Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi kavramlarını tanır. 2) Teorem, ispat, aksiyom gibi temel matematiksel kavramları açıklar. 3) Matematik felsefesi alanında çalışan önemli bilim adamlarının görüşlerini açıklar. 4) Matematik felsefesindeki temel kuramları açıklar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi; sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları; matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler, matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik; Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları; düzlükte ve boyut kavramı, matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism), yarı-deneyselciler ve Lakatos; matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi; matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi
2. Hafta
Sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. Matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları
3. Hafta
Matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler
4. Hafta
Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik
5. Hafta
Matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları; Frege, Russel, Hilbert
6. Hafta
Matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları; Brouwer ve Gödel
7. Hafta
Düzlükte ve boyut kavramı
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık, biçimcilik ve sezgicilik
10. Hafta
Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık, yarı-deneyselciler ve Lakatos
11. Hafta
Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi
12. Hafta
Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi
13. Hafta
Matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar
14. Hafta
Matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Baki, A. (2008). Kuramdan Uygulamaya Matematik Öğretimi. Harf yayınları. Yıldırım, C. Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi. Stephen F. Barker, Matematik felsefesi, İmge Kitabevi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
2
24
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
5
5
Toplam İş Yükü
110
Toplam İş Yükü / 30
3,66
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ