Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Matematikte problem çözmenin tanımını yapar, süreç vurgusunu yapar. 2) Problem türlerini ayırt eder. 3) Problem çözme ile ilgili güncel akademik araştırmaları inceler 4) Problem çözmede uygun problem çözme stratejilerini kullanır. 5) Rutin olmayan matematik problemlerini işbirliğine dayalı olarak çözer. 6) Matematiksel problemlerin çözümünde matematiksel düşünme becerilerini kullanır. 7) Problem kurmanın önemini kavrar. 8) Problem kurmanın öğretim programındaki yerini bilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste, matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı, kavram yanılgısı çeşitleri, matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar; ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri, konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme, kavramsal anlama için teknoloji kullanımı, ölçme ve değerlendirmede kavram yanılgısı tespiti ile ilgili konular ele alınacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Problem ve Problem Çözme Tanımları (Kuramsal Bakış)
2. Hafta
Problem Türleri
3. Hafta
Problem Çözme Öğretiminin Önemi
4. Hafta
Problem Çözme İle İlgili Güncel Yaklaşımlar (Güncel Akademik Çalışmaların İncelenmesi)
5. Hafta
Matematiksel Problem Çözme Stratejileri
6. Hafta
Farklı Matematiksel Problem Örnekleri ve Çözüm Stratejileri
7. Hafta
PISA Sorularının İncelenmesi
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Problem Çözmenin Değerlendirilmesi
10. Hafta
Problem Çözmede Gerekli Matematiksel Düşünme Yöntemleri ve Akıl Yürütme
11. Hafta
Problem Çözmede Gerekli Matematiksel Düşünme Yöntemleri ve Modelleme
12. Hafta
Problem Kurmanın Tanımı, Süreci, Özellikleri ve Önemi
13. Hafta
Problem Kurma Sınıflamaları, Problem Kurma Stratejileri, Farklı Problem Kurma Çalışmalarının Yapılması
14. Hafta
Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programında ve Ders Kitaplarında Problem Kurma; Problem Kurmanın Değerlendirilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Altun, M. (2008). Eğitim fakülteleri ve sınıf öğretmenleri için matematik öğretimi. 14. Baskı, Bursa: Aktüel. Baykul, Y. (2005). İlkokulda matematik öğretimi. Yeni Programa uygun geliştirilmiş baskı. Ankara: Pegem Akademi. MEB (2018), 1-8. Sınıflar Matematik Öğretim Programı Posamentier, A.S., Krulik, S. (2016). Matematikte problem çözme, 3-6. sınıflar için. (L. Akgün, T. Kar, M.F. Öçal, Çev.) Ankara: Pegem Akademi. Olkun, S., Toluk-Uçar, Z. (2004). Matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Van De Walle, J. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği (S.Durmuş, Çev.Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık. Yıldızlar, M. (2012). Yapılandırmacı öğretimde matematik problemlerini çözebilme yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi