Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Dilin tanımını, dil, duygu, düşünce bağlantısını, dilin toplumsal değerini öğrenir, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini, tarihi gelişimini ve ses özelliklerini öğrenir. 2) Yazılı ve sözlü anlatımın özelliklerini ve dili etkili kullanmayı öğrenir. 3) "İletişim" kavramını ve bu kavramın aracı olan metin oluşturmayı öğrenir. 4) Metni, metin yapan ölçütlerin neler olduğunu öğrenir ve bu ölçütleri metin oluştururken kullanma becerisini kazanır. 5) Kompozisyon yazma kurallarını öğrenir, kompozisyon planı, paragraf ve temel ileti gibi unsurlarını uygular. 6) Cümle çevirilerini ve yapılarını ve paragraf çeşitlerini öğrenir, paragraf uygulaması yapar. 7) Yazım, noktalama işaretlerini öğrenir, bunları kullanma becerisi edinir, metnin oluşum evrelerini kavrar, paragraflarda uygular. 8) Anlatım türlerini ve biçimlerini öğrenir, özet çıkartma becerisi kazanır, bilgilendirici metinlerin özelliklerini öğrenir. 9) Düşünceyi geliştirme yollarını öğrenir, etkin okuma ve metin çözümleme yöntemlerini uygular, eksiklerini giderir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Dil-duygu bağıntısı kurmayı öğrenmek; Türkçe'nin genel yapı özelliklerini kavramak; metin çözümlemeyi, özet çıkarmayı, not tutmayı, rapor yazmayı öğrenmek.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Türk 101 dersinin programının dağıtılması ve tanıtımı (dersin amacı, ilkeleri, içeriği, işlenişi, derse devam ve sınav puanlarının dağılımı)Dilin tanımı, diller, dil, duygu, düşünce, kültür bağlantısı Anadili bilinci, dilin toplumsal yaşantıdaki yeri
2. Hafta
Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri Türkçenin tarihi devreleri, gelişimi, bugünkü durumu Türkçenin ses özellikleri
3. Hafta
Dili etkin kullanmanın önemi (sözcük seçimi ve kullanımında özen ve doğruluk) Yazılı ve sözlü anlatım (ortak yönleri, farkları)
4. Hafta
İletişim nedir? İletişim aracı olarak metin nedir? Metnin yapısı
5. Hafta
Metin olma ölçütleri nelerdir? Bağdaşıklık ögeleri (dilsel, dilbilgisel bağlar): Bağlaçlar, adıllar, eksiltmeler, sözcüksel bağlar Tutarlılık (anlamsal-mantıksal bağlar): Sözbilimsel yapıları kuran açıklama, neden-sonuç, koşul, amaç, karşıtlık vb.
6. Hafta
Kompozisyon yazma kuralları Kompozisyonla ilgili temel kavramlar (plan, paragraf, temel ve yan ileti) Metin üretim evreleri (amacı belirleme, söylemi tasarlama, düşünceleri oluşturma, kavram ağını kurma)
7. Hafta
Cümle ve paragraf bilgisi, paragraf çeşitleri Paragraf çalışması
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Metin üretim evreleri ve uygulama Paragraf çalışması
10. Hafta
Metin türleri Anlatım biçimleri Özet çıkarma
11. Hafta
Paragraf yazma uygulamaları (temel düşünce) Metin türleri ve anlatım biçimleri (örnekler üzerinden bilgilendirici metinler) Kompozisyon çalışması
12. Hafta
Metin türleri (örnekler üzerinden yazınsal metinler) Kompozisyon çalışması
13. Hafta
Okuma, etkin okuma yöntemleri Metin çözümleme (konu, temel ve yan iletiler, tema, plan, bakış açısı) Düşünce geliştirme yolları
14. Hafta
Metin çözümleme (konu tekrarı, sınava hazırlık) Kompozisyon yazma
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Üniversiteler İçin Türk Dili ve Kompozisyon, Başkent Üniversitesi Yayınları (2008), Ankara Türk Dil Kurumu İmla Kılavuzu, TDK Yayınları: 525. (2008), Ankara Türkçe Sözlük, TDK Yayınları (2006), Ankara
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Eğitim-Uygulama,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Uygulama/Pratik
1
5
Kitap Sunuşu
1
25
Diğer
1
5
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
14
14
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
2
2
4
Toplam İş Yükü
60
Toplam İş Yükü / 30
2
Dersin AKTS Kredisi
2
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ