Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Matematik öğretiminin amacını ve temel ilkelerini sorgular. 2) Matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejilerini sorgular. 3) Matematik öğrenme ve öğretme stratejilerini uygular. 4) İlköğretim 1-5 matematik programının amacını ve felsefesini sorgular 5) Matematik eğitiminde önemli beceriler olan ilişkilendirme, temsiller, iletişim, akıl yürütme, problem çözme (stratejiler, aşamalar, problem türleri, vb.) gibi becerileri kullanabilir. 6) Bilgi teknolojilerini matematik öğretiminde kullanır. 7) Çocukta sayı kavramının gelişimi evrelerini sorgular. 8) İlköğretim 1., 2., ve 3. sınıf matematik programı konularına uygun etkinlikler planlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; matematik öğretiminin tarihçesi (Dünya'da ve Türkiye'de); matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejileri; ilköğretim matematik programının kapsamı, amacı ve özellikleri; belli başlı öğrenme kuramları ve matematik öğrenimi ile ilişkileri; Matematik eğitiminde önemli beceriler, ilişkilendirme, temsiller, iletişim, akıl yürütme, problem çözme (stratejiler, aşamalar, problem türleri, vb.); bilgi teknolojilerini kullanma, çocukta sayı kavramının gelişimi (sayma öncesi gelişmeler, birebir eşleme, kardinal değer, birleştirme, ayırma, karşılaştırma, denklik, azlık, çokluk, vb.); basamak değeri, doğal sayıların oluşumu ve yapısal özellikleri; Aritmetik işlemler, kavram yanılgıları, İlköğretim matematik dersi 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğretim programındaki ilgili konular, kazanımlar ve bunlara uygun etkinlik örnekleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri
2. Hafta
Matematik öğretiminin tarihçesi (Dünya'da ve Türkiye'de)
3. Hafta
Matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejileri
4. Hafta
İlköğretim matematik programının kapsamı, amacı ve özellikleri
5. Hafta
Belli başlı öğrenme kuramları ve matematik öğrenimi ile ilişkileri
6. Hafta
Matematik eğitiminde önemli beceriler, ilişkilendirme, temsiller, iletişim, akıl yürütme, problem çözme (stratejiler, aşamalar, problem türleri, vb.)
7. Hafta
Matematik eğitimde bilgi teknolojileri
8. Hafta
Arasınav
9. Hafta
Çocukta sayı kavramının gelişimi (sayma öncesi gelişmeler, birebir eşleme, kardinal değer, birleştirme, ayırma, karşılaştırma, denklik, azlık, çokluk, vb.)
10. Hafta
Basamak değeri, doğal sayıların oluşumu ve yapısal özellikleri
11. Hafta
Aritmetik işlemler
12. Hafta
Matematikte kavram yanılgıları
13. Hafta
İlköğretim matematik dersi 1. 2. ve 3. sınıf öğretim programındaki ilgili konular, kazanımlar ve bunlara uygun etkinlik örnekleri.
14. Hafta
İlköğretim matematik dersi 1. 2. ve 3. sınıf öğretim programındaki ilgili konular, kazanımlar ve bunlara uygun etkinlik örnekleri.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Askew, M., Teaching Primary Mathematics, London: Hodder and Stoughton, 1998. Baki, A., (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Harf Eğitim Yayıncılığı, Ankara. Baykul, Y. (2009). İlköğretimde Matematik Öğretimi (1-5 Sınıflar). PegemAkademi, Ankara. Bingölbali, E. & Özmantar, M. F. (edt) (2009). Matematiksel Zorluklar ve Çözüm Önerileri. PegemAkademi, Ankara. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/ Hacısalihoğlu H., Mirasyedioğlu Ş., Akpınar A. İlköğretim 1-5, Matematik Öğretimi, 2004, Asil Yayın ve dağıtım A.Ş., Ankara Hacısalihoğlu H., Mirasyedioğlu Ş., Akpınar A. İlköğretim 6-8, Matematik Öğretimi, 2004, Asil Yayın ve dağıtım A.Ş., Ankara International Journal of Computer Algebra in Mathematical Learning. İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar), 2005, MEB Talim Terbiye Kurulu İlköğretim Online E-Dergi http://ilkogretim-online.org.tr/ Journal for Research in Mathematics Education, ISSN: 0021-8252 NATL COUNC TEACH MATH, 1906 ASSOCIATION DERIVE, RESTON, USA, VA, 22091. Journal of Computer Assisted Learning, ISSN: 0264909, BLACKWELL PUBLISHING LTD, 9600 GARSINGTON RD, OXFORD, ENGLAND, OX42DG. Mason, J., Burton L., Stacey, K., Thinking Mathematically, 1998, Addison Wesley. Nair, A. And Pool, P., Mathematics Methods, Macmillan, London, 1991. Seymour Papert, Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas with new preface, 2004, synopses and Reviews The International Journal of Computer Algebra in Mathematics Education, ISSN: 1362-7368. The International Journal for Technology in Mathematics Learning. www.longlab.uk./cam/links.html Van de Walle, J. A., (2007). Elementary and middle school mathematics : teaching developmentally. Pearson /Allyn and Bacon, Boston İlköğretim Matematik Dersi 1-5 Matematik Ders Kitapları