Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Sosyoloji Tezsiz Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ SOSY505 Birinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİTezsiz Yüksek Lisans
DERSİN YILI1
YARIYILBirinci Yarıyıl (Güz)
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Tülay Uğuzman
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Bilimsel düşünüş ve bilimsel araştırma mantığını özümseyerek, bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenir.
2) Tüm aşamaları ile bir araştırma önerisi hazırlayabilirler.
3) Nitel ve nicel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda detaylı bilgi sahibi olurlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIBu derste bilimsel araştırma ve bilimsel düşünme mantığı öğrencilere aktarılmaktadır. Nitel ve nicel araştırma yöntem ve teknikleri konusunda detaylı bilgiler aktarılmakta ve öğrencilere bilimsel araştırmanın tüm aşamaları öğretilmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Bilgi, Bilgi Çeşitleri (Gündelik, Bilimsel ve Felsefi Bilgi), Bilim, Bilimin Ögeleri ve Özellikleri (Pozitiflik, Gözlemsellik, Ussallık) Bilimlerin Sınıflandırılması (Bacon, Comte ve Güvenç'in Sınıflamaları), Bilimin Gelişmesi ve Etik.
2. Hafta Araştırmanın Tanımı ve Önemi, Bilimde ve Araştırmada Aranan Özellikler (Objektiflik, Görelilik, Gerçekleme, Alenilik, Olgusallık, Sistemlilik, Mantıksallık, Fonksiyonellik, Seçicilik, Denencel oluş, Genellenebilirlik, Doğruluk, Birikiklik), Bilimde ve Araştırmada Aranan Temel Amaçlar (Açıklama, Yordama, Kontrol Altına Alma), Bilim ve Araştırmanın Dayandığı Sayıltılar (Düzenlilik, Genellik, Devamlılık, Gerekircilik, Yetenekler), Araştırma ve Etik.
3. Hafta Bilgi Edinme Yolları (Bireysel Yaşantılar, Otoriteler, Tümdengelim, Tümevarım, Hipotetik Dedüksiyon).
4. Hafta Bilimsel Yöntem, İşleyişi ve Aşamaları (Bir İhtiyacın Doğuşu ya da Bir Problemi Hissetme, Güçlüğün Yerini ve Problemini Tayin Etme, Bazı Çözüm Yollari - Hipotezler (Denenceler) Önerme, Doğrulayıcıların Saptanması, Denencelerin Test Edilmesi.
5. Hafta Araştırma Çeşit ve Yöntemleri: Ortama Göre (Labaratuar ve Saha Araştırmaları), Düzeylerine Göre (Kuramsal ve Uygulamalı Araştırmalar) Yöntem ya da Zamana Göre (Tarihi, Betimleme ve Deneysel) Kontrol özelliğine göre (Survey, Deneysel).
6. Hafta Alt Problemler, Denence ve Sayıltı Kavramları, Veriler, Değişkenler (Bağımlı, Bağımsız, Nicel, Nitel, Sürekli, Süreksiz, Deneysel, İstenmedik Değişken).
7. Hafta Ara sınav.
8. Hafta Evren, Örneklem, Örnekleme Teknikleri (Şans-Random, Sistematik, Kümeleme, Tabakalama Örnekleme), Veri ve Bulgularda Ölçütler, Geçerlik (İç Geçerlik, Dış Geçerlik) ve Güvenilirlik.
9. Hafta Araştırmalarda Rapor Yazma Teknikleri, Dipnot, Kaynakça Gösterme, Araştırma Etiği, Bir makale Nasıl Yazılır?
10. Hafta İncelenen makalelerin tanıtım ve eleştirisi, hazırlanan araştırma projeleri ile yazılan makalelerin sunumu.
11. Hafta İncelenen makalelerin tanıtım ve eleştirisi, hazırlanan araştırma projeleri ile yazılan makalelerin sunumu.
12. Hafta İncelenen makalelerin tanıtım ve eleştirisi, hazırlanan araştırma projeleri ile yazılan makalelerin sunumu.
13. Hafta İncelenen makalelerin tanıtım ve eleştirisi, hazırlanan araştırma projeleri ile yazılan makalelerin sunumu.
14. Hafta Genel Tekrar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAtaöv, T. (1989). Bilimsel Araştırma El Kitabı. Ankara: Savaş Yayınları.
Kaptan, S. (t.y.). Bilimsel Araştırma Teknikleri ve İstatistik Yöntemleri. Ankara.
Karasar, N. (1986). Bilimsel Araştırma Yöntemi-Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara.
Bailey, K. D. (1987). Methods of Social Research. NewYork: The Free Press.
Bickman, L. ve D. J. Rog. (Eds.) (1998). Handbook of Applied Social Research Methods. Thousand Oaks: Sage Publications.
Debus, M. (1995). Methodological Review: A Handbook for Excellence in Focus Group Research. Washington: HEALTHCOM.
Hansen, A.; S. Cottle; R. Negrine; ve C. Newbold. (1998). Mass Communication Research Methods. London: MacMillan Press Ltd.
Merton, R.K.; J.S. Coleman and P.H.Rossi. (1979). Qualitative and Quantitative Social Research. New York: The Free Press.
Neuman, W. L. (1997). Social Research Methods. Boston: Allyn and Bacon.
Oppenheim, A.N. (1986). Questionnaire Design and Attitude Measurement. England: Gower.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Rapor Hazırlama,Örnek Olay İncelemesi,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev620
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi1412168
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık11616
Laboratuvar000
Final Sınavı122
Ödevler61060
Toplam İş Yükü310
Toplam İş Yükü / 3010,33
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2    X   X
P3  X   X   X
P4  X   X   X
P5  X   X   X
P6  X   X   X
P7  X   X   X
P8  X   X  
P9  X    
P10  X   X   X
P11  X   X   X
P12  X   X   X
P13  X   X   X
P14    X   X
P15  X   X   X
P16     
P17  X    
P18  X   X   X