Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Barış ve savaş kavramlarına yönelik kuramsal bir bakış açısı geliştirir. 2) Demokrasiyle uzlaşı ve barış arasındaki ilişkiyi öğrenir. 3) Çatışmaların yönetimi ve önlenmesi bağlamında kabul gören yaklaşımları değerlendirir. 4) Aşağıdan ve yukarıdan başlatılan liberal barış inşası teorilerini yorumlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Bu dersin temel amacı yirmi birinci yüzyılda çok boyutlu uluslararası sistemin merkezinde yer alan devletlerden yola çıkarak çatışma ve barış kavramlarına açıklık getirmek ve söz konusu kavramların ortaya koyduğu metodolojileri analiz edebilmektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Barış Kavramı
2. Hafta
Barışın Tanımlanması ve Barış Çalışmaları
3. Hafta
Savaşın Tanımlanması ve Savaş Çalışmaları
4. Hafta
Barış Kuramları ve Kuramcılar I (J. J. Rousseau - Immanuel Kant)
5. Hafta
Barış Kuramları ve Kuramcılar II (Karl W. Deutsch-David Mitrany)
6. Hafta
Barış Kuramları ve Kuramcılar III (Johan Galtung, Chadwick Alger, Kenneth E. Boulding)
7. Hafta
Çatışma Yönetimi: Kavramsal Bir Analiz
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Çatışma Analizi
10. Hafta
Çatışma Çözümü I
11. Hafta
Çatışma Çözümü II
12. Hafta
Çatışma Yönetimi Aracı Olarak Uluslararası Örgütler ve Operasyonlar
13. Hafta
Semboller ve Söylemler
14. Hafta
Proje Değerlendirmeleri ve Dönem Tekrarı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aydın, M. (2001). Barış Çalışmaları ve Çatışmaların Çözümü, Avrasya Stratejik Araştırmalar Merkezi, Ankara. Barash, D. P. & Webel, C. P. (2018), Peace and Conflict Studies, SAGE, London, 1-40. Bercovitch, J. ve Jackson, R. (2020) Çatışma Çözümü: İlkeler, Yöntemler, Yaklaşımlar, Ankara: Adres Yayınları. Bilgin, R. K. (2013). Savaşı Anlamak İçin Savaş Çalışmalarını Anlamak, Milli Güvenlik ve Askeri Bilimler Akademik Dergisi, 1 (1), 33-60. Bilgin, R. K. (2015). Clausewitz'in Savaş Teorisi ve Yeni Savaş Çalışmaları, Milli Güvenlik ve Askeri Bilimler Akademik Dergisi, 1 (1), 33-60. Bilgin, R. K. (2018). Barış Operasyonlarına Kavramsal ve Kuramsal Bir Bakış, Ticari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2 (2), 21-36. Demir, İ. (2017) Çatışma ve Çatışmaya Yaklaşım Yöntemlerinin Teorik Çerçevesi, Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 5 (1), 1-53. E. Büyükakıncı (Ed.). (2018). Barış Çalışmaları, Liberte, Ankara Köksoy, F. (2018). Çatışma Yönetimi mi Yoksa Çatışma Çözümü mü?: Barış Müzakere Sürecine Teorik Olarak Yaklaşmak, Güvenlik Bilimleri Dergisi, Kasım 2018, 7 (2), 203 ? 236. Özçelik, S. (2020) Bosna Çatışmasının Çatışma Haritalaması ile Analizi, Uluslararası Çatışma Analizi ve Çözümü, Nobel, Ankara, 79-119. Özçelik, S. (2020) Çatışma Teorileri ile Dağlık Karabağ, Güney Osetya ve Abhazya Çatışmalarının Analizi, Uluslararası Çatışma Analizi ve Çözümü, Nobel, Ankara, 45-78. Sandıklı, A. & Kaya, E. (2013). Barış Kavramına Teorik Yaklaşımlar ve Küresel Yönetişim, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 12 (23), 59-79. Şahin, Y. (2013). Çatışma Kuramları ve Kimlik Temelli Çatışmalar; Teorik Bir Giriş, Barış Araştırmaları ve Çatışma Çözümleri Dergisi, 1 (1), 32-55. Tekin, S. (2013). Çatışma Dili: Bir Söylem Analizi, Barışı Konuşmak: Teoride ve Pratikte Çatışma Yönetimi, ODTÜ, Ankara. Yeşilmen, N. (2013). Çatışma Yönetimi: Kavramsal ve Kuramsal Bir Analiz, Barışı Konuşmak: Teoride ve Pratikte Çatışma Yönetimi, ODTÜ, Ankara. Yılmaz, E.M. (2018). Gene Sharp, Barış Çalışmaları, Liberte, Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Proje
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
25
25
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
Proje
1
20
20
Toplam İş Yükü
151
Toplam İş Yükü / 30
5,03
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ