Anasayfa  »  İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi »  Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
SİYASAL İSLAM:ORTA DOĞU'DA İSLAMİ SOSYAL HAREKETLER SİBU470 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Banu Eligür
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Siyasal İslami düşüncenin ana kavramlarıyla, günümüz siyasal İslamı ve onun demokrasiyle ilişkisini öğrenirler.
2) Sosyal hareketler teorisini öğrenirler.
3) Siyasal İslami hareketi Orta Doğu ve Kuzey Afrika ülkeleri özelinde (Türkiye, Mısır, Ürdün, Cezayir ve Yemen) karşılaştırmalı olarak analiz ederler.
4) Madde 1 ve 2'de sözü geçen karşılaştırmalı siyaset kavramlarını (demokrasi ve sosyal hareketler teorisi) Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerine uygulayarak analitik ve eleştirel düşünce ve tartışma yeteneklerini artırırlar.
5) Ortadoğu ve Kuzey Afrika alanında staj ve kariyer planlaması için gerekli bilgi birikimi kazanırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERBu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMIBu ders, Orta Doğu ve Kuzey Afrika (ODKA) bölgesindeki İslamcı hareketleri sosyal hareketler teorisi ve dahil olma-ılımlılık hipotezi çerçevesinde incelemektedir. Şii İslamcı hareketi de İran bağlamında kısaca incelenecek olsa da dersin odak noktası Sünni İslamcı hareketlerdir. Uzun süredir var olmasına rağmen, İslamcı hareketin (yani Müslüman Kardeşler [MK] hareketinin) ODKA bölgesinde demokratik yolları kullanarak başarılı bir şekilde harekete geçmesi ancak 1990'lardan itibaren oldu. Gayretli hareket aktivistlerine ve güçlü örgütsel kaynaklara sahip olan siyasi İslamcı partiler, mevcut siyasi fırsat yapılarını başarıyla ele geçirdiler ve zaman zaman yenilerini yaratırken, seçmenlere ve kitlelere hitap eden çerçeveleme çabalarını sürdürdüler. Böylelikle, seçimlerde başarılı bir şekilde yarıştılar ve Müslüman nüfuslu ülkelerdeki otoriter, yarı otoriter ve yarı demokratik siyasi ortamlara meydan okudular. Müslüman Kardeşler hareketinin yanı sıra ODKA bölgesinde uzun süredir devam eden diğer Sünni İslamcı hareket de Selefilik. Bu ders ne Müslüman Kardeşler hareketinin ne de Selefiliğin yekpare ve statik olmadığını göstermektedir. Aksine her iki hareket de kendi aralarında farklılık gösterir ve zamanla değişir. 2011 kışındaki Arap ayaklanmaları bölgede Müslüman Kardeşler ve Selefiliğin seferber edilmesiyle sonuçlandı. Ders, sosyal hareketler teorisini ve dahil olma-ılımlılık hipotezini uygulayarak seçili vakalarda (yani Mısır, Ürdün, Suriye ve Tunus) her iki hareketi de inceleyecektir. Bu dersin üç temel amacı vardır: Birincisi, öğrencileri siyasal İslamcı düşüncedeki temel kavramlarla, çağdaş siyasal İslam'la ve demokrasi ile ilişkisiyle tanıştırır; ikincisi, sosyal hareketler literatürünün başlıca teorik yaklaşımlarını inceler; ve son olarak, ODKA bölgesindeki İslamcı seferberlik vakalarını sosyal hareketler teorisine ve dahil olma-ılımlılık hipotezine göre analiz eder.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta BÖLÜM I: Siyasal İslam - Siyasal İslam'ın Kökenleri ve Günümüzde Siyasal İslam I Siyasal İslam nedir? İslamcı düşüncenin temel kavramlarına bir giriş. Derse ve ders gerekliliklerine giriş. Eleştiri ve saygı üzerine Siyasal İslam'ı nasıl çalışmak gerekir? Siyasal İslam nedir? Erken dönem Müslüman Kardeşlik'in siyasal düşüncesi neydi?
2. Hafta Siyasal İslam'ın Kökenleri ve Günümüzde Siyasal İslam II İslamcı hareket nasıl gelişti? İslamcı devlet nedir? İslamcılığın türleri nelerdir? Sünni İslamcılık ile Şii İslamcılığın farkları nelerdir? Selefilik nedir? Selefiliğin türleri nelerdir? Neden bazı İslamcı hareketler şiddete başvururken diğerleri başvurmaz? Müslüman dünyadaki İslamcı seferberliğini açıklamak için mağduriyet temelli açıklamalar yeterli midir?
3. Hafta Siyasal İslam and Demokrasi: Dahil olma- Ilımlılık Hipotezi Siyasal İslam demokrasiyle uyumlu mudur? İslamcılar seçimlere dayalı siyasete girince ılımlılaşır mı?
4. Hafta BÖLÜM II: Sosyal Hareketler Teorisi- Sosyal Hareketler Teorisi I Sosyal hareketler teorisi, İslam dünyasındaki İslamcı seferberliği nasıl açıklıyor? Sosyal hareket nedir? Sosyal hareket türleri nelerdir? Sosyal Hareketler Teorisinin Evrimi: Klasik Sosyal Hareketler Modeli, Kaynak Hareketliliği Teorisi ve Siyasal Süreç Modeli; Arap Ayaklanmaları ve Sosyal Hareketler Teorisi
5. Hafta Sosyal Hareketler Teorisi II: Siyasal Süreç Modeli I 18 EKİM, ARAŞTIRMA MAKALESİ ÖNERİSİ TESLİM TARİHİ Siyasal Süreç Modeli: Bir Toplumsal Hareket Seferberliğini İncelemede Siyasal Fırsat Yapılarının, Örgütsel Kaynakların ve Çerçeveleme Süreçlerinin Dinamik Bir Analizi.
6. Hafta Sosyal Hareketler Teorisi III: Siyasi Süreç Modeli II
7. Hafta BÖLÜM III: Sosyal Hareketler Teorisi'nin Ortadoğu'daki Seçili İslamcı Seferberlik Vakalarına Uygulanması Mısır I
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Mısır II
10. Hafta Ürdün
11. Hafta Suriye I
12. Hafta Suriye II
13. Hafta Tunus
14. Hafta Gözden Geçirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARDers kitapları kütüphanede rezerv kısmındadır:
Oliver Roy, The Failure of Political Islam (Cambridge: Harvard University Press, 1994).

Quintan Wiktorowicz, Islamic Activism: A Social Movement Theory Approach (Bloomington: Indiana University Press, 2004). (Can also be accessed via Başkent University Library, Ebook Central Electronic Database)

Banu Eligür, The Mobilization of Political Islam in Turkey (New York: Cambridge University Press, 2010).

Carrie Rosefsky Wickham, Mobilizing Islam: Religion, Activism, and Political Change in Egypt (New York: Columbia University Press, 2002). (Can also be accessed via Başkent University Library, Ebook Central Electronic Database)

Carrie Rosefsky Wickham, The Muslim Brotherhood: Evolution of an Islamist Movement (New Jersey: Princeton University Press, 2013). (Recommended reading) (Can also be accessed via Başkent University Library, Ebook Central Electronic Database)

Quintan Wiktorowicz, The Management of Islamic Activism: Salafis, the Muslim Brotherhood, and State in Jordan (New York: SUNY Press, 2001).

William Quandt, Between Ballots and Bullets: Algeria?s Transition from Authoritarianism (Washington, D.C.: Brookings Institution Press, 1998).

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev15
Proje125
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav11,51,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14228
Final Sınavına Hazırlık13030
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı11,51,5
Ödevler177
Proje12020
Toplam İş Yükü150
Toplam İş Yükü / 305
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1         
P2         
P3         
P4          X
P5  X   X   X    
P6  X   X   X    
P7  X   X   X    
P8         
P9    X      
P10         
P11        X  
P12      X   X  
P13