Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sivil toplum kavramıyla tanışarak onun demokrasiyle olan ilişkisini öğrenirler.
2) Sivil toplum kavramını Ortadoğu ve Kuzey Afrika bağlamında incelerler.
3) Sivil toplum ve demokrasi ilişkisini Orta Doğu ve Kuzey Afrika ülkeleri özelinde (Türkiye, Mısır, Ürdün, İran, Cezayir, Tunus, Fas, Filistin ve İsrail) karşılaştırmalı olarak analiz ederler.
4) Madde 1'de sözü geçen karşılaştırmalı siyaset kavramlarını Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerine uygulayarak analitik ve eleştirel düşünce ve tartışma yeteneklerini artırırlar.
5) Ortadoğu ve Kuzey Afrika alanında staj ve kariyer planlaması için gerekli bilgi birikimi kazanırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Özellikle Soğuk Savaş'ın sona ermesiyle Ortadoğu'da demokratikleşme üzerinde çokça tartışılan bir konudur. Bu ders, Ortadoğu'da sivil toplumun Batı'da olduğu gibi ne derece bu bölgede demokratikleşme sağlayabileceğine odaklanır. Dersin üç temel hedefi vardır: Bir, öğrencilere sivil toplum kavramını ve onun demokrasiyle ilişkisini öğretir; iki, sivil toplumu Ortadoğu bağlamında inceler ve son olarak da, sivil toplum ve demokrasi ilişkisini Ortadoğu ve Kuzey Afrika bağlamında (Türkiye, Mısır, Ürdün, İran, Cezayir, Filistin Otoritesi ve İsrail) karşılaştırmalı olarak analiz eder.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse Giriş: Sivil Toplum nedir?
2. Hafta
Sivil Toplum ve Demokrasi İlişkisi
3. Hafta
Teorik Görüşler I: Sivil toplum Orta Doğu'ya yabancı bir kavramdır.
4. Hafta
Teorik Görüsler II: Sivil toplum Orta Doğu'nun parçası olan bir kavramdır.
5. Hafta
Türkiye
6. Hafta
Mısır I
7. Hafta
Mısır II, Ürdün
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
İran I
10. Hafta
İran II
11. Hafta
Cezayir
12. Hafta
Tunus ve Fas
13. Hafta
Filistin Otoritesi
14. Hafta
İsrail. Sivil Toplumun Orta Doğu'daki Geleceği
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Gerekli Okumalar Amyn Sajoo (ed.), Civil Society in the Muslim World (London: I.B. Tauris, 2004). Diğer Okumalar Don E. Eberly (ed.), The Essential Civil Society: The Classic Essays (Lanham: Rowman and Littlefield, 2000), 1. Bölüm, ss. 3-29. Edward Shils and Steven Grosby, The Virtue of Civil Society: Selected Essays on Liberalism, Tradition, and Civil Society (Indianapolis: Liberty Fund, 1997), 9. Bölüm, ss. 320-355. Larry Diamond, "Rethinking Civil Society: Toward Democratic Consolidation," Journal of Democracy 5, no. 3 (July 1994), ss. 4-17. Elisabeth Özdalga and Sune Persson (eds.), Civil Society, Democracy, and the Muslim World (Istanbul: Swedish Research Institute, 1997), 1., 2., 6., 7. ve 9. Bölümler, ss. 1-7, 9-15, 45-53, 55-61, 73-84. Barry Rubin, "Pushback or Progress? Arab Regimes Respond to Democracy's Challenge," Policy Focus no. 75 (Washington D.C.: The Washington Institute for Near East Policy, September 2007), ss. 1-15. Eva Bellin, "The Robustness of Authoritarianism in the Middle East," Comparative Politics 36, no. 2 (January 2004), ss. 139-157. Eva Bellin, "Reconsidering the Robustness of Authoritarianism in the Middle East," Comparative Politics 44, no. 2 (January 2012), ss. 127-149. Ernest Gellner, Conditions of Liberty: Civil Society and Its Rivals (New York: Penguin Books, 1994), 3., 6. ve 25. Bölümler, ss. 15-29, 50-52 ve 190-196. John Hall (ed.), Civil Society: Theory, History, Comparison (Cambridge: Polity Press, 1995), 12. Bölüm, ss. 278-300. Laith Kubba, "Arabs and Democracy: The Awakening of Civil Society," Journal of Democracy 11, no. 3 (July 2000), ss. 84-90. Mehran Kamrava, "The Middle East's Democracy Deficit in Comparative Perspective," Perspectives on Global Development and Technology 6 (2007), ss. 189-213. Augustus R. Norton (ed.), Civil Society in the Middle East Vol 2, 3. Bölüm, ss. 87-118. Mattei Dogan and Ali Kazancıgil (eds.), Comparing Nations: Concepts, Strategies, Substance (Oxford: Cambridge University Press, 1994), 5. Bölüm, ss. 213-238. Ali Çarkoglu and Cerem Cenker, "On the Relationship between Democratic Institutionalization and Civil Society Involvement: New Evidence from Turkey," Democratization 18, no. 3 (June 2011), ss. 751-773. Augustus R. Norton (ed.), Civil Society in the Middle East, vol. 1, 4., 5., 8. ve 9. Bölümler, ss. 120-147, 148-185, 243-268 ve 269-293. Maha Abdelrahman, Civil Society Exposed: The Politics of NGOs in Egypt (London: I. B. Tauris, 2004), 4. Bölüm, ss. 76-119. Deniz Sullivan and Sana Abed-Kotob, Islam in Contemporary Egypt: Civil Society vs. the State (Boulder: Lynne Rienner, 1999), 1., 2. ve 6. Bölümler, ss. 1-17, 19-39 ve 121-138. Sheri Berman, "Islamism, Revolution, and Civil Society," Perspectives in Politics 1, no. 2 (June 2003), ss. 257-272. Vickie Langohr, "Too Much Civil Society, Too Little Politics: Egypt," Comparative Politics 36, no. 2 (2004), ss. 181-204. Maha Abdel Rahman, "The Politics of 'unCivil' Society in Egypt," Review of African Political Economy 91 (2002), ss. 21-36. Samuel Tadros, "The Coptic Winter," National Review 63, no. 21 (November 14, 2011), ss. 25-26. Richard Antoun, "Civil Society, Tribal Process, and Change in Jordan: An Anthropological View," International Journal of Middle East Studies 32, no. 4 (November 2000), ss. 441-463.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
5
Proje
1
25
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
1
7
7
Proje
1
20
20
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ