Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Çatışmaların neden meydana geldiğini öğrenir. 2) Çatışmaların nasıl önleneceğini öğrenir. 3) Çatışma çözümleme yöntemlerini öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Bu ders, çatışma analizi ve çözümüne ilişkin disiplinler arası çalışmayı tanıtmaktadır. İnsan toplumunda çatışmanın nasıl ve neden oluştuğunu ve yıkıcı yönlerini azaltmak için neler yapabileceğimiz incelenecektir. Ders, çatışmayı analiz etmeye yönelik merkezi yaklaşımlar, bir çatışmanın genişletilmiş bir vaka olarak çalışması, çeşitli müdahale biçimlerinin incelenmesi ve son olarak çatışma araştırmalarında yeni yönlerin ele alınması dahil olmak üzere alana genel bir bakış içerir. Ayrıca, çatışma ve çözümünde rol oynayan toplumsal, yapısal ve kültürel faktörleri vurgulanacaktır. Dersin sonunda öğrenci, bir çatışmayı analiz edebilmeli, çatışmayı etkileyen bağlamsal faktörleri değerlendirebilmeli, başlıca çatışma çözme tekniklerini bilmeli ve en acil çağdaş çatışmaların karmaşıklıklarını anlayabilmelidir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Çatışma Nedir?
3. Hafta
Çatışmanın Doğası ve Kaynakları-I
4. Hafta
Çatışma Stratejileri ve Stilleri
5. Hafta
Çatışmanın Doğası ve Kaynakları -II
6. Hafta
Çatışma Stratejileri ve Taktikleri ve Çatışma Analizi-Çatışma Haritalaması-Kişilerarası Çatışmalar
Çatışmaların Çözümü- Görüşme, Çatışma Çözümü ve Yönetimi
13. Hafta
Çatışmaların Transformasyonu-Üçüncü Taraf Müdahaleleri, Transformasyon, Rekonsülasyon ve Affetme
14. Hafta
Sonuç: Soğuk Savaş ve 11 Eylül Sonrası Çatışma Çözümü. Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Rubin, Pruitt and Kim. 1994. Social Conflict: Escalation, Stalemate, and Settlement, New York: McGraw and Hill Inc. Jeong, Ho-Won. Peace and Conflict Studies: An Introduction. Ashgate Publishing Ltd., Hants, UK, 2000. 'Concepts of Peace and Violence', 19-30. Burton, John, "Conflict Resolution: Towards Problem Solving", Peace and Conflict Studies, 4:2, December 1997, http://www.gmu.edu/academics/pcs/burton.html Smith, D. (2005) Trends and Causes of Armed Conflict in Berghof Handbook for Conflict Transformation http://www.berghof-handbook.net/articles/smith_handbook.pdf Sandole, Dennis J.D., 1993. "Paradigm, theories, and metaphors in conflict and Conflict Resolution", in Dennis J.D. and Hugo van der Merwe eds., Conflict Resolution Theory and Practice: Integration and Application, Manchester University Press, New York, 1993. 3-24. Wehr's and Hocker and Wilmot Conflict Map-http://spot.colorado.edu/~wehr/40GD1.HTM Sandole, Dennis. "A Compherensive Mapping of Conflict and Conflict Resolution: A Three Pillar Approach", Peace and Conflict Studies, http://www.gmu.edu/academic/pcs/sandole.htm Ozcelik, Sezai. The Cyprus Conflict And Psychoanalytical Analysis: Psychological, Historical And Political Barriers Dougherty, James E. and Robert L. Pfaltzgraff, Jr., Contending Theories of International Relations, 261-293 (ch.7). Schellenberg, James A. Conflict Resolution: Theory, Research, and Practice, State University of New York Press, 'Negotiation Bargaining', 135-154. Fisher, Ronald J. 1997, Interactive Conflict Resolution, Syracuse University Press, 'A Contingency Approach to Third Party Intervention', 163-184. Fisher, R. (2005). Methods of Third Party Intervention in Berghof Handbook for Conflict Transformation http://www.berghof-handbook.net/uploads/download/fisher_hb.pdf Hawk, Gary W. 'Transcending Transgression: Forgiveness and Reconciliation", in Wilmot, William and Joyce Hocker, Interpersonal Conflict, 6th ed., , McGraw Hill, NY, 2001. 293-317. Clements, Kevin (2005). Towards Conflict Transformation and a Just Peace, http://www.berghof-handbook.net/uploads/download/clements_handbook.pdf Miall, Hugh, Conflict Transformation: A Multi-Dimensional Task (2004). In Berghof Handbook for Conflict Transformation http://www.berghof-handbook.net/uploads/download/miall_handbook.pdf
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
1
15
Devam
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
8
8
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ