Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türkiye'de kadın hareketinin kökenleri hakkında detaylı bilgi sahibi olur. 2) Türkiye'de kadın hareketinin mevcut durumu hakkında detaylı bilgi sahibi olur. 3) Feminist düşünce ve politika hakkında bilgi sahibi olur. 4) Kadın hareketiyle demokrasi pratiği arasında ilişki kurar. 5) Kadın-erkek eşitliği alanında faaliyet yürüten sivil toplum örgütlerinde, devlet kurumlarında, uluslararası yapılarda staj yapma olanağı elde eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Bu ders Türkiye'de kadın meselesini ve kadın hareketinin gelişimini detaylı bir şekilde incelemek amacıyla tasarlanmıştır. Derste, kadın hareketinin üzerinde yükseldiği pratik ve düşünsel temeller hakkında giriş düzeyinde bilgi aktarılmakta ve Türkiye`de kadın hareketinin gelişimi eleştirel bir şekilde ele alınmaktadır. Türkiye`de kadının konumunun ekonomik, siyasal ve toplumsal açıdan tarihsel olarak incelenmesi dersin kapsamı içerisine girmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Türkiye?de Kadın Hareketinin Toplumsal Seyri
2. Hafta
Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları / Kadınlık - Erkeklik
Cumhuriyet Dönemi Kadın Siyaseti- Haklar, Siyasallaşma, Mücadele
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Kadın Hareketi ve Toplumsallaşma Pratikleri
9. Hafta
Günümüz Kadın Sorunları (Siyasal Temsil)
10. Hafta
Günümüz Kadın Sorunları (Şiddet ve Haber incelemeleri)
11. Hafta
Türkiye?de Kadın ve Medya (Diziler, filmler)
12. Hafta
Türkiye?de Kadın Çalışmaları / Kurumlar, Araştırmalar
13. Hafta
Etnik Kimlik ve Kadın Sorunsallaştırması
14. Hafta
Dönemin Değerlendirilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Tekeli, Ş.(1995). 1980?ler Türkiyesi?nde Kadın Bakış Açısından Kadınlar (3.Basım). İletişim. Saygılıgil, F. (2016). Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları. Dipnot. Kandiyoti, D. (2022). Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar. Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler. Metis. Butler, J. (2020). Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi (Çev. B. Ertür) (8.Basım). Metis. Millet, K. (2011). Cinsel Politika (3.Basım) (Çev.S. Selvi). Payel. Foucault, M. (2020). Cinselliğin Tarihi (10.Basım) (Çev.H.U.Tanrıöver). Ayrıntı. Çağlayan, H. (2013). Analar, Yoldaşlar, Tanrıçalar- Kürt Hareketinde Kadınlar ve Kadın Kimliğinin Oluşumu (4.Basım). İletişim. Bora, A. (2021). Kadınların Sınıfı ? Ücretli Ev Emeği ve Kadın Öznelliğinin İnşası (9.Basım). İletişim. Rose, J. (2010). Görme ve Cinsellik (Çev.A.D.Temiz). Metis.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
1
30
Devam
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
22
22
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
18
18
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
1
25
25
Toplam İş Yükü
152
Toplam İş Yükü / 30
5,06
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ