Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Batı dışı toplumların, İkinci dünya savaşından sonra gelişen ve çoğu Batı-merkezci olan farklı kavramsallaştırmalarını öğrenerek üçüncü dünya kavramının siyasal doğasını keşfeder. 2) Konvansiyonel modernleşme okulu, radikal eleştiriler, globalleşme, postkolanyalizm perspektiflerinde batı-dışı toplumların ve modernleşmenin nasıl kavramsallaştırıldığını öğrenir. 3) Azgelişmişlik sorununun çeşitli açıklama biçimlerinin eleştirisine dayanan bir "modernleşme" anlayışı geliştirir. 4) Batı merkezcilik eleştirilerinde "görecelileştirme" riskini irdeler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Dersin kapsamı, modernleşme literatüründeki gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasında yapılan geleneksel sınıflandırmanın sorgulanması etrafında şekillenir. Uluslararası sistemde meydana gelen değişikliklerle birlikte siyaset bilimi çalışmalarının terminolojisindeki gelişmelerin incelenmesi dersin amaçları arasındadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş: Dersin Temları ve Soruları
2. Hafta
İlerleme ve Gelişme Düşüncesi
3. Hafta
Modernleşme Tanım(lar)ı
4. Hafta
Modernleşme Teorileri ve Ajan Sorunu
5. Hafta
Modernleşme Teorileri ve Ajan Sorunu
6. Hafta
Materyalist Yaklaşımlar: Marx, Neo-Marxism, Bağımlılık Okulu
7. Hafta
(Siyasal) Gelişmede Kültür Sorunu
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
(Siyasal) Gelişmede Kültür Sorunu
10. Hafta
Kültürel ve İdeolojik Taraflılık Sorunu
11. Hafta
Modernleşme Olarak Parasalcılık ve Piyasalaştırma
12. Hafta
1990'larda Gelişme Teorisi
13. Hafta
Globalleşme ve Gelişmeye, Demokrasiye ve Siyasete Etkisi
14. Hafta
Globalleşme ve Gelişmeye, Demokrasiye ve Siyasete Etkisi. Toparlama
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Kitaplar
Piotr Sztompka, The Sociology of Social Change (Blackwell: Oxford, UK, 1993) David Hulme and Mark M. Turner, Sociology and Development: Theories, Policies and Practices (St. Martin's Press: New York, 1990) Makaleler David Slatter, "The Political Meanings of Development: In Search of New Horizon," in Frans J Schuurman, ed., Beyond the Impasse: New Directions in Development Theory (Zed Books: London, 1993), pp. 93-113. Anthony Brewer, Marxist Theories of Imperialism: A Critical Survey (London, RKP, 1980), chp 7 "Frank, Wallerstein and the 'Dependency Theorists', pp.158-180. Fareed Zakeria, "Culture is Destiny: A conversation with Lee Kuan Yew, Foreign Affairs, 73, 2 (1994): 109-126. Kam Dae Yung, "Is CultureDestiny: The Myth of Asia's Anti-Democratic Values," Foreign Affairs, 73, 2 (1994): 189-194. Timur Kuran, "Islam and Underdevelopment: An Old PuzzleRevisited," Journal of Institutional and Theoretical Economics, 153, (1997): 41-71. Howard J. Wiarda, "The Ethnocentrism of Social Science," in Roy C. Macridis and Bernard E. Brown, eds., Comparative Politics: Notes and Readings (Dorsey Press: Chicago, IL, 1986), pp. 465-480. James Petras, "Cultural Imperialism in the late 20th Century," Journal of Contemporary Asia, 23, 2 (1993): 139-148. John Brohman, "Universalism, Eurocentrism, and Ideological Bias in Development Studies: From Modernization to Neoliberalism," Third World Quarterly, 16, 1 (1995): 121-140. Development Theory in the 1990s Jan N. Pieterse, "Dilemmas of Development Discourse," Development and Change, 22, 1 (1991): 5-29. Ben Fine, "Ideology and Markets: Economic Theory and the 'New Right'," The Socialist Register, (1987), pp. 365-389. Ben Fine, "The Developmental State is Dead: Long Live Social Capital," Development and Change, 30 (1999): 1-19. Frans J Schuurman, "Introduction: Development Theory in the 1990s," in idem, ed., Beyond the Impasse: New Directions in Development Theory (Zed Books: London, 1993), pp. 1-49. Mark T. Berger, "The End of the 'Third World'," Third World Quarterly, 15, 2 (1994), pp. 257-275. Robin Cohen, Contested Domains: Debates in International Labour Studies (Zed Books: London, 1991), chp.8, pp. 123-149 Susan Strange, "Limits of Politics," Government and Opposition, 30, 3 (1995): 292-311. Bogdan Denitch, "Democracy and the New World Order: Dilemmas and Conflicts," Social Justice, 23, 1-2, (1995): 21-38. Pablo Gonzales Casanova, "Globalism, Neoliberalism, and Democracy," Social Justice, 23, 1-2, (1995): 39-48. Arif Dirlik, Postkolonyal Aura: Küresel Kapitalizm Çağında Üçüncü Dünya Eleştirisi, (Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi: İstanbul, 2005), pp. 13-43, 86-134.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ