Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ortadoğu'da devlet ve toplum ilişkilerine odaklanarak demokrasi, hükümet-muhalefet ilişkileri, din ve devlet ilişkileri, nüfus artışı, şehirleşme, ekonomi politika, kimlik siyaseti, sivil toplum ve cinsiyet konuları hakkında bilgi sahibi olurlar.
2) Öğrenciler yukarıda sözü geçen kavramları Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkeleri özelinde (Mısır, Ürdün, İran, Cezayir, Filistin Otoritesi ve İsrail) karşılaştırmalı olarak analiz ederler ve bu bilgileri uygularlar.
3) Öğrenciler Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerindeki devlet-toplum ilişkileri hakkında geniş bilgi birikimine sahip olurlar.
4) Madde 1'de sözü geçen karşılaştırmalı siyaset kavramlarını Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerine uygulayarak analitik ve eleştirel düşünce ve tartışma yeteneklerini artırırlar.
5) Ortadoğu ve Kuzey Afrika alanında staj ve kariyer planlaması için gerekli bilgi birikimi kazanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Bu ders güncel Ortadoğu siyaset hakkında devlet ve toplum ilişkisine odaklanarak bir bakış açısı sunar. Dersin ilk kısmı öğrencilere Ortadoğu'da devlet ve toplum ilişkilerine odaklanarak demokrasi, hükümet-muhalefet ilişkileri, din ve devlet ilişkileri, nüfus artışı, şehirleşme, ekonomi politika, kimlik siyaseti, sivil toplum ve cinsiyet kavramları hakkında genel bir fikir verir. Dersin ikinci kısmı Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkeleri özelinde (Mısır, Ürdün, İran, Cezayir, Filistin Otoritesi ve İsrail) devlet ve toplum ilişkilerini bu kavramlara göre analiz eder.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse Giriş
2. Hafta
Orta Doğu'da Demokrasi, Hükümet, Muhalefet, Din ve Siyaset
3. Hafta
Orta Doğu'da Nüfus Artışı, Kentleşme ve Ekonomi Politik
4. Hafta
Orta Doğu'da Kimlik Siyaset ve Sivil Toplum
5. Hafta
Orta Doğu'da Toplumsal Cinsiyet
6. Hafta
Mısır
7. Hafta
Ürdün
8. Hafta
Arasınav
9. Hafta
İran I
10. Hafta
İran II
11. Hafta
Cezayir
12. Hafta
Filistin Otoritesi
13. Hafta
İsrail
14. Hafta
Genel Tekrar ve Gözden Geçirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Gerekli Okumalar Jillian Schwedler and Deborah J. Gerner (eds.), Understanding the Contemporary Middle East 3rd ed. (Boulder: Lynne Rienner Publishers, 2008). (On reserve at Başkent University library) Nils A. Butenschon, Uri Davis, and Manuel Hassassian (eds.), Citizenship and the State in the Middle East: Approaches and Applications (New York: Syracuse University Press, 2000). (On reserve at Başkent University library) Paul Aarts and Francesco Cavatorta (eds.), Civil Society in Syrian & Iran: Activism in Authoritarian Contexts (Boulder: Lynne Rienner, 2013). (On reserve at Başkent University library) Michele Penner Angrist (ed.), Politics & Society in the Contemporary Middle East (Boulder: Lynne Rienner Publishers, 2010). (Selected chapters are on Moodle web-site) Quintan Wiktorowicz, The Management of Islamic Activism: Salafis, the Muslim Brotherhood, and State Power in Jordan (New York: SUNY Press, 2001) (On reserve at Başkent University library) Carrie Rosefsky Wickham, Mobilizing Islam: Religion, Activism, and Political Change in Egypt (New York: Columbia University Press, 2002) (On reserve at Başkent University library)
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
5
Proje
1
25
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
1
7
7
Proje
1
20
20
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ