Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Siyasal teorileri epistemolojik kökenleri ve tarihsel bağlamları içinde eleştirel olarak değerlendirme yeteneklerini geliştirir. 2) Siyaset teorisi kapsamına giren konular ve yaklaşımlar hakkında genel bir bakış açısı geliştirir. 3) Çağdaş siyaset kuramının önde gelen isimlerinin çalışmaları ve argümanları hakkında bilgi edinir. 4) Teori ve pratik arasındaki ilişkiyi kurabilir. 5) Türkiye'de ve dünyadaki siyasal gelişmelerin teorik temellerini ayrıştırabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Derste, öğrencilere yönelik olarak, siyaset kuramı alanındaki güncel meseleler ve yaklaşımlar hakkında bilgi aktarımı hedeflenmektedir. Dersin tasarımında belirleyici olan temel argüman, kuramın pratikten, pratiğin kuramdan ayrıştırılamayacağıdır. Bu argümandan hareketle, ideoloji, söylem, kültür, devlet ve otoriterleşme ve biyopolitika temaları farklı kuramsal çerçevelerden incelenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Siyasal Teorilerin Epistemolojisi ve Bağlamı
3. Hafta
İdeoloji Kuramları
4. Hafta
Söylem Kuramları
5. Hafta
Kültür Kuramları I: Frankfurt Okulu
6. Hafta
Kültür Kuramları II: İngiliz Kültürel Çalışmaları
7. Hafta
Ara sınav
8. Hafta
Postmodernizm
9. Hafta
Biyopolitika tartışmaları
10. Hafta
Liberalizm ve devlet
11. Hafta
Marksizm ve devlet
12. Hafta
Otoriterleşme kuramları I
13. Hafta
Otoriterleşme kuramları II: Faşizm ve popülizm
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Kitaplar: Hilal Onur İnce (Der.), Günümüzde Yeni Siyasal Yaklaşımlar: Eleştiriler-Farklılıklar-Çözüm Arayışları I,II,III Doğu Batı Yayınları. Ahu Tunçel-Kurtul Gülenç (Der.) Siyaset Felsefesi Tarihi, Doğu Batı Yayınları, 2014. Quentin Skinner (Der.), Çağdaş Temel Kuramlar, İletişim Yayınları, 2013. Makaleler ve kitap bölümleri Fatmagül Berktay (2010) ?Politika Teorisine Giriş?, Politikanın Çağrısı, s.11-40. Serpil Sancar Üşür (1997) İdeolojinin Serüveni: Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme, İmge Kitabevi Yayınları, s.7-143. Tom Bottomore (2013) Frankfurt Okulu ve Eleştirisi, Say Yayınları, s.11-91. Douglas Kellner (2016) ?Kültürel Marksizm ve Kültürel Çalışmalar?, Ethos, 9 (2), s.132-151. Gülnur Acar-Savran (2006) ?Postmodernizm Yepyeni Bir Evre mi, Bir Eğilimin Mutlaklaştırılması mı??, Özne-Yapı Gerilimi, Kanat Kitap, 2006, s.13-58. Martin Carnoy (2013) Devlet ve Siyaset Teorisi, Dipnot Yayınevi, s.27-162. Colin Hay (2006) The State: Theories and Issues, pp.21-38 Cem Deveci (2002) ?Faşizmin Yorumsanması ya da Carl Schmitt?in Saf Siyaset Kuramı?, Fuat Keyman (Der.), Liberalizm, Devlet, Hegemonya, Everest Yayınları. Mark Neocleous (2018) Güvenliğin Eleştirisi, Nota Bene Yayınları, 2018, 61-109. Hannah Arendt, Siyasette Yalan, Sel Yayıncılık. Carl Schmitt, Siyasi İlahiyat, Dost Kitabevi Yayınları, s.13-22. Giorgio Agamben (2005) İstisna Hali, Otonom Yayıncılık, s.9-41. Roger Eatwell (2017) ?Populism and Fascism?, C.Kaltwasser et al (Eds.) Oxford Handbook of Populism, Oxford University Press.
Thomas Lemke (2012) Biyopolitika, İletişim Yayınları, s.53-104.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Devam
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
25
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
1
25
25
Toplam İş Yükü
153
Toplam İş Yükü / 30
5,1
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ