Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Kültürel çalışmaların başlıca kavramlarına ve perspektiflerine ilişkin genel bir bakış açısı, 2) Kültürel tüketim ve kitle kültürünü analiz etme becerisi, 3) Sınıf ve statü gibi sosyolojik kavramları kültürel olarak değerlendirmeye yönelik bakış açısı 4) Popüler kültür öğelerini karşılaştırma yetisi 5) Siyasi tarihi kültürel tarihle ilişkili okuma yetisi 6) Psikanalitik analizin siyaset ve kültürle ilişkisini kavrama becerisi edinirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Bu ders popüler kültür ile popüler kültürün bireylerin gündelik yaşamları ve tarihteki rolünü analiz edebilmek için tasarlanmıştır. Temel kavramlara (tüketim, kültür, kimlik, kitle üretimi, tüketim toplum vb.) ilişkin kısa bir girişin ardından ders, popüler kültüre dair güncel tartışmaları temel teorik yaklaşımlar çerçevesinde ele almaktadır. Bu ders öğrencilerin güncel siyasi olaylar ile popüler kültür arasındaki ilişkiyi anlayabilmeleri amacını taşımaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma ve Giriş
2. Hafta
Kültür, Popüler Kültür, Kitle/Yığın Kültürü, Halk Kültürü
3. Hafta
Üretim-Tüketim-Kimlik ve Kültür İlişkisi
4. Hafta
Atölye Tipi Üretim ve Fabrikalı Üretimden (Siparişten Yığın Üretim ve Yığın Tüketime Giden Yolda Kültürden Yığın Kültüre...)
5. Hafta
Yığın Üretimi, Tüketim Toplumu, Tüketimci Toplum
6. Hafta
Martin Heidegger ve Modernite- Teknoloji, Atom Çağı ve `Age of World Picture'
7. Hafta
Frankfurt Okulu ve Mass/Pop Culture
8. Hafta
Hannah Arendt ile İnsanlık Durumu
9. Hafta
Platon'dan Baudrillard'a Simulacrum
10. Hafta
Kültür, Popüler Kültür, İktidar ve Faşizm (1929-1945)
11. Hafta
Dünyanın Amerikanlaşması (1945-1972)
12. Hafta
Küreselleşme ve Küresel Kültür (Küresel Üretim Sistemleri ile Bağlantılı)
13. Hafta
İktidarın Dili Olarak Popüler Kültür (Bugüne ve Geleceğe Dair: Post Keynesyen dönemde New Populist Revolt)
14. Hafta
Genel Değerlendirme ve Tartışma
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Adorno, T. W. (1993), "Theory of Pseudo-Culture (1959)", Telos, March 20, 1993, s: 15-38.
Arendt, H. (2018), İnsanlık Durumu, Çev.: B. S. Şener, İletişim Yayınları, İstanbul.
Baudrillard, J. (2013), In the Shadow of the Silent Majorities...or the End of the Social and Other Essays,
Baudrillard, J. (2013), Simülakrlar Ve Simülasyon, Çev.: O. Adanır, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul.
Debord, G. (2002), The Society of Spectacle, https://theanarchistlibrary.org/library/guy-debord-the-society-of-the-spectacle.pdf (erişim: 28.01.2019)
Deleuze, G. (1983), "Plato and the Simulacrum", İngilizceye Çeviren: R. Krauss, October, Vol. 27 (Winter 1983), s.: 45-56.
Dikmen, A. A. (2017), Makine, İş, Kapitalizm ve İnsan, Güncellenmiş 4. Baskı, Nota Bene Yayınları, İstanbul.
Heidegger, M. (1977), "The Age of World Picture", M. Heidegger, The Qoestion Concerning Technology and Other Essays içinde, İngilizceye Çeviren: W. Lovitt, Garland Publishing, New York & London, s: 115-154.
Heidegger, M. (1977), "The Question Concerning Technology", M. Heidegger, The Qoestion Concerning Technology and Other Essays içinde, İngilizceye Çeviren: W. Lovitt, Garland Publishing, New York & London, s: 3-35.
Pettersson, K., et.al. (2017), ?Understanding the Populist Revolt?, Social Europe Journal, Vol. 11.
Witkin, R. W. (2003), Adorno on Popular Culture, Routhladge, London & New York.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Proje
1
20
Devam
1
25
Toplam(%)
65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
65
Finalin Başarıya Oranı(%)
35
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
25
25
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
17
17
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
Proje
1
10
10
Toplam İş Yükü
153
Toplam İş Yükü / 30
5,1
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ