Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Aktörlerin dış politika kararlarının nasıl incelenmesi gerektiği konusunda fikir sahibi olur. 2) Aktörlerin dış politikayla ilgili kararlarının hangi faktörlerden etkilendiği konusunda yorum yapar. 3) Karar alma modelleriyle ilgili bilgi sahibi olur. 4) Karar alma mekanizmalarının nasıl işlediğini açıklar. 5) Dış politikada belirlenen amaçlara ulaşmak için hangi yöntemlerin ve araçların kullanıldığını açıklar. 6) Rasyonel aktör modelinin diğer modellerden farkını belirtir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Diplomaside kararların alınma ve uygulanma süreçlerinin, bu süreçler üzerinde etkisi olan iç ve dış unsurların incelenmesi dersin konusunu oluşturur.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Dış Politika Nedir?
3. Hafta
Dış Politikada Analiz Seviyesi Sorunu
4. Hafta
Dış politikada rasyonel aktör modeli
5. Hafta
Dış politikada hükümet politikası modeli
6. Hafta
Dış Politikada yönelimler ve ulusal roller
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Dış Politikada amaçlar ve ulusal çıkar olgusu
9. Hafta
Dış politikada grup dinamikleri
10. Hafta
Dış politikada psikolojik faktörlerin ve algılamanın önemi
11. Hafta
Liderler ve dış politika
12. Hafta
Fikirler, kültürel değerler ve dış politika
13. Hafta
Gelişmekte olan ülkelerde dış politika yapım süreci
14. Hafta
Ulusötesi aktörlerin dış politikadaki rolü. Dış politikada etik sorunlar. Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi, İstanbul, Filiz, 2005. Walter Carlsnaes, "Foreign Policy", Walter Carlsnaes, Thomas Risse and Beth A. Simmons (der.), Handbook of International Relations, London, Sage, 2002, s. 331-349. Barry Buzan, "The Level of Analysis Problem in International Relations Reconsidered", Ken Booth ve Steve Smith (der.),1995. International Relations Theory Today, Cambridge, Polity Press, 1995, s. 198-211. A. Nuri Yurdusev, " 'Level of Analysis' and 'Unit of Analysis': A Case for Distinction", Millennium, Vol. 22, No. 1, 1993, s. 77-88. Graham T. Allison, Essence of Decision, Explaining the Cuban Missile Crisis, Glenview Illinois, Scott, Foresman and Company, 1971. Morton A. Kaplan, "The National Interest and Other Interests", James N. Rosenau, Intarnational Politics and Foreign Policy, New York, The Free Pres of Glencoe Inc., 1961, s. 164-169. Irving L. Janis, Groupthink, 2nd. Edition, Boston, Houghton Mifflin Company, 1982, s. 2-13. Janice Gross Stein, "Psychological Explanation of International Conflict", Carlsnaes, Risse and Simmons (der.), Handbook of International Relations, s. 293-308. Robert Jervis, "Hypotheses on Misperception", G. John Ikenberry (der.), American Foreign Policy, Theoretical Essays, 2nd ed., Harper Collins College Publishers, 1995, s. 515-537. Vamık D. Volkan and Norman Itzkowitz, Turks&Greeks, Neighbors in Conflict, 1994, s. 1-12. Stephen Benedict Dyson, "Personality and Foreign Policy: Tony Blair's Iraq Decisions", Foreign Policy Analysis, Cilt 2, 2006, s. 289-306. Martin W. Sampson, "Cultural Influences on Foreign Policy", Charles F. Hermann, Charles W. Kegley Jr., James N. Rosenau (der.), New Directions in the Study of Foreign Policy, Boston, Unwin Hyman 1987, s. 384-405. Binnur Özkeçeci-Taner, "The Impact of Institutionalized Ideas in Coalition Foreign Policy Making: Turkey as an Example 1991-2002", Foreign Policy Analysis, Cilt 1, 2005, s. 249-278. Robert G. Herman, "Identity, Norms, and National Security: The Soviet Foreign Policy Revolution and the End of the Cold War", Peter J. Katzenstein (der.), The Culture of National Security, New York, Columbia University Pres, 1996, s. 271-316.. Lucian W. Pye, "The Non-Western Political Process", James N. Rosenau (ed.), International Politics and Foreign Policy, New York, The Free Press of Glencoe Inc., 1961, 286-294. Thomas Risse Kappen, "Ideas do not float freely: transnational coalitions, domestic structures, and the end of the cold war", International Organization, Vol. 48, No. 2, 1994, s. 185-214.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
1
15
Proje
1
20
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
1
12
12
Proje
1
15
15
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ