DERSİN TÜRÜ | Zorunlu |
DERSİN DÜZEYİ | Lisans |
DERSİN YILI | 2 |
YARIYIL | Dördüncü Yarıyıl (Bahar) |
AKTS | 3 |
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I | Doktor Öğretim Üyesi Ceren Doğru Öğretim Görevlisi Ali Orhan Tekinsoy
|
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Anayasa Hukukunun normatif ve siyasal niteliğini kavramalarını sağlayacak bilgi edinir. 2) Türk Anayasa Hukukunun tarihsel gelişimini anlayabilecek bilgi edinir. 3) Anayasal sistem içinde devletin temel niteliklerini irdeler; yasama, yürütme ve yargı erklerini karşılıklı olarak analiz eder.
|
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ | Yüz Yüze |
DERSİN ÖNKOŞULLARI | Yok |
ÖNERİLEN DERSLER | Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur. |
DERS TANIMI | Dersin ana amacı öğrencilere genelde anayasa hukukunun temel unsurlarını, özelde ise Türk anayasa hukukunu tanıtmaktır. Bu amaçla ders, anayasal devletin normatif yönlerinin, özellikle de hukuk üstünlüğü, erkler ayrımı, siyasal nötrlük ve insan hakları ilkelerinin ayrıntılı tartışmasıyla başlamaktadır. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası sosyal, siyasal ve tarihsel bağlamı çerçevesinde anlatılacaktır. Ders aynı zamanda anayasa mahkemesinin yapısı ve işlevlerini inceleyerek Türk anayasa sisteminin genel özelliklerini de vermektedir. Son olarak, Anayasa Hukuku, Türkiye'nin 1954 yılından beri taraf olduğu Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi konusu üzerinde de durmaktadır. Bu sözleşmenin Türk iç hukukunda gittikçe artan bir öneme sahip olması göz önüne alınarak ders, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türk Anayasa Mahkemesi içtihatları arasındaki çatışma ve uyuşmazlıklar konusunda da öğrenciyi bilgilendirmektedir. |
DERS İÇERİĞİ | HAFTA | KONULAR |
---|
1. Hafta | Giriş. Anayasa Hukukunun konusu ve yöntemi nedir? Siyaset Bilimi ile arasında nasıl bir etkileşim ve ilişki bulunmaktadır? | 2. Hafta | Anayasacılık hareketleri nasıl ortaya çıkmıştır? Nasıl bir evrim geçirmiş ve nereye doğru ilerlemektedir? | 3. Hafta | Türkiye'de anayasa hareketleri nasıl bir seyir izlemiştir? Anayasanın amacı nedir ve gücü nereden kaynaklanır? Çeşitli anayasal ayrımlara ilişkin bilgiler verilmesi | 4. Hafta | Hukuk devleti kavramı ile ifade edilmek istenen nedir? Anayasaya uygunluk denetimi ile nasıl bir gelişim göstermiştir? | 5. Hafta | Siyasi iktidarın özellikleri nelerdir? Siyasi iktidar kaynağını nereden alır? | 6. Hafta | Devlet nedir? Varlık koşulları ve niteliği bağlamında neler söylenebilir? | 7. Hafta | Ara Sınav | 8. Hafta | Anayasa yapımı ve değiştirilmesi meselesi bağlamında asl? ve tal? kurucu iktidar kavramlarının değerlendirilmesi. | 9. Hafta | Devlet erkleri I: Yürütme erki | 10. Hafta | Devlet erkleri II: Yasama erki | 11. Hafta | Devlet erkleri III: Yargılama erki | 12. Hafta | Devlet erkleri arasındaki ilişkiler bağlamında siyasal rejimler nasıl kategorize edilir? | 13. Hafta | Resmi Tatil (Ramazan Bayramı) | 14. Hafta | Dünden bugüne Türkiye?de siyasal rejim nasıl bir seyir izlemiştir? Ne tür değişimler geçirmiştir? |
|
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR | Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku İbrahim Ö. Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (genel esaslar) Şeref Gözübüyük, Anayasa Hukuku Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Esasları Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukukuna Giriş
|
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ | | Sayısı | Toplam Katkısı(%) |
---|
Ara Sınav | 1 | 40 | Toplam(%) | | 40 | Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) | | 40 | Finalin Başarıya Oranı(%) | | 60 | Toplam(%) | | 100 |
|
AKTS İŞ YÜKÜ |
Aktivite |
Sayı |
Süresi(Saat) |
İş Yükü |
Ara Sınav | 1 | 1,5 | 1,5 | Kısa Sınavlara hazırlık | | | | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 1 | 14 | Final Sınavına Hazırlık | 1 | 20 | 20 | Ders Saati | 14 | 3 | 42 | Ara Sınava Hazırlık | 1 | 15 | 15 | Laboratuvar | | | | Final Sınavı | 1 | 1,5 | 1,5 | Ödevler | | | | Toplam İş Yükü | | | 94 |
---|
Toplam İş Yükü / 30 | | | 3,13 |
---|
Dersin AKTS Kredisi | | | 3 |
|
DİL | Türkçe |
STAJ / UYGULAMA | Yok |
| |