Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Engellilere yönelik antropometrik ölçü ihtiyaçları 2) Engellilere yönelik ergonomik gerekliliklerin anlaşılması 3) İnsan ve iç mekan ilişkisi içinde engellilere yönelik T.C. yasa ve yönetmeliklerin irdelenmesi 4) İnsan ve iç mekan ilişkisi içinde ulaşılabilirlik yaklaşımlarının tanımlanması 5) İnsan ve iç mekan ilişkisi içinde evrensel tasarım yaklaşımlarının tanımlanması 6) Engellilere yönelik iç mekan tasarımında iç mimarın sorumluluğunun anlaşılması 7) Evrensel tasarım yaklaşımı ile tasarımı ele alış biçiminin öğrenilmesi ve deneyimlenmesi
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
İç mekan tasarımının temel hedefi, insan-mekan ilişkisi içerisinde eylemlerin istenildiği gibi yapılabilmesi, fiziksel, psikolojik ve sosyal gereksinimlerin en uygun koşullarda sağlanması için fiziksel ve algısal ortamların tasarlanmasıdır. Çevre sadece sağlıklı bireyler için değil, tüm engel gruplarına sahip kullanıcılar için erişilebilir olmalıdır. Ders kapsamında engelli tanımını ortopedik/işitme/görme özürlü bireyler karşılamaktadır. Özürlü insan, çevre onu engellemediği sürece çevre ile etkileşim halinde olabilmekte ve engelsiz erişim sağlanabilmektedir. Ders kapsamında engelli bireylerin fiziksel yapabilirlikleri antropometrik ölçüleri ile tanımlanacak ve iç mekan ilişkisi içerisinde ergonomik verileri açıklanacaktır. Ders çıktısı olarak araştırmaya yönelik sunum ve uygulamaya yönelik tasarım yapılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders içeriğinin açıklanması ve dersin yönteminin tanımlanması
2. Hafta
Engelliliğin Tanımı / Sınıflandırılması
3. Hafta
TC. Engellilere Yönelik Yasal Düzenlemeler
4. Hafta
Tekerlekli Sandalye Kullanıcıları Genel Hareket Becerileri / Mekansal İhtiyaç Ölçüleri
5. Hafta
Evrensel Tasarım İlkeleri
6. Hafta
Ulaşılabilirlik Kılavuzu/ Kentsel Ölçekte Tasarım Yaklaşımları
7. Hafta
Ara Sınav / Teslim. Sunum Konularının Açıklanması ve Final Projesinin verilmesi
8. Hafta
İç Mekan Ölçeğinde Tasarım Ölçütleri
9. Hafta
Öğrenci Sunumu 1 ve Sınıf İçi Değerlendirme
10. Hafta
Öğrenci Sunumu 2 ve Sınıf İçi Değerlendirme
11. Hafta
Öğrenci Sunumu 3 ve Sınıf İçi Değerlendirme
12. Hafta
Öğrenci Sunumu 4 ve Sınıf İçi Değerlendirme
13. Hafta
Öğrenci Sunumu 5 ve Sınıf İçi Değerlendirme
14. Hafta
Öğrenci Sunumu 6 ve Sınıf İçi Değerlendirme
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Dobkin, I., Peterson, M.J., 1999, Gracious Spaces: Universal Interiors by Design, New York, McGraw Hill. 2. Hardie, G.J., Lace, J.P., 1991, Accessible Environments: Toward Universal Design, Van Nostrand Reinhold,. 3. Manley, S and Parnaby, R, 2001, Putting people first: comparing vision and reality in the architecture and planning course at UWE. 4. McColl, M.A., Bickenbach, J.E., 1998, Introduction to Disability, WB Saunders Company Ltd. Great Britain. 5. Peterson, M.J. 1995, Universal Kitchen Planning: Design That Adapts to People, The National Kitchen and Bath Association, Hackettstown, NJ. 6. Peterson, M.J. 1996, Universal Bathroom Planning: Design That Adapts to People, Hackettstown, NJ The National Kitchen and Bath Association,. 7. Preiser, W.F., 2001, Universal Design Handbook, McGraw Hill, New York. 8. The Center of Universal Design, www.design.ncsu.edu 9. Winters, S., Accessible Housing by Design: Universal Design Principles in Practices, New York, McGraw Hill.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım, Proje, Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
4
4
Ders Saati
7
4
28
Ara Sınava Hazırlık
1
4
4
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
1
3
3
Sunum (Hazırlık dahil)
5
4
20
Proje
5
4
20
Toplam İş Yükü
124
Toplam İş Yükü / 30
4,13
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ