Anasayfa  »  Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi »  İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ENGELLİLER İÇİN İÇ MEKAN TASARIMI İÇT435 - 2 + 2 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IÖğretim Görevlisi Alara Demirci Canbulat
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Engellilere yönelik antropometrik ölçü ihtiyaçları
2) Engellilere yönelik ergonomik gerekliliklerin anlaşılması
3) İnsan ve iç mekan ilişkisi içinde engellilere yönelik T.C. yasa ve yönetmeliklerin irdelenmesi
4) İnsan ve iç mekan ilişkisi içinde ulaşılabilirlik yaklaşımlarının tanımlanması
5) İnsan ve iç mekan ilişkisi içinde evrensel tasarım yaklaşımlarının tanımlanması
6) Engellilere yönelik iç mekan tasarımında iç mimarın sorumluluğunun anlaşılması
7) Evrensel tasarım yaklaşımı ile tasarımı ele alış biçiminin öğrenilmesi ve deneyimlenmesi
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIİç mekan tasarımının temel hedefi, insan-mekan ilişkisi içerisinde eylemlerin istenildiği gibi yapılabilmesi, fiziksel, psikolojik ve sosyal gereksinimlerin en uygun koşullarda sağlanması için fiziksel ve algısal ortamların tasarlanmasıdır. Çevre sadece sağlıklı bireyler için değil, tüm engel gruplarına sahip kullanıcılar için erişilebilir olmalıdır. Ders kapsamında engelli tanımını ortopedik/işitme/görme özürlü bireyler karşılamaktadır. Özürlü insan, çevre onu engellemediği sürece çevre ile etkileşim halinde olabilmekte ve engelsiz erişim sağlanabilmektedir. Ders kapsamında engelli bireylerin fiziksel yapabilirlikleri antropometrik ölçüleri ile tanımlanacak ve iç mekan ilişkisi içerisinde ergonomik verileri açıklanacaktır. Ders çıktısı olarak araştırmaya yönelik sunum ve uygulamaya yönelik tasarım yapılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders içeriğinin açıklanması ve dersin yönteminin tanımlanması
2. Hafta Engelliliğin Tanımı / Sınıflandırılması
3. Hafta TC. Engellilere Yönelik Yasal Düzenlemeler
4. Hafta Tekerlekli Sandalye Kullanıcıları Genel Hareket Becerileri / Mekansal İhtiyaç Ölçüleri
5. Hafta Evrensel Tasarım İlkeleri
6. Hafta Ulaşılabilirlik Kılavuzu/ Kentsel Ölçekte Tasarım Yaklaşımları
7. Hafta Ara Sınav / Teslim. Sunum Konularının Açıklanması ve Final Projesinin verilmesi
8. Hafta İç Mekan Ölçeğinde Tasarım Ölçütleri
9. Hafta Öğrenci Sunumu 1 ve Sınıf İçi Değerlendirme
10. Hafta Öğrenci Sunumu 2 ve Sınıf İçi Değerlendirme
11. Hafta Öğrenci Sunumu 3 ve Sınıf İçi Değerlendirme
12. Hafta Öğrenci Sunumu 4 ve Sınıf İçi Değerlendirme
13. Hafta Öğrenci Sunumu 5 ve Sınıf İçi Değerlendirme
14. Hafta Öğrenci Sunumu 6 ve Sınıf İçi Değerlendirme
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR 1. Dobkin, I., Peterson, M.J., 1999, Gracious Spaces: Universal Interiors by Design, New York, McGraw Hill.
2. Hardie, G.J., Lace, J.P., 1991, Accessible Environments: Toward Universal Design, Van Nostrand Reinhold,.
3. Manley, S and Parnaby, R, 2001, Putting people first: comparing vision and reality in the architecture and planning course at UWE.
4. McColl, M.A., Bickenbach, J.E., 1998, Introduction to Disability, WB Saunders Company Ltd. Great Britain.
5. Peterson, M.J. 1995, Universal Kitchen Planning: Design That Adapts to People, The National Kitchen and Bath Association, Hackettstown, NJ.
6. Peterson, M.J. 1996, Universal Bathroom Planning: Design That Adapts to People, Hackettstown, NJ The National Kitchen and Bath Association,.
7. Preiser, W.F., 2001, Universal Design Handbook, McGraw Hill, New York.
8. The Center of Universal Design, www.design.ncsu.edu
9. Winters, S., Accessible Housing by Design: Universal Design Principles in Practices, New York, McGraw Hill.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım, Proje, Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav11,51,5
Kısa Sınavlara hazırlık000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14342
Final Sınavına Hazırlık144
Ders Saati7428
Ara Sınava Hazırlık144
Laboratuvar000
Final Sınavı11,51,5
Ödevler133
Sunum (Hazırlık dahil)5420
Proje5420
Toplam İş Yükü124
Toplam İş Yükü / 304,13
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7
P1  X   X   X   X   X   X   X
P2          X     X
P3              X
P4  X   X   X   X   X   X   X
P5      X   X       X
P6             
P7            X  
P8              X
P9             
P10