Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Geçmişten günümüze kadar olan süreçte sahne ve set kavramlarını anlamak 2) Farklı görsel sanatlara yönelik set tasarımı çalışmalarına hakim olmak 3) Set tasarımında çağdaş uygulama yaklaşımlarının kavranması 4) Mekan ve donatı ilişkisinin set tasarımında kurgulanması ve kavranması 5) Farklı sahne gereksinimlerine göre tasarım öğelerini şekillendirme becerisi kazanmak 6) Set tasarımında aydınlatma, ses, dekor uygulamalarının proje üzerinde uygulanma becerisi 7)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Farklı görsel sanat dallarında; sahne ve set tasarım anlayışının irdelenerek, tarihsel süreçte gelişiminin kavranması amaçlanmaktadır. Tiyatro, tv seti, film seti gibi alanlarda çalışmalar üzerinde durularak, proje üzerinde karşılaştırmalı uygulamalar yapılacaktır. Yurtdışı ve yurtiçi çağdaş set tasarımları incelenecektir. Sahne ve set tasarımda; aydınlatma, ses, görsel efekt, donatı elemanları ile sergilenen eserin kurduğu ilişki bir bütün olarak değerlendirilecektir. Bu derste öğrenciler seçilen bir film setinin analizini yaparak, tercih ettikleri bir tiyatro sahnesinde uygulanışını proje üzerinden aktaracaklardır. Öğrenciler; mekan-donatı ilişkisi, esnek ve değişebilir sistemler, kullanılan çağdaş yaklaşımlar üzerinden proje ve sunumları değerlendirmeye sunacaktır. Ara sınavda film seti analiz raporu, tasarım eskizleri, afiş teslim edilecektir. Finalde proje, sunum,afiş ve animasyon çalışmaları sunulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma, ders işleniş yönteminin açıklanması, giriş
2. Hafta
Sahne ve set tasarımı kavramının tanımı. Tarihsel süreçte gelişimi ve değişimi
3. Hafta
Film setlerinde kullanılan tasarım öğeleri mekan donatı, esnek ve değişebilir sistemler
4. Hafta
Tiyatro sahnelerinde geçmişten günümüze süre gelen sahne öğeleri ve gelişim süreçleri
5. Hafta
Öğrenci konu sunumları
6. Hafta
Öğrenci konu sunumları
7. Hafta
Öğrenci konu sunumları
8. Hafta
Seminer
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Seminer
11. Hafta
Dünya?da öne çıkan set tasarımcıları ve mekanları; video içerik tartışmaları
12. Hafta
Öğrenci konu sunumları
13. Hafta
Öğrenci konu sunumları
14. Hafta
Öğrenci konu sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Brecht, B., 1994. Oyun Sanatı ve Dekor. Çev. Kamuran Şipal, Cem Yayınevi, İstanbul. 2. Çalışlar, A.,1993.Tiyatronun ABC?si. Simavi Yayınları, İstanbul. 3. Porter, T. 1979 How Architects Visualize. Studio Vista, New York. 4. Sebestyen, G., 1978, What Do We Mean by `Flexibility' and 'Variability' of Systems, Building Research and Practice,Nov/Dec., s.370-374. 5. Tüzün.,Z.,2016.Müzikal Tiyatroya Giriş.Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi,Arşiv,Cilt 6,Sayı 1,Eskişehir. 6. Yener, N. ve Ülker, B. 1999 Mekanda Yüzeylerin Algılanması ve Malzeme. Kuram ve Uygulama. Mimari Biçimlendirmede Yüzey Ulusal Sempozyumu, Ankara 7. Yürekli, F. 1983. Mimari Tasarımda Belirsizlik: Esneklik/Uyabilirlik İhtiyacının Kaynakları ve Çözümü Üzerine Bir Araştırma, İstanbul, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Baskı Atölyesi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım, Proje, Sunum,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
1
20
Proje
1
30
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
6
6
Ders Saati
13
4
52
Ara Sınava Hazırlık
1
6
6
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
1
4
4
Sunum (Hazırlık dahil)
1
4
4
Proje
1
4
4
Toplam İş Yükü
121
Toplam İş Yükü / 30
4,03
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ