Anasayfa  »  Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü »  Siyaset Bilimi Doktora Programı (Lisans Derecesine Dayalı)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÇAĞDAŞ SİYASET TEORİSİ SİBU608 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Aydınlanma çağından beri epey yol kat etmiş olan modern siyaset teorisinin liberal ve sosyalist düşünce akımlarının yirminci yüzyılın kapitalistleşmiş-sanayileşmiş toplumları anlama çabası bakımından bıraktığı mirası kavrar.
2) Bu mirasla birlikte özellikle 2. Dünya Savaşı sonrası toplumlarda iktidar/güç olgusunun değişen anlamını ve bu durumun karşısında geliştirilen farklı mücadele kavramsallaştırmalarını derinlemesine tartışır.
3) Marx'ın meşhur "insanlar ne yaptıklarını bilmeden yapıyorlar" cümlesine itiraz ederek bugünün dünyasını anlatan cümleyi "insanlar neyin ne olduğunu gayet iyi biliyorlar, ama yine de yapmaya devam ediyorlar" şeklinde yeniden formüle eden Zizek'in açtığı tartışmayı öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIYirminci yüzyıla gelindiğinde tarihin akış hızı daha önce görülmemiş derecede artmıştı. Büyük savaşlar, ilerlemiş sanayileşme ve kapitalizm dünyanın çehresini hızla değiştirirken bu üçlü hem alternatifini hem de canavarını yaratmıştı: sosyalizm ve faşizm. O zaman Gramsci?nin sorduğu ve ondan sonra Frankfurt Okulu temsilcilerinin ve Arendt?in kafa yorduğu soru bu yüzyılın ilk yarısına damgasını vurdu: neden bir sosyalist devrim beklenirken gelen faşizm oldu? Ders bu soruya bu düşünürlerin arayışlarıyla başlayacaktır. Bu soru aslında eski çağlardan beri süregelen dünyayı anlama, ona bir anlam yükleme ve nasıl olması gerektiğine dair kafa yorma, birey ile içinde yaşadığı topluluk arasındaki bağın doğasını düşünme çabasının bir parçasıydı. Özellikle İkinci Dünya Savaşı sonrası giderek farklılaşan ve karmaşıklaşan toplumlarda farklılıklar, farklılıklara rağmen bir arada yaşamanın nasıl mümkün olabileceği sorusu, iktidar ve otoritenin değişen doğasının kavramsallaştırılması, bunlar karşısında mücadelenin değişen anlamı, dolayısıyla demokrasi, demokratik siyaset ve demokratik mücadele kavramlarına yüklenen anlamların yeniden düşünülmesini beraberinde getirdi. Dersin ikinci bölümü bu meselelere Rawls ve Habermas, Foucault, Deleuze, Derrida, ?i?ek, Laclau, Mouffe ve Butler gibi düşünürlerin yaklaşımlarının incelenmesinden oluşmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin tanıtımı ve derse giriş
2. Hafta Gramsci
3. Hafta Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori
4. Hafta Arendt
5. Hafta Habermas
6. Hafta Rawls
7. Hafta Foucault
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Deleuze ve Guattari
10. Hafta Derrida
11. Hafta Zizek
12. Hafta Laclau ve Mouffe
13. Hafta Butler
14. Hafta Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARRenate Holub, Antonio Gramsci Beyond Marxism and Postmodernism, London and New York: Routledge, 1992.

Roger Simon, Gramsci?s Political Thought, London: Lawrence and Wishart, 1991.

Max Horkheimer, ?Traditional and Critical Theory? in Critical Theory: Selected Essays, pp: 188-244.

Theodor W. Adorno, ?Art, Society and Aesthetics?, in Aesthetics Theory, 1-16.
Walter Benjamin, ?Critique of Violence?, in One Way Street, pp. 132-154.

Herbert Marcuse, ?Liberation of the Affluent Society,? and ?Reification of the Proletariat?, in Critical Theory and Society: A Reader, pp: 276-292.

John Bokina and Timothy J. Lukes, Marcuse From the New Left to the Next Left, University Press of Kansas, 1994.

David Held Introduction to Critical Theory: Horkheimer to Habermas, Introduction & Chp: 2.

Hannah Arendt, The Human Condition, 2nd edition, Chicago: University of Chicago Press, 1998.

Craig Calhoun (ed.) Habermas and the Public Sphere, MIT Press, 1999.

Murat Özbank (ed.) Rawls-Habermas Tartışması: Neden Demokrasi? Nasıl İstikrar?, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2009.

Joseph Losco and Leonard Williams (ed.) Political Theory Classic Writings, Contemporary Views, New York: St. Martin?s Press, 1992.

Stephen Eric Bronner, Twentieth Century Political Theory, New York and London: Routledge, 1997.

Saul Newman, From Bakunin to Lacan: Anti-Authoritarianism and the Dislocation of Power, Lexington Books, 2001.
Slavoj ?i?ek, The Sublime Object of Ideology, London and New York: Verso, 1999.

Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, Hegemony and Socialist Strategy, 2nd ed. London and New York: Verso, 2001.

Chantal Mouffe, Agonistics: Thinking the World Politically, London and New York: Verso, 2013.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ödev140
Devam110
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14570
Final Sınavına Hazırlık17070
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı17272
Ödevler15050
Toplam İş Yükü304
Toplam İş Yükü / 3010,13
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3  X   X   X
P4  X   X   X
P5  X   X   X
P6  X   X  
P7  X   X   X
P8    X   X
P9  X    
P10     
P11  X   X   X
P12  X