Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Karşılaştırmalı politika alanına hakim teorileri saptar ve birbirleriyle kıyaslar. 2) Karşılaştırmalı politika yöntemlerini belirler ve bir araştırma sorusuna sistematik olarak uygular. 3) Aynı genel soruya/sorunsala birbiriyle rekabet eden farklı teorik açıklamaları sistematik bir şekilde uygulamak yoluyla eleştirel düşünür.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders karşılaştırmalı politika alanına hakim temel sorunları ve tartışmaları ele alır. Bu amaçla dersin ilk kısmında ülkeleri ve politik sistemleri karşılaştırmanın mantığı ve nedenleri tartışılır. Karşılaştırma yöntemlerinin neler olduğu (niteliksel ve niceliksel yöntemler), karşılaştırmada kullanılan analiz birimleri, değişkenler, vakalar ve analiz düzeyleri üzerinde durulur. Karşılaştırmalı politikaya bu yöntemsel girişten sonra dersin ikinci kısmında bu alana hakim teorik yaklaşımlar saptanır ve irdelenir. Bu teorik yaklaşımların (rasyonel seçicilik, yapısalcılık ve kültürel açıklamalar) epistemolojik ve ontolojik temelleri örneklerle analiz edilir. Dersin üçüncü kısmında karşılaştırmalı politikaya hakim yöntem ve teoriler değişik temalar bazında uygulanır. Bu temalar içerisinde demokrasi, ekonomik kalkınma, siyasi şiddet, devrimler, sosyal ve etnik çatışma yer almaktadır. Cevap vermeye çalışılacak sorulardan bazıları şunlardır: Niçin bazı ülkelerin politikacıları vatandaşların ihtiyaçlarına hassas iken, diğer başka ülkelerin politikacıları aynı hassasiyeti göstermemektedir? Niçin bazı yerlerde seçmenler etnik bağlar üzerinden oy verirken diğer yerlerde vermezler? Niçin bazı devletler vatandaşları için sosyal koruma güvencesi sağlarken bazı devletler ise bunu piyasalara bırakmaktadır? Demokrasi ve piyasa ekonomisine geçişte özel mülkiyet haklarının rolü nedir? Kaynakların yeniden dağıtımı neden ülkeler ve politika alanları arasında farklılık gösterir?
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş: Neden karşılaştırmalı? Nasıl karşılaştırmalı?
2. Hafta
Bir araştırma yöntemi olarak Karşılaştırmalı Yöntem
3. Hafta
Karşılaştırmalı Yöntem II
4. Hafta
Teori ve Karşılaştırmalı Politika: Rasyonel Seçicilik
5. Hafta
Teori ve Karşılaştırmalı Politika: Yapısalcılık
6. Hafta
Teori ve Karşılaştırmalı Politika: Kültür ve Kimlik
7. Hafta
Teori ve Karşılaştırmalı Politika: Yeni Kurumsalcılık
8. Hafta
Demokrasi, otokrasi ve rejim değişikliği
9. Hafta
Demokrasiye geçiş ve konsolidasyon
10. Hafta
Devlet ve devlet inşası
11. Hafta
Kalkınmacı devlet ve Düzenleyici devlet
12. Hafta
Kurumlar
13. Hafta
Kapitalizm türleri
14. Hafta
Genel tekrar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Lijphart, A. (ed) Politics in Europe. Comparisons and Interpretations (Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall) Boix, C. and Stokes, S. C. (ed) Comparative Politics (Oxford: Oxford University Press) Almond, G. A. (1965) `A developmental approach to political systems?, World Politics 17(2): 183-214. Lijphart, A. (1971) `Comparative Politics and the Comparative Method?, The American Political Science Review 65(3): 682?693. Sartori, G. (1991) `Comparing and Miscomparing?, Journal of Theoretical Politics 3(3): 243-257. Mahoney, J. (2007) `Qualitative methodology and comparative politics?, Comparative Political Studies 40(2): 122-144. Braumoeller, B. F. and Goertz, G. (2000) `The methodology of necessary conditions?, American Journal of Political Science 44(4): 844-858. Landman, T. (2006) Issues and Methods in Comparative Politics (Routledge: London and New York) Norkus, Z. (2005) `Mechanisms as miracle makers? The rise and inconsistencies of the ?mechanismic approach? in social science and history?, History and Theory 44: 348-372. Lichbach, M. I. and Zuckerman, A. S. (eds) Comparative Politics: Rationality, Culture, and Structure (Cambridge: Cambridge University Press) Diamond, L., Plattner, M. F., Yun-Han Chu and Hung-Mao Tien (eds) Consolidating the Third Wave Democracies (Themes and Perspectives) (Baltimore and London: The Johns Hopkins University) O?Donnell, G., Schmitter, P. C. and Whitehead, L. (eds) Transitions from authoritarian rule: Comparative perspectives (Baltimore and London: The John Hopkins University Press) Evans, P. B., Rueschemeyer, D. and Skocpol, T. (eds) Bringing the State Back In (Cambridge University Press) Evans, P. (1995) Embedded Autonomy. States and Industrial Transformation (Princeton University Press) Lange, M. and Rueschemeyer, D. (eds) States and Development: Historical Antecedents of Stagnation and Advance (Palgrave) Hall PA, and Soskice D. (2001) Varieties of Capitalism: The Institutional Foundations of Comparative Advantage (Oxford University Press) Hall, P. and Taylor, R. (1996) `Political science and the three new institutionalisms?, Political Studies 44: 936-957. March, J. and Olsen, J. P. (1996) `Institutional perspectives on political institutions?, Governance 9: 247-264. Inglehart, R. (1988) `The Renaissance of political culture?, The American Political Science Review 82(4): 1203-1230 Putnam, R. D. (1993) Making Democracy Work. Civic Traditions in Modern Italy (Princeton University Press)
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
10
40
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
48
48
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
45
45
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
60
60
Ödevler
10
2,5
25
Toplam İş Yükü
292
Toplam İş Yükü / 30
9,73
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ