Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sosyal bilimlerde araştırmalarına yönelik temel yaklaşımları ve kuramsal kurguları ayırt eder ve tez yazım süreçlerinde kendileri kurgular;
2) Sosyal bilim araştırmaların uygun olan ve olmayan araştırma konu ve sorularını anlamlandırır;
3) Ampirik çalışmanın ne anlama geldiğini ve ampirik kanıt göstermenin sosyal/siyasal bilim araştırmadaki önemini kavrar;
4) Veri toplama ve analiz etme süreçlerine hakim olur ve tez aşamasında bu süreçleri yaratıcı biçimlerde birbirlerine eklemlendirir veya konularına/sorularına uygun biçimde yeniden kurgular; 5) Sosyal bilim araştırmalarında çok merkezi bir yeri olan (öz)eleştirellik mantığını değerlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders sosyal ve siyasal bilim araştırmalarını biçimlendiren temel yöntemsel ve stratejik yaklaşımları doktora düzeyindeki siyasal bilimi ve uluslararası ilişkiler öğrencilerine tanıtmak amacıyla tasarlanmıştır. Toplumsal ve siyasal meselelere bilimsel bakışın içerdiği çeşitlilikler ve sosyal-siyasal bilimsel araştırmanın aşamalarının anlaşılması dersin temel hedefleri arasındadır. Bu kapsamda dersin giriş bölümü, sosyal bilimler ile doğa bilimleri arasında yapılacak bir karşılaştırma ile başlayacaktır. Sosyal bilimlerin özgünlüğünü ortaya koyan dört temel unsur olarak "bağlam(sallık)", "açıklama", "yorumlama" ve "eleştiri" kavramları ve sosyal bilim araştırmalarında bu kavramlar arasında kurulan ilişkiler üzerinde durulacaktır. Takip eden bölümde, sosyal bilimlerde veri toplama ve veri analizi süreçlerini ifade etmek için sıklıkla başvurulan niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri üzerinde durulacaktır. Bu kapsamda, araştırma sorusu, araştırma tasarısı, örneklem oluşturma ve vaka seçimi gibi araştırmanın temel bileşenlerine değinilecektir. Üçüncü bölümde sosyal bilim araştırmalarının iki temel düzeyi olan "ontoloji" ve "epistemoloji" tanımları ve ilişkileri üzerinde durulacaktır. Bu iki düzey arasında kurulan çeşitli ilişkiler sonucunda oluşan farklı sosyal bilim yaklaşımları ve kuram oluşturma süreçleri incelenecektir. Son bölümde ise araştırma ve araştırma tasarısı yazım ve raporlama süreçleri üzerinde durulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Sosyal Bilim Araştırmaları Nedir, Ne Değildir?
2. Hafta
Sosyal Bilimlerin Özgünlüğü: Doğa Bilimleri ile bir
3. Hafta
Sosyal Bilimlerin Üç Temel Unsuru Olarak "Açıklama", "Yorumlama" ve "Eleştiri"
4. Hafta
Araştırma Tasarımı ve Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerine Giriş
5. Hafta
Nicel Araştırma Yöntemleri: Anket, Karşılaştırmalı Yöntem, İçerik Analizi
6. Hafta
Nitel Araştırma Yöntemleri: Saha Araştırmaları, Karşılaştırmalı-Tarihsel Yöntem
7. Hafta
Nicel ve Nitel Araştırmalarda Veri Analizi
8. Hafta
Ontolojik ve Epistemolojik Yaklaşımlara Giriş
9. Hafta
Kuram Oluşturma-1: Tümdengelim ve "Nedensel" Yaklaşımlar
10. Hafta
Kuram Oluşturma-2: Tümevarım ve "Yorumsal" Yaklaşımlar
11. Hafta
Kuram Oluşturma-3: Dışaçekim ve "Mantıksal" Yaklaşımlar
12. Hafta
Araştırma Tasarımı
13. Hafta
Araştırma Yazımı
14. Hafta
Araştırma Sunumu
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. HAFTA: Laclau. E. (1991) "Intellectual Strategies" Memorandum to PhD Students in the IDA Programme*, Essex University.
Ball, T. (1976) ?From Paradigms to Research Programs: Toward a post-Kuhnian Political Science? American Journal of Political Science (20:1), pp. 151-177.
2. HAFTA: Flyvbjerg, B. (2001) Making Social Science Matter: Why Social Inquiry Fails and How It Can Succeed Again (New York: Cambridge University Press), pp. 1-49. 3. HAFTA: Bevir, M., and R. A. W. Rhodes (2004) "Interpretation as Method, Explanation, and Critique: A Reply" British Journal of Politics and International Relations (6), pp. 156-164.
Howarth, D., J. Glynos, and S. Griggs (2016) "Discourse, Explanation and Critique" Critical Policy Study (10:1), pp. 99-104.
Slembrouck, S. (2001) "Explanation, Interpretation and Critique in the Analysis of Discourse" Critique of Anthropology (21:3), pp. 33-57.
4. HAFTA: Neuman, W. L. (2007) Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches (Boston, MA: Peason), pp. 68-107.
5. HAFTA: Neuman, W. L. (2007) Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches (Boston, MA: Peason), pp. 166-199; 227-236.
Lijphart, A. (1971), ?Comparative Politics and the Comparative Method? American Political Science Review 65(3), pp. 682-693.
6. HAFTA: Seawright, J. and Gerring, J. (2008) "Case Selection Techniques in Case Study Research: A Menu of Qualitative and Quantitative Options" Political Research Quarterly 61 (2), 294-308.
Wood, E. J. (2009) "Field Research" in C. Boix, and S. C. Stokes (eds.) The Oxford Handbook of Comparative Politics (Oxford: Oxford University Press), pp. 123-146.
Mahoney, J. (2004) "Comparative-Historical Methodology" Annual Review of Sociology (30), pp. 81-100.
7. HAFTA: Neuman, W. L. (2007) Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches (Boston, MA: Peason), pp. 247-274; 327-342.
8. HAFTA: Furlong, P., and D. Marsh (2010) "A Skin Not a Sweater: Ontology and Epistemology in Political Science" in D. Marsh and Gerry Stoker (eds.) Theory and Methods in Political Science 3rd edition (eds.) (New York: Palgrave Macmillan), pp. 184-211
Gunnel, J. G. (1969) "Deduction, Explanation and Social Scientific Inquiry" The American Political Science Review (63:4), pp. 1233-1246.
9. HAFTA: Heritier. A. (2008) "Causal Explanation" in D. Della Porta, and Michael Keating (eds.) Approaches and Methodologies in the Social Sciences: A Pluralist Perspective (New York: Cambridge University Press), pp. 61-79.
Riker, W. H. (1982) "The Two-Party System and Duverger's Law: An Essay on the History of Political Science" The American Political Science Review (76:4), pp. 753-766.
Tilly, C. (2001) "Mechanisms in Political Processes? Annual Review of Political Science (4), pp. 21-41.
10. HAFTA:
Chalmers, A. (2013) What Is This Thing Called Science? 4th ed. (Queensland: UQP), pp. xix-54.
Winch, P. (1997) "Can We Understand Ourselves?? Philosophical Investigations (20:3), pp. 193-204.
11. HAFTA: Glynos, J.. and D. Howarth (2019) "The Retroductive Cycle: The Research Process in Poststructuralist Discourse Analysis" in T Martilla (ed.) Discourse, Culture and Organization: Inquiries into Relational Structures of Power (ebook: Palgrave Macmillan), pp. 105-125.
Glynos, J., and D. Howarth (2007) Logics of Critical Explanation in Social and Political Theory (London and New York: Routledge), pp. 133-164.
12. HAFTA: Booth, C. W., G. G. Colomb, and J. M. Williams (2008) The Craft of Research 3rd ed. (Chicago and London: The University of Chicago Press), pp. 187-212
Neuman, W. L. (2017) Understanding Research 2nd ed. (New York: Pearson) pp. 261-287.
13. HAFTA: Booth, C. W., G. G. Colomb, and J. M. Williams (2008) The Craft of Research 3rd ed. (Chicago and London: The University of Chicago Press), pp. 103-138; 232-248.
14. HAFTA:Booth, C. W., G. G. Colomb, and J. M. Williams (2008) The Craft of Research 3rd ed. pp. 213-231.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
10
20
Proje
1
30
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
72
72
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
72
72
Ödevler
11
6
66
Toplam İş Yükü
301
Toplam İş Yükü / 30
10,03
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ