Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Dünyayı anlama ve ona bir anlam yükleme çabalarının neden/nasıl bazen "en iyi", bazen "en doğru", bazen "en ahlaki", bazen "en akla yatkın", bazen "en doğal", bazen de "tanrı iradesine en uygun" toplumsal düzeni arama çabası olarak düşünüldüğünü kavrar. 2) Siyaset teorisindeki klasik tartışmaların ve bunlar sonucu oluşan külliyatın birikimsel mi döngüsel mi, yoksa her iki şekilde birden mi oluştuğuna dair fikir sahibi olur. 3) Klasik metinlerin günümüz siyaset tartışmalarının doğası ve niteliği üzerindeki etkisini orijinal metinleri okuyarak görür.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
İnsanlık tarihi eski çağlardan bu yana aynı insanların içinde yaşadıkları dünyayı anlama ve ona bir anlam yükleme çabalarının da tarihidir. Doğal olarak, paralel bir çaba da insanların bazen "en iyi", bazen "en doğru", bazen "en ahlaki", bazen "en akla yatkın", bazen "en doğal", bazen de "tanrı iradesine en uygun" olarak adlandırdıkları toplumsal düzeni düşünme, tahayyül etme, tasavvur etme, gerçekleştirme çabaları olmuştur. Merkezde olan temel sorunsal da özünde birey ve içinde yaşadığı bazen polis gibi küçük, bazen evrenkent kavramıyla ifade edilecek kadar büyük bir toplulukla arasındaki bağın ne olabileceği, nasıl olabileceği meselesi olmuştur. Bu ders işte bütün bu çabaların izini Plato ve Aristoteles'ten günümüzde hegemonyasını koruyan liberal düşüncenin J.S. Mill ve de Tocqueville gibi önemli isimlerine kadar sürecek; modern devlet kuramının önemli temsilcileri olarak Hobbes, Locke ve Rousseau ve etkileri günümüz siyaset teorisinde hala hissedilen idealizm ve maddecilik tartışmalarını da Hegel ve Marx üzerinden inceleyecektir. Ders çoğunlukla bu düşünürlerin orijinal metinleri okunarak yürütülecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtımı ve derse giriş
2. Hafta
Plato
3. Hafta
Aristoteles
4. Hafta
Machiavelli
5. Hafta
Hobbes
6. Hafta
Locke
7. Hafta
Rousseau
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Kant
10. Hafta
Hegel
11. Hafta
Marx
12. Hafta
JS Mill
13. Hafta
de Tocqueville
14. Hafta
Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Platon, Devlet, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2006.
Aristoteles, Politika, İstanbul: Say Yayınları, 2013.
Machiavelli, Prens, İstanbul: Say Yayınları, 2009.
Machiavelli, Söylevler, İstanbul: Say Yayınları, 2009.
Preston King (ed.), Thomas Hobbes, Critical Assessments, Vols. 1, 2, 3, 4. LOndon and New York: Routledge, 1993.
John Marshall, John Locke: Resistance, Religion, and Responsibility, Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
John Dunn, The Political Thought of John Locke, Cambridge: Cambridge University Press, 1968.
Zev M. Trachtenberg, Making Citizens: Rousseau?s Political Theory of Culture, London and New York: Routledge, 1993.
Gülnur Acar Savran, Sivil Toplum ve Ötesi Rousseau, Hegel, Marx, Ankara: Dipnot, 2013.
Jon Elster, An Introduction to Karl Marx, Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
Hannah Arendt, Lectures on Kant?s Philosophy, Chicago: The University of Chicago Press, 1982.
Joseph Losco and Leonard Williams (ed.) Political Theory Classic Writings, Contemporary Views, New York: St. Martin?s Press, 1992.
Alexis de Tocqueville, Democracy in America, Penguin Books, 2003.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
30
Devam
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
48
48
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
45
45
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
72
72
Ödevler
1
25
25
Toplam İş Yükü
304
Toplam İş Yükü / 30
10,13
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ