Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bu derste öğrenciler zaman serilerini ve taşıdıkları desenleri tanımayı, serinin özelliğine göre öngörü modelleri geliştirmeyi öğrenecektir 2) Modeller arasından iyi olanın belirlenmesini ve iyi model aracılığı ile öngörü değerlerini hesaplayabilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır
DERS TANIMI
Bu derste öngörü süreci; Model ve Model seçimi; Temel Öngörü Modelleri; Regresyon Bazlı Öngörü; Zaman Sersinin Bileşenlerine Ayrıştırılması; Box-Jenkins (ARIMA) türü Modeller; İleri Öngörü Yöntemleri; Uzun dönem öngörü; Yargısal Öngörü yöntemleri; Uygulamada en yaygın kullanılan öngörü modelleri anlatılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Öngörü yöntemlerine giriş
2. Hafta
Öngörü süreci, Veri Türleri, Model Seçimi
3. Hafta
Hareketli Ortalamalar ve Üstel Düzleştirme Yöntemleri
4. Hafta
Üstel Düzleştirme Yöntemleri (devam)
5. Hafta
Basit Doğrusal Regresyon Yöntemleri ile Öngörü
6. Hafta
Basit Doğrusal Regresyon Yöntemleri ile Öngörü (devam)
7. Hafta
ARASINAV I
8. Hafta
Çoklu Regresyon ile Öngörü
9. Hafta
Zaman Serisinin Bileşenlerine Ayrıştırılması
10. Hafta
Box-Jenkins (ARIMA) Türü Öngörü Modelleri
11. Hafta
Box-Jenkins (ARIMA) Türü Öngörü Modelleri(devam)
12. Hafta
Uzun Dönem Öngörü; Yargısal Öngörü; Uygulamada yaygın kullanılan öngörü Yöntemleri
13. Hafta
Uzun Dönem Öngörü; Yargısal Öngörü; Uygulamada yaygın kullanılan öngörü Yöntemleri
14. Hafta
ARA SINAVI II
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Forecasting Methods and Applications, Makridakis/Wheelwright/Hyndman, 3rd edition, John Wiley & Sons, Inc., New York, 1998. Business Forecasting, Hanke/Wichern/Reitsch, 7th edition, Prentice Hall, 2001. Business Forecasting, Wilson/Keating, 2nd edition, Irwin, 1994. Time Series Analysis: Forecasting and Control, Box/Jenkins/Reinsell, 3rd edition, Englewoods Cliffs, Prentice-Hall, 2001. Business Forecasting, Hanke/Wichern/Reitsch, 7th edition, Prentice Hall, 2001.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
2
50
Ödev
5
5
Mini-Sınav
5
5
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ