Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Barış çalışmalarının arka planı ve özellikleri hakkında bilgi edinecekler, 2) Ortodoks ve eleştirel kuramların barış kavramına ilişkin algılarını değerlendirebilecekler, 3) Çatışma yönetimi ve önlenmesine yönelik yaklaşımları değerlendirebilecekler, 4) Kadınlar, gençler ve benzeri çeşitli temalar aracılığıyla barış anlayışlarını derinleştireceklerdir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Bu ders, öğrencilere barış kavramının gelişimini ve Uluslararası İlişkiler (Uİ) teorisinin farklı dalları içindeki kavramsallaştırmasını tanıtmak için tasarlanmıştır. Barış kavramının araştırılmasından başlayarak, ders birinci bölümde hem ana akım hem de eleştirel Uluslararası İlişkiler teorilerinin barışa bakış açıları hakkında ayrıntılı bilgi verecektir. İkinci bölümde, ders çatışma kavramına ve bunun sona erdirilmesine yönelik tartışmalara odaklanacaktır. Ayrıca ders, öğrencilere barış ve güvenlik ile ilgili günlük barış, kadın ve gençlik gündemleri gibi farklı temalar sağlayacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse Giriş
2. Hafta
Barış Kavramının Tanımlanması ve Barış Çalışmalarına Giriş
3. Hafta
Uluslararası İlişkiler Teorisinde Barış Perspektifleri I: Barış ve İdealist Gelenek
4. Hafta
Uluslararası İlişkiler Teorisinde Barış Perspektifleri II: Barış İçin Realist Bir Gündem
5. Hafta
Uluslararası İlişkiler Teorisinde Barış Perspektifleri III: Barış için Marksist Gündemler
6. Hafta
Uluslararası İlişkiler Teorisinde Barış Perspektifleri IV: Barış için Eleştirel Katkılar
7. Hafta
Çatışma Kavramının Tanımlanması: Çatışmaların Nedenleri ve Özellikleri
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Çatışmaları Sonlandırmak için Geleneksel Yaklaşımlar
10. Hafta
Çatışmaları Sonlandırmak için Daha Yeni Yöntemler
11. Hafta
Gündelik Barış
12. Hafta
Kadın, Barış ve Güvenlik (WPS Gündemi)
13. Hafta
Gençlik, Barış ve Güvenlik (YPS Gündemi)
14. Hafta
Toparlama ve sonuç
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Altiok, A. et al. (2020) "Youth, peace, and security," in Hampson, F. O., Özerdem, A. and Kent, J. (eds.) Routledge Handbook of Peace, Security and Development. London: Routledge, pp. 428-443. Bercovitch, J. and Jackson, R. (2009) "International Conflict and its Resolution: Moving from the Twentieth Century to the Twenty-first Century," in Bercovitch, J. and Jackson, R. (eds.) Conflict Resolution in the Twenty-first Century: Principles, Methods and Approaches. Ann Arbor: The University of Michigan Press, pp. 1-16Jeong, H. W.(2008): Understanding Conflict and Conflict Analysis. London: Sage. Demetriou, O. and Hadjipavlou, M. (2018) "The Impact of Women?s Activism on the Peace Negotiations in Cyprus,"Nationalism and Ethnic Politics, 24(1), pp. 50-65. Katz, Neil H. 1989. "Conflict Resolution and Peace Studies." Annals of the American Academy of Political and Social Science 504:14-21. Lawler, P. (2008) "Peace Studies," in Williams, Paul D. (ed.) Security Studies: An Introduction. London: Routledge, pp. 73-88. McEvoy-Levy, S. (2001) "Youth as Social and Political Agents: Issues in Post-Settlement Peace Building," Kroc Institute Occasional Paper 1, pp. 1-40. Mac Ginty, R. (2014) "Everyday Peace: Bottom-up and Local Agency in Conflict-affected Societies," Security Dialogue, 45(6), pp. 548-564. Mac Ginty, R. and Firchow, P. (2016) "Top-down and Bottom-up Narratives of Peace and Conflict," Politics, 36(3), pp. 308-323. Mac Ginty, R. & Richmond, O. P. (2013) "The Local Turn in Peace Building: A Critical Agenda for Peace," Third World Quarterly, 34:5, pp. 763-783. Özerdem, A. (2016) "The Role of Youth in Peacebuilding: Challenges and Opportunities," Oxford Research Group, October 26, https://gdc.unicef.org/resource/role-youthpeacebuilding-challenges-and-opportunities. Polat, N. (2021) "Peace in Non-Western Theory," in Richmond, O. P. and Visoka, G. (eds.) The Oxford Handbook of Peacebuilding, Statebuilding and Peace Formation. New York: Oxford University Press, 190-203. Richmond, O. P. (ed.) Peace in International Relations. London and New York: Routledge. Webel, C. (2007) "Introduction: Toward a Philosophy and Metapsychology of Peace," in Galtung, J. and C. Webel (eds.) Handbook of Peace and Conflict Studies. London: Routledge, pp. 3-13. Wibben, A.T.R. (2021) "Genealogies of Feminist Peace Research: Themes, Thinkers, and Turns," in Vayrynen, T. et al. (eds.) Routledge Handbook of Feminist Peace Research. London and New York: Routledge, pp. 17-27.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Proje,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Devam
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
35
35
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
Toplam İş Yükü
151,5
Toplam İş Yükü / 30
5,05
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ