Home  »  Faculty of Health Sciences »  Program of Nursing

COURSE UNIT TITLECOURSE UNIT CODESEMESTERTHEORY + PRACTICE (Hour)ECTS
CARE IN COMPLEX HEALTH PROBLEMS HSH336 Sixth Term (Spring) 6 + 12 13

TYPE OF COURSE UNITCompulsory Course
LEVEL OF COURSE UNITBachelor's Degree
YEAR OF STUDY3
SEMESTERSixth Term (Spring)
NUMBER OF ECTS CREDITS ALLOCATED13
NAME OF LECTURER(S)Professor Ebru Akgün Çıtak
Professor Azize Karahan
Assistant Professor Sevcan Avcı Işık
Assistant Professor Elif Budak Ertürk
Assistant Professor Banu Çevik
Assistant Professor Ayşe Ay
Instructor Reyyan Gürel
Instructor Emine Nevin Çelikateş
Research Assistant Tuğçe Uçgun
Research Assistant Kübra Nur Kabakcı Sarıdağ
. Sbf Kurul
LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT At the end of this course, the students;
1)
2)
3)
4)
5)
MODE OF DELIVERYFace to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSENo
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
COURSE DEFINITIONTo examine the legal, ethical, cultural and economic dimensions of nursing interventions in order to provide care and adaptation to individuals and families with complex health problems in their physiological and psychological functions
COURSE CONTENTS
RECOMENDED OR REQUIRED READING1. Adam S., Osborne S. (2017) Critical Care Nursing: Science and Practice.3.ed. Oxford: OxfordUniversity Press
2. Akbayrak N, İlhan SE, Ançel G, Albayrak S.A. (2007). Hemşirelik Bakım Planları (Dahiliye-Cerrahi Hemşireliği ve Psiko-sosyal Boyut). 1. Baskı. Alter Yayıncılık:Ankara
3. Akdemir N., Birol L., (2018). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. (4. Baskı) Akademisyen kitabevi Ankara
4. Akyol AD.(2017) Yoğun Bakım hemşireliği. İstanbul Tıp Kitabevi
5. Bale S., Jones V. (2006) Wound Care Nursing : A Patient-centered Approach. 2 edition Mosby Elseviere
6. Can G.(2013) Onkoloji hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi
7. Carpenito L. (2012) Çeviren: Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri
8. Çavuşoğlu H. (2015) Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Ankara: Sistem Ofset Basımevi
9. Erdemir F., Kav S., Akman Yılmaz A.(2017) Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması(NIC). Çev.Bulechek GM., Butcher HK., Doctherman JM. Wagner C. Nobel Tıp Kitapevi.6.Baskı
10. Erdil F., Özhan Elbaş N. (2012) Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği. Ankara: Aydoğdu Ofset.
11. Gulanick M., et al. (2016). Nursing Care Plans: Nursing Diagnosis and Intervention. St. Louis: Mosby Company
12. Hemşireler İçin İlaç Rehberi (2010) Başkent Üniversitesi Ankara Hastanesi
13. Hinkle J.L. Cheever KV. (2017)Brunner & Suddarth's Textbook of Medical-Surgical Nursing, 14th Edition. LWW; Fourteenth, North American Edition, 1-Volume edition
14. James R.S., Nelson KA. Ashwill JW. (2013) Nursing Care of Children and Families. 4 edition Elseviere Saunders
15. Karadağ M. Bulut H.(2019). Cerrahi Hemşireliği Kavram Haritasi ve Akış Şemalı. Vize yayıncılık. Ankara
16. Karadakovan A., Eti Aslan F. (2010) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarında Bakım, Adana: Nobel Kitabevi
17. Kenner C., Lott j., Flandermeyer A.(2013) Comprehensive Neonatal Nursing: A Physiologic Perspective. 5 edition. Springer Publishing Company
18. Potts LN., Mandleco BL. (2011) Pediatric Nursing: Caring for Children and Families. 3 edition New York: Delmar Company
19. Sütçü Çiçek H., Özdemir L. (2016). Hemşirelik Bakımını Planlama. İnanılmaz Kolay. Wolters Kluwer-Nobel (Çeviri)
20. Taşkın L. Eroğlu K. ve diğ. (2019). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum Ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi, Palme Yayıncılık. Ankara
21. Taşkın L., (2019) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Ankara: Özyurt Matbaacılık
22. Taşkın L., (çeviri editörü) (2012) Yüksek riskli gebelik ve doğum el kitabı. Palme Yayıncılık Ankara
23. Törüner E. K., Büyükgöneneç L. (2017) Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları, Ankara Nobel Tıp Kitabevi
24. Urden L. Stacy K. (2018).Critical Care Nursing 8th Edition Diagnosis and Management. Mosby
25. Urden LD., Stacy KM., Lough ME. (2013) Critical Care Nursing: Diagnosis and Management. 7th edition. St. Louis: Mosby Company
26. White L., Duncan G. (2012) Medical Surgical Nursing: An Integrated Approach.3th edition. New York: Delmar Company.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODSLecture,Discussion,Questions/Answers,Case Study,Problem Solving,Presentation,Report Preparation,Practice
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 QuantityPercentage(%)
Mid-term220
Assignment110
Practice130
Total(%)60
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)60
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)40
Total(%)100
LANGUAGE OF INSTRUCTIONTurkish
WORK PLACEMENT(S)No
  

KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)
LO1LO2LO3LO4LO5
K1  X        
K2  X        
K3  X        
K4  X        
K5         
K6  X        
K7         
K8         
K9  X        
K10  X        
K11         
K12  X        
K13  X        
K14         
K15         
K16