Home  »  Institute of Social Sciences »  Master's of Sociology without Thesis

COURSE UNIT TITLECOURSE UNIT CODESEMESTERTHEORY + PRACTICE (Hour)ECTS
SOCIOLOGY OF ENVIRONMENT SOC525 - 3 + 0 10

TYPE OF COURSE UNITElective Course
LEVEL OF COURSE UNITMaster's Degree Without Thesis
YEAR OF STUDY-
SEMESTER-
NUMBER OF ECTS CREDITS ALLOCATED10
NAME OF LECTURER(S)-
LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT At the end of this course, the students;
1) They learn to approach the environment from a sociological perspective and to have information about the theoretical discussions on the subject.
sociology

2) doing reseatch about the environment
MODE OF DELIVERYFace to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSENo
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT-
COURSE DEFINITIONIn this course, will examine the relationship between sociology and environment. It will include theoretical and conceptual discussions about environment. Environment will be sociologically considered through demography, poverty, industrialization, urbanization, air pollution, climate change, sustainability, media and politics topics.
COURSE CONTENTS
WEEKTOPICS
1st Week Introduction to the course
2nd Week Definition of environment and ecology
3rd Week Theories of environment
4th Week Theories of environment continue
5th Week Environment, Population and Poverty
6th Week Environment, Urbanization and Industrialization
7th Week Mid-Term
8th Week Environment and climate change
9th Week Environment and production
10th Week Sustainability
11th Week Environment and Politics
12th Week Environmental awareness
13th Week Movie
14th Week General evaluation
15th Week
RECOMENDED OR REQUIRED READINGAdak Nurşen (2010), Geçmişten Bugüne Çevreye Sosyolojik Yaklaşım, Ege Akademik Bakış 10 (1), 371-382

Ayataç Hatice (2014), İstanbul?da Kentsel Dönüşümün Mekansal Parçalanma ve Sosyal Ayrışmaya Etkisi, Kentsel Dönüşümün Sosyal Boyutu Sempozyumu, 90-104.

Keleş Ruşen İnsan Çevre Toplum, İmge Yayınları 2016

Eryılmaz Çağrı, Sosyal Bilim Paradigmalari Çerçevesinde Çevre Sosyolojisi?nin Kuramları Ve Kavramları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi The Journal Of International Social Sciences Cilt: 27, Sayı: 1, Sayfa: 159-174

Erim, Refet Türkiye?de Yasama Yürütme ve Yargı?nın Çevre Yaklaşımları içinde İnsan Çevre Toplum ss. 343-361

Erjem Yaşar (2010), Prof. Dr. Cihat Özönder?in Anısına Sosyoloji Yazıları 1 içinde Çevre Eğitiminde Kadının Rolü, 237-249, Hacettepe Üniversitesi Yayınları

Erkal Sibel vd. (2010), Prof. Dr. Cihat Özönder?in Anısına Sosyoloji Yazıları 1 içinde, Sürdürülebilir Kalkınma ve Çevre Bilincinin Oluşturulmasında Ailenin Rolü, 249-261, Hacettepe Üniversitesi Yayınları

Güvenç, Bozkurt, İnsan ve Kültür, ss. 180-203, Remzi Kitabevi, 2002.

Kılıç Selim (2010) Küreselleşme Sürecinde Çevrenin Korunması Sorunu, 1 (1) 84-97.

Kottak, Conrad Philip Antropoloji, İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış, ss: 341-369.

Konak Nahide, Çevre Sosyolojisi: Kavramsal ve Teorik Gelişmeler, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 / 2010, 271-283

Kökalan Çımrın Füsun, Sosyoloji Ve Çevre, Turkish Studies - International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, p. 1007-1020.

Orhan, Gökhan (2004), Sürdürülebilir Kalkınma, Ekolojik Modernizasyon ve Türkiye Çevre Politikası, Çevre, Bilim, Teknoloji Dergisi, S. 5, ss. 13-28.

Özer Ahmet (2010), Dünya?da ve Türkiye?de Küresel Çevre Felaketleri, Çevre Bilinci ve Kentlerin Geleceği, Kent ve Toplum 1 (2) 109-127.

Slattery Martin, Sosyolojide Temel Fikirler içinde, Wirth, Louis, Kentleşme, 285-289, 2012, Sentez Yayınları.

Turan, Feryal (2007), ?Çevre Dostu Şirketler: Yeşil Göz Boyama mı Çevresel Üretim mi??, İnsancıl Dergisi, S.17, ss. 1-26.

Tuna Muammer, Türkiye?de Çevre Toplum İlişkileri Ve Çevre Sosyolojisi, Sosyoloji Konferansları, No: 52 (2015-2) / 291-318
Tuna Muammer vd., Çevre Sosyolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2012

Yalçıner Ercoşkun (2010), Kentsel Tasarım Rehberleri, Sürdürülebilirlik ve Türkiye Örnekleri, Kent ve Toplum 1 (2): 49-63
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODSLecture,Discussion,Questions/Answers
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 QuantityPercentage(%)
Mid-term130
Assignment120
Total(%)50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)50
Total(%)100
ECTS WORKLOAD
Activities Number Hours Workload
Midterm exam122
Preparation for Quiz000
Individual or group work1415210
Preparation for Final exam12626
Course hours14342
Preparation for Midterm exam11010
Laboratory (including preparation)000
Final exam122
Homework11616
Total Workload308
Total Workload / 3010,26
ECTS Credits of the Course10
LANGUAGE OF INSTRUCTIONTurkish
WORK PLACEMENT(S)No
  

KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)
LO1LO2
K1  X   X
K2   
K3   
K4   
K5  X   X
K6  X   X
K7  X   X
K8   
K9   
K10  X   X
K11  X   X
K12  X   X
K13   
K14  X   X
K15  X   X
K16   
K17   
K18  X   X