At the end of this course, the students; 1) They learn to approach the environment from a sociological perspective and to have information about the theoretical discussions on the subject. sociology
2) doing reseatch about the environment
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
-
COURSE DEFINITION
In this course, will examine the relationship between sociology and environment. It will include theoretical and conceptual discussions about environment. Environment will be sociologically considered through demography, poverty, industrialization, urbanization, air pollution, climate change, sustainability, media and politics topics.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Introduction to the course
2nd Week
Definition of environment and ecology
3rd Week
Theories of environment
4th Week
Theories of environment continue
5th Week
Environment, Population and Poverty
6th Week
Environment, Urbanization and Industrialization
7th Week
Mid-Term
8th Week
Environment and climate change
9th Week
Environment and production
10th Week
Sustainability
11th Week
Environment and Politics
12th Week
Environmental awareness
13th Week
Movie
14th Week
General evaluation
15th Week
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Adak Nurşen (2010), Geçmişten Bugüne Çevreye Sosyolojik Yaklaşım, Ege Akademik Bakış 10 (1), 371-382
Ayataç Hatice (2014), İstanbul?da Kentsel Dönüşümün Mekansal Parçalanma ve Sosyal Ayrışmaya Etkisi, Kentsel Dönüşümün Sosyal Boyutu Sempozyumu, 90-104.
Keleş Ruşen İnsan Çevre Toplum, İmge Yayınları 2016
Eryılmaz Çağrı, Sosyal Bilim Paradigmalari Çerçevesinde Çevre Sosyolojisi?nin Kuramları Ve Kavramları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi The Journal Of International Social Sciences Cilt: 27, Sayı: 1, Sayfa: 159-174
Erim, Refet Türkiye?de Yasama Yürütme ve Yargı?nın Çevre Yaklaşımları içinde İnsan Çevre Toplum ss. 343-361
Erjem Yaşar (2010), Prof. Dr. Cihat Özönder?in Anısına Sosyoloji Yazıları 1 içinde Çevre Eğitiminde Kadının Rolü, 237-249, Hacettepe Üniversitesi Yayınları
Erkal Sibel vd. (2010), Prof. Dr. Cihat Özönder?in Anısına Sosyoloji Yazıları 1 içinde, Sürdürülebilir Kalkınma ve Çevre Bilincinin Oluşturulmasında Ailenin Rolü, 249-261, Hacettepe Üniversitesi Yayınları
Güvenç, Bozkurt, İnsan ve Kültür, ss. 180-203, Remzi Kitabevi, 2002.
Kottak, Conrad Philip Antropoloji, İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış, ss: 341-369.
Konak Nahide, Çevre Sosyolojisi: Kavramsal ve Teorik Gelişmeler, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 / 2010, 271-283
Kökalan Çımrın Füsun, Sosyoloji Ve Çevre, Turkish Studies - International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, p. 1007-1020.
Orhan, Gökhan (2004), Sürdürülebilir Kalkınma, Ekolojik Modernizasyon ve Türkiye Çevre Politikası, Çevre, Bilim, Teknoloji Dergisi, S. 5, ss. 13-28.
Özer Ahmet (2010), Dünya?da ve Türkiye?de Küresel Çevre Felaketleri, Çevre Bilinci ve Kentlerin Geleceği, Kent ve Toplum 1 (2) 109-127.
Slattery Martin, Sosyolojide Temel Fikirler içinde, Wirth, Louis, Kentleşme, 285-289, 2012, Sentez Yayınları.
Turan, Feryal (2007), ?Çevre Dostu Şirketler: Yeşil Göz Boyama mı Çevresel Üretim mi??, İnsancıl Dergisi, S.17, ss. 1-26.
Tuna Muammer, Türkiye?de Çevre Toplum İlişkileri Ve Çevre Sosyolojisi, Sosyoloji Konferansları, No: 52 (2015-2) / 291-318 Tuna Muammer vd., Çevre Sosyolojisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2012
Yalçıner Ercoşkun (2010), Kentsel Tasarım Rehberleri, Sürdürülebilirlik ve Türkiye Örnekleri, Kent ve Toplum 1 (2): 49-63
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Lecture,Discussion,Questions/Answers
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Mid-term
1
30
Assignment
1
20
Total(%)
50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
50
Total(%)
100
ECTS WORKLOAD
Activities
Number
Hours
Workload
Midterm exam
1
2
2
Preparation for Quiz
0
0
0
Individual or group work
14
15
210
Preparation for Final exam
1
26
26
Course hours
14
3
42
Preparation for Midterm exam
1
10
10
Laboratory (including preparation)
0
0
0
Final exam
1
2
2
Homework
1
16
16
Total Workload
308
Total Workload / 30
10,26
ECTS Credits of the Course
10
LANGUAGE OF INSTRUCTION
Turkish
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)