At the end of this course, the students; 1) Evaluate the reasons and principles that prepared the period of National Literature. 2) Discuss the characteristics of the period of National Literature from a historical perspective. 3) Analyze the works of the poets and writers of National Literature period. 4) Interpret the cultural policies of the National Literature period.
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
COURSE DEFINITION
Literary personalities other than Servet-i Fünun Literature, Fecr-i Ati Literature and the characteristics of the National Literature period that emerged between 1908-1923, the changes that occurred and their reflections on the texts will be evaluated.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Cultural policies in Turkey
2nd Week
Fecr-i Ati, Ahmet Haşim. Preface of "Piyale", Poems of "Yollar" and "O Belde"
3rd Week
New formations and the reasons of national literature: Mehmet Emin Yurdakul's poem: "Cenge Giderken", "Genç Kalemler" and "Yeni Lisan"
4th Week
Yusuf Akçura: "Üç Tarz-ı Siyaset"
5th Week
Ziya Gökalp: "Türkçülüğün Esasları" and "Kızıl Elma"
6th Week
Nevyunanilik; Yahya Kemal Beyatlı: "Süleymaniye'de Bayram Sabahı", "Açık Deniz", "Biblos Kadınları", "Bergama Heykeltraşları"
7th Week
Mehmet Akif Ersoy: "Safahat", Ömer Seyfettin: "Fon Sadriştayn'ın Oğlu", "Primo Türk Çocuğu Nasıl Doğdu?"
8th Week
Mid-term
9th Week
Murat Belge: Genesis, Ahmet Hikmet Müftüoğlu: "Gönül Hanım"
Refik Halit Karay: "Ago Paşa'nın Hatıratı", "Şeftali Bahçeleri"
13th Week
Müfide Ferit Tek: "Aydemir"
14th Week
General evaluation
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Haşim, Ahmet. "Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar". [Piyale]. Bütün Şiirleri. Haz. Asım Bezirci. İstanbul: Can Yayınları. Akçura, Yusuf. "Üç Tarz-ı Siyaset." Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1990. Aktaş, Şerif. Türk Şiir ve Antolojisi. Ankara: Akçağ Yayınları, 1991. Akyüz, Kenan. Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri. İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2003. Andersonn, Benedict. Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. Çev. İskender Savaş. İstanbul: Metis Yayınları, 2007. Belge, Murat. Genesis: Büyük Ulusal Anlatı ve Türklerin Kökeni. İstanbul: İletişim Yayınları, 2007. Çetin, Nurullah. II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları, 2007. Gökalp, Ziya. Türkçülüğün Esasları.İstanbul: Varlık Yayınları, 1966. Gözler, Fethi. Hece Vezni ve Hecenin Beş Şairi. İstanbul: İnkılap Yayınları, 1996. Jusdanis, Gregory. Gecikmiş Modernlik ve Estetik Kültür: Milli Edebiyatın İcat Edilişi. Çev. Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayınları, 1998. Koçak, Orhan. "1920'lerden 1970'lere Kültür Politikaları". Türkiye'de Siyasi Düşünce: Kemalizm. Cilt 2. Ed. Tanıl Bora ve Murat Gültekingil. İstanbul: İletişim Yayınları, 2002. Kolcu, Hasan. Türk Edebiyatında Hece-Aruz Tartışmaları. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1993. Tekelioğlu, Orhan. "Edebiyatta Tekil Bir Ulusal Kanonun Oluşmasının İmkansızlığı Üzerine Notlar". Doğu-Batı, 22. sayı, Şubat-Nisan 2003. 65-77. Tuğcu, Emine. Osmanlı'nın Son Döneminde Şiir Eleştirisi. İstanbul: İletişim, 2013. Kemal, Yahya. Edebiyata Dair. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti Yayınları, 1990. Yöntem, Ali Canip. Yeni Türk Edebiyatı Üzerine Makaleler. Hz. Ahmet Sevgi ve Mustafa Özcan. Konya: Sözler Basım Yayın Dağıtım, 1995.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Lecture,Discussion,Questions/Answers,Project
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Mid-term
1
35
Assignment
1
15
Total(%)
50
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
50
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
50
Total(%)
100
ECTS WORKLOAD
Activities
Number
Hours
Workload
Midterm exam
1
2
2
Preparation for Quiz
Individual or group work
1
25
25
Preparation for Final exam
1
20
20
Course hours
14
3
42
Preparation for Midterm exam
1
20
20
Laboratory (including preparation)
Final exam
1
2
2
Homework
1
10
10
Total Workload
121
Total Workload / 30
4,03
ECTS Credits of the Course
4
LANGUAGE OF INSTRUCTION
Turkish
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)