At the end of this course, the students; 1) have the knowledge about the definitions of and approaches to ethnicity and nationalism. 2) establish a connection between nationalism and identity politics. 3) examine the different types of nationalism. 4) discuss the transformation of nationalism caused by globalization.
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
No recommended optional programme components.
COURSE DEFINITION
The purpose of this course is to analyze the discussions of nationalism and ethnicity in a global perspective. Nationalism, nation-state formation, and ethnic nationalism are the main topics of this course.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Informing students about the course, exams, evaluation, and introduction to the course
2nd Week
Ethnicity: Definitions and Concepts
3rd Week
Nation: Definitions and Concepts
4th Week
Debates on Nationalism
5th Week
Theories of Nationalism: Primordialist Approach
6th Week
Theories of Nationalism: Modernist Approach
7th Week
Theories of Nationalism: Ethno-Symbolist Approach
8th Week
Mid-Term Exam
9th Week
New Approaches to Nationalism
10th Week
Turkish Nationalism
11th Week
Unifying Nationalisms
12th Week
Separatist Nationalisms
13th Week
Anti-colonial, Sub-national, and Reform Nationalisms
14th Week
General Overview
RECOMENDED OR REQUIRED READING
Alaattin Oğuz, "Rusya Türklerinin Türk Milliyetçiliğiyle İlişkileri", Doğu Batı, Sayı: 38, 2006, s. 109-123. Ayşegül Aydıngün ve İsmail Aydıngün, "The Role of Language in the Formation of Turkish National Identity and Turkishness", Nationalism & Ethnic Politics, Vol. 10 (3), 2004, s. 415-432. Ergün Yıldırım, "Küreselleşen Dünyada Milliyetçilik", Doğu Batı, Sayı: 38, 2006, s. 181-199. Erol Kurubaş, "Etnik Sorunlar: Ulus-Devlet ve Etnik Gruplar Arasındaki Varoluşsal İlişki, Doğu Batı, Sayı: 44, s. 11-41. Fredrik Barth, "Giriş", Etnik Gruplar ve Sınırları, İstanbul: Bağlam Yayınları, 2001, s. 11-40. Hüseyin Kalaycı, "Etnisite ve Ulus Karşılaştırması", Doğu Batı, Sayı: 44, s. 91-113. İsmail Aydıngün, "Etnik Milliyetçilik", Felsefe Ansiklopedisi, (Ed. Ahmet Cevizci), Cilt 5, Ankara: Ebabil Yayıncılık, 2007, s. 891-897. John Hutchinson & Anthony D. Smith (eds.), Nationalism, 1994. John Breuilly, Nationalism and the State, Chicago: The University of Chicago Press, 1985. Mehmet Karakaş, "Türkçülük ve Türk Milliyetçiliği", Doğu Batı, Sayı: 38, 2006, s. 57-76. Montserrat Guibernau & John Rex, The Ethnicity Reader: Nationalism, Multiculturalism, and Migration, Cambridge: Polity Press, 1997. Recep Boztemur, "Tarihsel Açıdan Millet ve Milliyetçilik: Ulus-Devletin Kapitalist Üretim Tarzıyla Birlikte Gelişimi", Doğu Batı, Sayı: 38, 2006, s. 161-179. Semra Somersan, "Babil Kulesi'nde Etnilerden Ulus-Devletlere", Doğu Batı, Sayı: 44, s. 75-90. Şener Aktürk, "Etnik Kategori ve Milliyetçilik", Doğu Batı, Sayı: 38, 2006, s. 23-53. Umut Özkırımlı, Theories of Nationalism: A Critical Introduction, New York: St. Martin's Press, 2000. Ek Okuma Listesi Ali Engin Oba (1995), Türk Milliyetçiliğinin Doğuşu, İmge Kitabevi. Amin Maalouf (2002), Ölümcül Kimlikler, Yapı Kredi Yayınları. Anthony D. Smith (2002), Küreselleşme Çağında Milliyetçilik, Everest Yayınları. Anthony D. Smith (1991), Milli Kimlik, İletişim Yayınları. Ayhan Aktar (2006), Türk Milliyetçiliği: Gayrimüslimler ve Ekonomik Dönüşüm, İletişim Yayınları. Benedict Anderson (1993), Hayali Cemaatler, Metis Yayınları. Craig Calhoun (2007), Milliyetçilik, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Doğan Ergun (2000), Kimlikler Kıskacında Ulusal Kişilik, İmge Kitabevi. Etienne Balibar ve Immanuel Wallerstein (1993), Irk Ulus Sınıf, Metis Yayınları. Eric J. Hobsbawm (1993), Milletler ve Milliyetçilik, Ayrıntı Yayınları. Eric J. Hobsbawm ve Terence Ranger (der.) (2006), Geleneğin İcadı (Çev. Mehmet Murat Şahin), Agora Kitaplığı. Erdoğan Aydın (2006), Milliyetçilik: Türkiye'nin Çıkmazı, Kırmızı Yayınları. Ernest Gellner (1992), Uluslar ve Ulusçuluk, İnsan Yayınları. Ernest Gellner (1997), Milliyetçiliğe Bakmak, İletişim Yayınları. Erol Güngör (1996), Dünden Bugüne: Tarih, Kültür, Milliyetçilik, Ötüken Yayınları.
PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
Lecture,Discussion,Presentation,Project
ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
Quantity
Percentage(%)
Assignment
1
40
Total(%)
40
Contribution of In-term Studies to Overall Grade(%)
40
Contribution of Final Examination to Overall Grade(%)
60
Total(%)
100
ECTS WORKLOAD
Activities
Number
Hours
Workload
Midterm exam
Preparation for Quiz
Individual or group work
14
4
56
Preparation for Final exam
1
35
35
Course hours
14
3
42
Preparation for Midterm exam
Laboratory (including preparation)
Final exam
1
1
1
Homework
1
20
20
Total Workload
154
Total Workload / 30
5,13
ECTS Credits of the Course
5
LANGUAGE OF INSTRUCTION
English
WORK PLACEMENT(S)
No
KEY LEARNING OUTCOMES (KLO) / MATRIX OF LEARNING OUTCOMES (LO)