Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilbilimsel edinç ve edim, dilbilimin alt dalları, dilbilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dilbilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozukluklarını açıklayabilmek 2) Sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslar arası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalarüstü, vurgu ve ezgiyi değerlendirebilmek 3) Anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimliliği tanımlayabilmek
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Dil bilimsel analizin temel kavramları; farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış
çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı ana dil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin
doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dil bilimsel
edinç ve edim, dil bilimin alt dalları, dil bilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dil bilimsel
nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin
evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örneğin; Eş
zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi,
konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü,
üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz
harf kümeleri, sessiz harfler, parçalar üstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi,
anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Introduction
2. Hafta
Language and Linguistics
3. Hafta
Language and Linguistics
4. Hafta
Linguistics and Language Teaching
5. Hafta
Phonetics
6. Hafta
Phonetics
7. Hafta
Phonology
8. Hafta
Midterm
9. Hafta
Morphology
10. Hafta
Morphology
11. Hafta
Syntax
12. Hafta
Syntax, Semantics
13. Hafta
Semantics
14. Hafta
Revision
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Akmajian, A. And R.A. Demers, A.K. Farmer, R.M. Harnish. 1997. An Introduction to Language and Communication. USA:The MIT Press. Benham, B. 1996. Studying Linguistics: A workbook. AEIN Publication. Fromkin, V. And R. Rodman. 1988. An Introduction to Language. 4th Ed. USA: Holt, Rinehart, Winston. Hudson, G. 2000. Essential Introductory Linguistics. UK: Blackwell. Liles, B. 1975. An Introduction to Linguistics. USA: Prentice-Hall. McManis, C. And D. Stollenwerk, Z. Zheng-Sheng. 1987. Language Files. USA: Advocate Publishing Group. Week Tercanlıoğlu, L. 1999. Linguistics for TEFL students. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Yayınları. Todd, L. 1987. An Introduction to Linguistics. Singapore: Longman. Trask, R.L. 1999. Language: The Basics. 2nd Ed. GB: Routledge. Yule, George. 1996. The Study of Language. 2nd Ed. GB: Cambridge
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
50
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ