Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sanat ve toplumsal ilişkiler arasındaki bağlantıları kurabilir ve analiz edebilir. 2) Sanat yapıtını bir sosyal olgu olarak değerlendirebilir. 3) Sanatın sosyal, ekonomik, kültürel ve ideolojik boyutlarını değerlendirebilir. 4) Toplumsal değişimlerin sanatsal üretimlere etkisini yorumlayabilir. 5) Sanat, kültür ve toplum kavramlarını eleştirel olarak değerlendirebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Sanat sosyolojisi dersinde öğrenci, sanatın doğal bir nesne olmayıp sosyal bir niteleme olduğunu anlar, sanatçı nitelemesinin sosyal süreçler ve birimlerle, ajanlarla olan ilişkisi bağlamında her toplumsal mekanda sosyal bir kategori olarak nasıl kendi ayırt edici varlık alanını oluşturduğu hakkındaki farkındalık düzeyini geliştirir. Toplumsal bağlam içinde, estetik değerleri, sanat ve sanatçı nitelemesini karşılaştırmalı olarak anlar ve ifade eder.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse giriş, temel kavramlar, Sanat sosyolojisinin amaçları ve kapsamı.
2. Hafta
Sosyal süreç olarak sanat eseri, sanat-toplum ilişkisi.
3. Hafta
İlk çağ sanatı, antik Yunan ve Roma uygarlıklarında sanat ve toplum ilişkisi
4. Hafta
Ortaçağ sanatı: Orta Çağ?da sanat ve toplumsal ilişkiler
5. Hafta
Modernizm öncesi sanat anlayışı ve toplum
6. Hafta
Sanayi devrimi ve sonrasında sanat ve sosyal sınıflar, yeni toplumsal yapılar ve sanat ilişkisi
7. Hafta
Frankfurt okulu, kültür endüstrisi, Walter Benjamin ve sanat yapıtı
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Martin Heidegger, Pierre Bourdieu, Roland Barthes
10. Hafta
Sanat, Mimari ve toplum
11. Hafta
Sanat, Görsel Kültür ve toplum
12. Hafta
Sanat ve Toplumsal Cinsiyet
13. Hafta
Sanat, Teknoloji ve toplum
14. Hafta
Estetik, siyaset ve sanat
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
* Foster,Arnold W.;Blau, Judith R.(Eds)Art and Society: Readings in the Sociology of the Arts. New York: State University of New York, 1989 *Hauser, Arnold. The Sociology of Art. Abingdon and New York: Routledge, 2011 *Tanner, Jeremy (Ed). Sociology of Art: A Reader. London and New York: Routledge, 2003
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
16
16
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
4
3
12
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ