Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Spor kavramının farklı kullanımlarını öğrenir. 2) Spor kavramının tarihsel gelişimini ve sosyolojik kuramlarını öğrenir. 3) Sporun sosyalleşme, kimlik oluşumu gibi farklı sosyal kavramların oluşumu üzerindeki etkisini öğrenir. 4) Küresel ve yerel ölçekte sporun kültürel, siyasi ve ekonomik dönüşümlerini inceler. 5) Spor sosyolojisi ile ilgili bilimsel araştırma yöntemlerini öğrenir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
No.
DERS TANIMI
Spor, hangi seviyede ve nasıl planlanmış olursa olsun her olay gibi sosyal bir çerçeve içinde gerçekleşir. Sporun temel amacı, insanın yaşam kalitesini artırmaktır. Spor bir oyundur. İnsanın bilinmezle karşı karşıya gelmesi, yeni olanı araması, kendini aşması, başka bir deyişle kendisini biraz daha somutlaştırma çabasıdır. Spor, insan yaşamının o kadar içine girmiştir ki statüleri, ırklar arası ilişkileri, iş hayatını, modayı, aile yaşamını, ekonomiyi, dili ve ahlak değerlerini etkiler. Spor, toplum için dikkate alınması gereken bir güç durumundadır. Toplumun gücünü olumlu etkilemesi açısından spor, sürekli desteklenmesi gereken bir olgudur. Bu dersin amacı farklı yönleriyle spor ve toplum ilişkisini araştırmaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Hafta Spor sosyolojisi, konusu ve gelişimi
2. Hafta
2. Hafta Toplumsallaşma ve spor
3. Hafta
3. Hafta Spor, kimlik, tabakalaşma
4. Hafta
4. Hafta Spor kavramının tarihsel gelişimi
5. Hafta
5. Hafta Toplumsal Cinsiyet ve Spor
6. Hafta
6. Hafta Sporun ekonomisi
7. Hafta
7. Hafta Medya ve Spor ilişkisi
8. Hafta
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta
9. Hafta Sporda şiddet, holiganizm
10. Hafta
10. Hafta Sporun çirkin yönü: Irkçılık
11. Hafta
11. Hafta Futbol sadece bir oyun mu? Futbolun politik görünümleri
12. Hafta
12. Hafta Küreselleşme ve Spor
13. Hafta
13. Hafta Türkiye?de spor tartışmaları
14. Hafta
14. Hafta Araştırma konuları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Dever, A. (2015). Spor Sosyolojisi. Siyasal Kitapevi: İstanbul. İnal, R. (2008). Küreselleşme ve Spor. Evrensel Basım Yayın,İstanbul. Coakley JJ. (2017). Sport in Society: Issues and Controversies.McGrawHill Pub: London.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
15
3
45
Toplam İş Yükü
151
Toplam İş Yükü / 30
5,03
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ