Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Toplumsal cinsiyet perspektifinden yazılı ve görsel medyayı inceleme becerisi ve gereken bilgi donanımına sahip olur. 2) Yazılı ve görsel medyada yer alan farklı programların, siyasal pratikte gerçekleşen, toplumsal cinsiyetle ilgili gelişmelerle bağlantısını kurabilir. 3) Medya kuruluşlarında, farklı kurumların halkla ilişki birimlerinde, kadın-erkek eşitliği alanında faaliyet yürüten sivil toplum örgütlerinde, devlet kurumlarında, uluslararası yapılarda staj yapabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi alan öğrenciler için önerilen ders yoktur.
DERS TANIMI
Bu ders, kadınların oy hakkı ve özgürleşme hareketlerinin zaman ve mekan içinde doğuşu, yayılımı ve evriminin tarihsel bir açıklamasını sunar. Ders, kategorik toplumsal eşitsizlikleri ve hiyerarşileri azaltmak için çekişmeli siyasetin en önemli toplumsal hareketlerinden biri olan kadın hareketlerinin neden ve nasıl olduğunu tartışır. Bu ders, kadınların özgürleşmesi hareketlerinin demokrasi kavramlarının ve uygulamalarının gelişmesinde nasıl önemli aktörler olduğunu tartışır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse Giriş: "Kadın Sorunu" ve kadın özgürleşme hareketi nedir ve bunları neden önemsemeliyiz?
2. Hafta
"Kadın Sorunu"nu Kavramsallaştırmak, Siyasette Kadın Özgürleşme Hareketi ve Kadın
3. Hafta
Eşitsizlik ve Tarihte Kadına Yönelik Baskının Sosyal Kaynakları
4. Hafta
Değişen Toplumsal Yapılar: Sınıf, Toplumsal Cinsiyet ve Endüstrileşme
5. Hafta
Kadın Sorunu, Demokrasi, Anti-Demokratik Tepki ve Sosyal Değişim Mücadeleleri
6. Hafta
Toplumsal Cinsiyetin Siyaseti: Kadınların Oy Hakkı ve Özgürleşmelerinin Tarihi
7. Hafta
Kadın Hareketi'nin Yükselişi
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
1960'larda Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Hareketler
10. Hafta
Neoliberal Küreselleşme Döneminde Kadın Hareketleri
11. Hafta
Kadın ve Ev İçi Alan
12. Hafta
Muhafazakar ve Postmodern Feminizm: Kadın Özgürleşmesi'nin Gerilemesi
13. Hafta
Gelenek ve Kadın
14. Hafta
Sosyal Hareketler ve Medya
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Zorunlu Okumalar
Afary, J. (1997) 'The war against feminism in the name of the almighty: making sense of gender and Muslim fundamentalism', New Left Review, No. 224. Alan J. Spector, "Decade of Turbulence: Social Movements and Rebellion in the 1960s", In Berberoglu B. (eds) The Palgrave Handbook of Social Movements, Revolution, and Social Transformation, Palgrave Macmillan, 2019, pp. 151-172. Afary, J. (1997) 'The war against feminism in the name of the almighty: making sense of gender and Muslim fundamentalism', New Left Review, No. 224. Barbara Epstein, "The Decline of the Women?s Movement", In Jeff Goodwin and James M. Jasper Eds., The social movements reader: cases and concepts, 2015, John Wiley & Sons, Ltd., pp-347-353. Chris Harman, "The rise of class societies", pp.3-16; "Women?s oppression", pp.29-31, A People?s History of the World, Bookmarks, 2002. Corey Robin, The reactionary mind: conservatism from Edmund Burke to Donald Trump, Oxford University Press, 2018, p. 3-37. Friedrich Engels, "Stages of Prehistoric Culture", "The Family", The Origin of the Family, Private Property and the State, Penguin Classics, 2010 [1884]. Geoff Eley, "Feminism: Regendering the Left", Forging democracy, Oxford University Press, 2002, pp.366-383. Geoff Eley, "The Politics of Gender: Women and the Left", Forging democracy, Oxford University Press, 2002, pp. 185-200. Geoff Eley, "Socialism, Democracy, and the People", Forging democracy, Oxford University Press, 2002, pp. 17-32. Harriet Bradley, "Changing Social Structures: Class and Gender", In Stuart Hall et al., Eds., Modernity: An Introduction to Modern Societies, Blackwell Publishing, 2006, pp.123-147. Heather McKee Hurwitz and Alison Dahl Crossley, "Gender and Social Movements", In David A. Snow et al. Eds.,The Wiley Blackwell companion to social movements, 2019. Helen Crowley, "Women and the Domestic Sphere", In Stuart Hall et al., Eds., Modernity: An Introduction to Modern Societies, Blackwell Publishing, 2006, pp.343-362. Jo Freeman, "The Women's Movement", In Jeff Goodwin and James M. Jasper Eds., The social movements reader: cases and concepts, John Wiley & Sons, Ltd., 2015, pp.13-23. Ligaya Lindio-McGovern, "Neoliberal Globalization and Transnational Women's Movements in the Early Twenty-First Century", pp.353-372. Mojab, S. (2001). Theorizing the Politics of 'Islamic Feminism.' Feminist Review, 69(1), 124?146. Pamela Paxton and Melanie M. Hughes, "Introduction to Women in Politics", Pamela Paxton and Melanie M. Hughes, Women, politics, and power: a global perspective, Sage, 2014, pp.1-30. Todd Wolfson and Peter Funke, "Contemporary social movements and media: The emergent nomadic political logic and its nervous system", pp. 76-93.
İsteğe Bağlı Okumalar
Eisenstein, Zillah (1999). "Constructing a Theory of Capitalist Patriarchy and Socialist Feminism", Critical Sociology, 25(2?3), pp. 196?217. Erdem Denk, 50 Bin Yıllık Dünya Düzeni: Toplumlar ve Hukukları, Kalkedon, 2021, s. 9-61. Himani Bannerji, "Towards a Critique of Subaltern Studies and the 'Resolution of the Women Question'", The ideological condition: selected essays on history, race and gender, Brill, 2020, p.150-194. Lauren Langman and Tova Benski, "Global Justice Movements: Past, Present, and Future", In Berberoglu B. (eds) The Palgrave Handbook of Social Movements, Revolution, and Social Transformation, Palgrave Macmillan, 2019, pp-301-320. Pamela Paxton and Melanie M. Hughes, "Women Struggle for the Vote", Women, politics, and power: a global perspective, Sage, 2014, pp.31-65. Sandra Whitworth, "Feminist Theories and International Relations", Feminism and International Relations, Palgrave, 1997, pp. 11-38. Sara Carpenter, "Democracy", Shahrzad Mojab Ed., Marxism and Feminism, Zed Books, 2015, pp.125-141. Stuart Hall, "The Question of Cultural Identity", In Stuart Hall et al., Eds., Modernity: An Introduction to Modern Societies, Blackwell Publishing, 2006, pp.596-632.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
10
Devam
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
25
25
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
7
7
Toplam İş Yükü
152
Toplam İş Yükü / 30
5,06
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ