Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bilimsel ve matematiksel prensipleri anlama ve bunları çok ölçütlü karar verme pratiğinde uygulayabilir 2) Çok ölçütlü karar verme uygulamalarında bilgisayar programlarını bir araç olarak kullanma becerisi kazanır 3) Veri analizi ve bir seçim problemi tasarımının temel prensiplerini uygulama becerisi kazanır 4) Tasarım sürecini farklı teknik alternatifleri çevre, maliyet, güvenlik ve diğer kısıtlar altında bir çok ölçütlü karar verme problemine uygulama becerisi kaznaır. 5) Bir seçim problemini tasarlama, analiz etme, ölçme ve değerlendirme becerisi kazanır
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Temel kavramlar, Alternatifler, Ölçütler, Karar süreci, Değişkenler ve ölçütler uzayı ve onlar arasındaki dönüşüm, Çok ölçütlü kararların değerlendirilmesi ve kıyaslanması yöntemleri, Fayda fonksiyonları teorisi ve Analitik hiyerarşi süreci (AHP) yaklaşımı, Çok amaçlı eniyileme problemleri, Pareto Optimal kavramı, Hedef Programlama, Risk ve belirsizlik ortamlarında karar verme
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Bilim, Yönetim, bilimsel yönetim, Karar Verme
2. Hafta
Karar süreci, ortamlar, ölçütler, seçenekler, Karar Modelleri
3. Hafta
Çok Ölçütlü Doğrusal Programlama
4. Hafta
Pareto Optimal kavramı / Ödünleşme
5. Hafta
Hedef Programlama(HP)
6. Hafta
HP?da çözüm yaklaşımları
7. Hafta
Çok ölçütlü doğrusal programlama bilgisayar uygulamaları
8. Hafta
Uzlaşık programlama
9. Hafta
Ara sınav
10. Hafta
Analitik Hiyerarşi Süreci(AHS)
11. Hafta
AHS temel ilkeleri, ikili karşılaştırmalar ve önceliklerin belirlenmesi
12. Hafta
Sonlu Seçenekli Problemler için Diğer yaklaşımlar: TOPSİS
13. Hafta
Risk ve belirsizlik ortamlarında karar verme
14. Hafta
Çatışma ortamlarında karar verme: Oyunlar Çok ölçütlü kararların değerlendirilmesi: Örnekler
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Lecture Notes Zeleny, Milan, Multiple Criteria Decision Making, McGraw-Hill Book Comp., New York, 1982. Saaty, Thomas, L., Decision Making for Leaders, RWS Publications, Pittsburgh, 2001. Winston, Wayne L., Operations Research, Duxbury Press, 3rd Edition, 1994
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
10
Mini-Sınav
3
10
Devam
1
5
Toplam(%)
55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
55
Finalin Başarıya Oranı(%)
45
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
1
14
14
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
13
182
Final Sınavına Hazırlık
1
25
25
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
25
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
14
14
Toplam İş Yükü
306
Toplam İş Yükü / 30
10,2
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ