DERS ADI DERS KODU YARIYIL TEORİ + UYGULAMA (Saat) AKTS
ÖZÜRLÜLÜK VE TOPLUM
FTR137
Birinci Yarıyıl (Güz)
2 + 0
2
DERSİN TÜRÜ Zorunlu
DERSİN DÜZEYİ Lisans
DERSİN YILI 1
YARIYIL Birinci Yarıyıl (Güz)
AKTS 2
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I Doktor Öğretim Üyesi Aslıcan Çağlar
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Öğrenciler, özürlü bireylerin sorunları ve ihtiyaçları konusunda bilgi edinebilme ve bilinçlenebilme ve sorunlarına eleştirel gözle bakabilme.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI Yok
ÖNERİLEN DERSLER Yok
DERS TANIMI Bu derste özürlülüğün tanımı, kapsamı ve nedenleri incelenerek özürlü bireylerin toplumla ilişkisinin nasıl olduğu, özürlü bireylerin topluma katılma sürecinde karşılaştıkları güçlükler ve ihtiyaçlarının ne olduğu ele alınmaktadır.
DERS İÇERİĞİ HAFTA KONULAR 1. Hafta Derse giriş ve tartışma 2. Hafta Normallik ve özürlülük konusundaki tanımların incelenmesi 3. Hafta Özürlülüğe İlişkin Modeller Medikal Model 4. Hafta Özürlülüğe İlişkin Modeller Sosyal Model 5. Hafta Özürlülüğün İnsan Gelişimine Etkisi 6. Hafta Özürlülüğün Aile Sistemi Üzerindeki Etkisi 7. Hafta Ara Sınav 8. Hafta Özürlülüğün Sınıflandırılması Görme Özürlüler, Ortopedik Özürlüler 9. Hafta İşitme Özürlüler /Dil ve Konuşma Özürlüler 10. Hafta Zihinsel Özürlüler 11. Hafta Ruhsal ve Duygusal Özürlüler 12. Hafta Süreğen Hastalıklar 13. Hafta Özürlü Bireylerin Toplumla İlişkisi 14. Hafta Özürlü Bireylerin Hakları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR 1. Acar, Hakan. "İnsan Haklarının Uygulanması, Küreselleşme ve Engelli Hakları," Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2,1:91-101, 2002. 2. Arıkan, Çiğdem. "Sağlık Alanında Ekip Çalışması," Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmetler Yüksekokulu Dergisi. 7,1-2-3: 46-58, 1989. 3. Arıkan, Çiğdem. "Sosyal Model Çerçevesinde Özürlülüğe Yaklaşım," Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2, 1: 11-25, 2002. 4. Bulut, Işıl. "Özel Eğitimde Ekip Çalışması ve Sosyal Hizmet," Saray Rehabilitasyon Bilim Dergisi.1:27- 31, 1999. 5. İçağasıoğlu-Çoban, Arzu. "Gelişim Dönemlerine Göre Özürlülüğün Etkisi," Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 3, 1-2:39-55, 2003. 6. -İçağasıoğlu-Çoban, Arzu. "Özürlü Bir Bireye Sahip Olan Ailelerin İhtiyaçları" Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2, 1: 103-110, 2002. 7. Işıkhan, Vedat. Türkiye'de Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Annelerin Sorunları. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2005.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ Anlatım,Tartışma,Sorun/Problem Çözme
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ Sayısı Toplam Katkısı(%) Ara Sınav 1 45 Toplam(%) 45 Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) 45 Finalin Başarıya Oranı(%) 55 Toplam(%) 100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav 1 ,5 ,5 Kısa Sınavlara hazırlık 0 0 0 Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi 14 1 14 Final Sınavına Hazırlık 1 10 10 Ders Saati 14 2 28 Ara Sınava Hazırlık 1 6 6 Laboratuvar 0 0 0 Final Sınavı 1 ,5 ,5 Ödevler 1 1 1 Sunum (Hazırlık dahil) 0 0 0 Proje 0 0 0 Makale İnceleme 0 0 0 Toplam İş Yükü 60 Toplam İş Yükü / 30 2 Dersin AKTS Kredisi 2
DİL Türkçe
STAJ / UYGULAMA Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1 P1 X P2 P3 X P4 P5 P6 X