Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Karar verne sürecini anlayabilirler 2) Pareto-Eniyilik şartlarını kavrayabilirler 3) Çok ölçütlü kararları değerlendirebilme ve modelleyebilirler 4) Çok ölçütlü karar problemleri için modern çözüm yaklaşımlarını kullanabilirler 5) Problemlerin çözümü aşamasında paket programlardan yararlanmayı öğrenirler
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Matematik, özellikle Lineer Cebir ve Yöneylem Araştırması
DERS TANIMI
Karar Analizi dersi, Yöneylem Araştırmasının temel bölümlerinden olup, gerçek hayatta karşılaşılan ve birden fazla alternatif içerisinden belli ölçütleri göz önünde bulundurarak seçim yapılması zaruri olan durumlarda karar verme yöntemlerini öğrenmektedir. Temel kavramlar, Alternatifler, Ölçütler, Karar süreci, Değişkenler ve ölçütler uzayı ve onlar arasındaki dönüşüm, Finlandiya ekonomisinin çok ölçütlü analizi. Çok ölçütlü kararların değerlendirilmesi ve kıyaslanması yöntemleri, Fayda fonksiyonları teorisi ve Analitik hiyerarşi süreci (AHP) yaklaşımı, Çok amaçlı eniyileme problemleri, Dışbükey kümeler, koniler, dışbükey kümelerin ayrılması, destek hiperdüzlemleri, dışbükey fonksiyonlar, Vektör uzaylarında sıralama ilişkisi, Çok amaçlı problemler için çözüm kavramları, Dışbükey ve dışbükey olmayan çok amaçlı eniyileme problemleri için amaçların birleştirilmesi yöntemleri ve Hedef programlama.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Temel kavramlar. Karar verme nedir? Secenekler, Ölçütler, Karar süreci.
2. Hafta
Karar değişkenleri ve ölçütler uzayı ve onlar arasındaki dönüşüm.
3. Hafta
Çok ölçütlü kararların değerlendirilmesi ve kıyaslanması yöntemleri. Analitik hiyerarşi süreci (AHP) yaklaşımı.
4. Hafta
AHP nin temel ilkeleri, ikili karşılaştırmaların tutarlılığı ve öncelikli seçeneğin belirlenmesi.
5. Hafta
Çok amaçlı problemlere örnekler ve çözümlerin bulunması.
6. Hafta
Çok amaçlı problemler için çözüm kavramları.
7. Hafta
Çok ölçütlü eniyileme problemleri için amaçların birleştirilmesi yöntemleri.
8. Hafta
Hedef programlama. Doğrusal problemler. Geometrik yorum.
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Önceliğin korunmasını sağlayan hedef programlama modelleri.
Wayne L. Winston, Operations Research. Applications and Algorithms, Third edition, Duxbury Press, Belmont, California, 1994, Ronald R. Rardin (Purdue University), Optimization in Operations Research,Prentice-Hall, Inc., Upper Saddle River, New Jersey, 1998. Ders Notları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sorun/Problem Çözme,Eğitim-Uygulama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Uygulama/Pratik
1
15
Devam
1
5
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
25
25
Ders Saati
14
4
56
Ara Sınava Hazırlık
1
25
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
8
8
Toplam İş Yükü
146
Toplam İş Yükü / 30
4,86
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ