Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Tesis planlama uygulalmaları için uygun analitik araçları tanımlayabilme ve seçebilme becerisine sahip olur 2) Ürün, imalat teknikleri ve taşımacılık sistemlerini içerecek şekilde tesis ve gerekli alt birimlerini tasarlayabilme becerisine sahip olur 3) Tesis planlama problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisine sahip olur 4) Niteliksel ve niceliksel teknikler kullanılarak tesis yerleşim problemlerini çözebilme becerisine sahip olur
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Tesis ve fabrika planlamaya giriş. Tedarik zinciri oluşturmada tesis planlama. Ürüne, sürece ve ürün ailesine göre akış düzenleme, üretim hücrelerinin oluşturulması ve DCA algoritması, niceliksel ve niteliksel akış ölçümleri ve ilişki diyagramı. Malzeme taşıma sistemleri ve taşıma ilkeleri, AGV ve AS/R sistemleri. Bilgisayar-destekli yerleşim planları, CRAFT, MIP, BLOCPLAN, LOGIC. Ambar yönetimi ve yerleşimi. Tesis projelerinin değerlendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tesis Planlamaya Giriş
2. Hafta
Ürün, süreç ve çizelge tasarımları
3. Hafta
Akış, alan ve faaliyet ilişkileri
4. Hafta
Personel gereksinimleri ve malzeme sevketme sistemleri
5. Hafta
Tesis yerleşimi planlama prosedürleri
6. Hafta
Sistematik yerleşim planlaması (SLP)
7. Hafta
Yerleşim planlama modelleri: MIP yaklaşımı, Serim Yaklaşımı
8. Hafta
Arasınav haftası
9. Hafta
Kesikli yerleşim planlama algoritmaları: CRAFT, MULTIPLE
10. Hafta
Sürekli yerleşim algoritmaları: BLOCPLAN, LOGIC, MULTIPLE
11. Hafta
Üretim sistemleri, Ambar yönetimi
12. Hafta
Tesis planlamada yerseçimi
13. Hafta
Tesis yeri seçiminde niceliksel modeller
14. Hafta
Tesis yeri seçiminde niteliksel yöntemler
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Tompkins, White, Bozer, Tanchoco, (2003) Facilities Planning, John-Wiley&Sons, Inc. NJ. ISBN: 0-471-41389-5; Francis, McGinnis,White, (1992) Facility Layout and Location: An Analytical Approach, Prentice-Hall, NJ. ISBN: 0-13-299231-0; Goldratt and Cox, (2009) The Goal: A Process of Ongoing Improvement, North River Press Publishing Corporation, ISBN: 088427-061-0
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Soru-Cevap,Proje,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Mini-Sınav
1
15
Proje
1
20
Devam
1
5
Toplam(%)
65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
65
Finalin Başarıya Oranı(%)
35
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
1
2
2
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
4
56
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
5
5
Toplam İş Yükü
135
Toplam İş Yükü / 30
4,5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ