Anasayfa  »  Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi »  Mimarlık Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ANADOLU MİMARLIK TARİHİ MİM455 - 2 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoçent Doktor Çağla Caner Yüksel
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Ders içeriğinde yer alan önemli mimari gelişmeleri kronolojik açıdan birbirleriyle ilişkilendirir.
2) Anadolu?da 11. yüzyıldan 19. yüzyıla yapılı çevredeki değişim, dönüşüm ve gelişimleri ayırt edebilir.
3) Dersin içeriğinde yer alan yapı türleri ve bunların tasarım ilkelerini çözümleyebilir ve ait oldukları sosyal, ekonomik, kültürel ve /veya teknolojik bağlamlarla ilişkilendirebilir.
4) Dersin içeriğinde yer alan önemli mimari anıtların ve eserlerin mimari özelliklerini tanımlar ve açıklar.
5) Dersin içeriğinde yer alan önemli mimari eserlerin mekansal çözümlemelerini sözel ve görsel ortamlarda yapar.
6) Dersin içeriğinde yer alan benzer ve farklı bağlamlardaki mimari ve sanatsal üretimleri ayırt eder ve karşılaştırır.
7) Anadolu (11.-19. yy arası) mimarlık tarihine dair güncel tartışmalar, yaklaşımlar ve çalışmalara ilişkin değerlendirmelerini geliştirir.
8) Mimarlık üzerine düşünme, okuma ve yazma becerisini geliştirir ve kullanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIBu ders kapsamında Anadolu?da Türk dönemi mimarlık kültürü incelenmektedir. Derste, 11. yüzyılda Türklerin Anadolu?ya yerleşmesiyle başlayan ve 19. yüzyılda geç Osmanlı dönemine uzanan zaman diliminde gelişen, dönüşen ve değişen yapılı çevrenin biçimlenmesini tanıtmak amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, Anadolu Türk dönemi kentleriyle birlikte ve içerdikleri kentsel anıtsal mimari çalışılmaktadır. Anadolu Türk-İslam mimarisine ait yapı türleri ve tasarım ilkeleri, başka bir deyişle bu yapıların mekansal örgütlenmeleri, plan şemaları, kütle biçimlenmeleri, cephe kompozisyonları, strüktürel sistemleri ve malzeme kullanımı gibi mimari özellikleri ve bunların zaman içinde gelişim ve değişim süreci irdelenmektedir. Ders sonunda öğrencilerin Anadolu?nun Türk dönemi mimarlık tarihini, diğer bir deyişle bu coğrafyadaki Türk-İslam mimarlığının gelişim ve dönüşüm sürecini ve dönemsel değişimleri değerlendirip, ayırt edebilecek ve karşılaştırabilecek düzeye gelmeleri beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders tanıtımı ve giriş
2. Hafta Türk Dönemi Öncesi Anadolu Mimarlığı, Anadolu'ya Yerleşmeden Önce Türkler'de Mimarlık
3. Hafta Anadolu Kentleri I: Anadolu Selçuklu Öncesi, Anadolu Selçuklu ve Beylikler Döneminde Kent
4. Hafta Anadolu Kentleri II: Osmanlı Döneminde Kent
5. Hafta Külliye I: Külliye, Zaviye Nedir? Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Erken Osmanlı Döneminde Yapı Toplulukları
6. Hafta Külliye II: Klasik ve Geç Osmanlı Döneminde Külliye
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Cami I: Erken Beylikler, Anadolu Selçuklu, Beylikler Döneminde Cami
9. Hafta Cami II: Osmanlı Döneminde Cami
10. Hafta Medrese, Türbe
11. Hafta Kervansaraylar, Hanlar, Saraylar
12. Hafta Öğrenci sunuşları
13. Hafta Öğrenci sunuşları
14. Hafta Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAslanapa O. (1999), Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Altun A. (1988), Ortaçağ Anadolu Türk Mimarisinin Anahatları için Bir Özet, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Aslanapa O. (1993), Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi (3. Baskı, 1. Baskı 1971).
Ayverdi E. H., Yüksel İ. A. (1976), İlk 250 Senenin Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Baha Matbaası.
Cantay G. (2002), Osmanlı Külliyelerinin Kuruluşu, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları.
Cerasi M. M. (1999), Osmanlı Kenti: Osmanlı İmparatorluğu?nda 18. Ve 19. Yüzyıllarda Kent Uygarlığı ve Mimarisi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Erzen J. (1996), Mimar Sinan Estetik Bir Analiz, Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.
Kuban D. (1998), İstanbul Yazıları, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
Kuban D. (1995), Türk-İslam Sanatı Üzerine Denemeler, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Kuban D. (2002), Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Kuban D. (2007), Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
Necipoğlu G. (2007),15. ve 16. Yüzyılda Topkapı Sarayı : Mimari, Tören ve İktidar, (çev. R. Sezer) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Necipoğlu G. (2005), The Age of Sinan, Architectural Culture in the Ottoman Empire, London: Reaktion Books Ltd.
Peker A. U., Bilici K. (der.) (2006), Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı, II, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Tankut G. (2007), The Seljuk City / Selçuklu Kenti, Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
______ (2000), Erken Osmanlı Sanatı, Beyliklerin Mirası: Akdeniz?de İslam Sanatı, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİSoru-Cevap,Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav135
Ödev120
Toplam(%)55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)55
Finalin Başarıya Oranı(%)45
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi13113
Final Sınavına Hazırlık13030
Ders Saati11222
Ara Sınava Hazırlık11515
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler11010
Sunum (Hazırlık dahil)12020
Konu Araştırma 11515
Toplam İş Yükü128
Toplam İş Yükü / 304,26
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8
P1               
P2               
P3               
P4               
P5               
P6               
P7    X            
P8               
P9  X   X         X    
P10               
P11  X   X   X   X   X   X   X   X
P12          X   X   X   X
P13      X          
P14               
P15              X  
P16               
P17               
P18               
P19               
P20               
P21               
P22               
P23               
P24               
P25