Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Anıtsal antik mimari hakkında bilgi sahibi olur. 2) Antik inşa tekniklerini hakkında bilgi sahibi olur. 3) Yunan ve Roma mimarisini öğrenir ve önemli örneklerini inceler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Bu derste; arkeolojik mimaride ?taş?ın ocaktan çıkarılışından anıtsal yapılarda yerine yerleştirilmesine kadar geçen süreçte incelenmesi, teknik ve işçilik detaylarının (Kaldırma kancalarının yuvaları ve çeşitleri, dübel yuvaları ve çeşitleri, kenet yuvaları ve çeşitleri, taşçı aleti izleri, küskü yuvaları ve çeşitleri, yerleştirme ve planlama klavuz yuva ve çizgileri, mimari elemanların sırasına ve atelyelere ilişkin taşçı işaretlerinin incelenmesi), karar organları, projelendirme, maliyet, yükleniciler, uygulayıcılar (Mimarlar, taşçı ustaları), ölçüm sistemleri, hesap kapatma belgeleri ve tahribatlardan geriye kalanlar açısından incelenecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse giriş, syllabus açıklaması
2. Hafta
Antik mimaride anıtsallık kavramının irdelenmesi,
Anadolu?daki taş ocakları, taşın çıkarılması, inşaat alanına taşınması
3. Hafta
Taşçı aletleri; saplı aletler, sapsız aletler ve diğer aletler
4. Hafta
Ölçüm sistemleri
5. Hafta
Mimari elemanların yapımı
6. Hafta
Makale okuma
7. Hafta
Mimari elemanların kaldırılması ve dikilmesi
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Yerleştirme çizgileri, sayıları, yüzeyleri; anathyrose ve skamillus
10. Hafta
Yerleştirme ve bağlama yuvaları
11. Hafta
Dikey bağlama ögeleri; zıvana yuvaları ve zıvanalar
12. Hafta
Yatay bağlama ögeleri; kenet yuvaları ve kenetler
13. Hafta
Mimari bloklardaki son ögeler
14. Hafta
Hesap kapatma belgeleri, aklanma, Karar organları, Sponsorlar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Olandos, A. 1968 Les Materiaux de Construction: Et la Technique Architecturale das Anciens Grecs, c.2, Paris. Schawander, L.E., "Der Schnitt im Stein. Beobachtungen zum Gebrauch der Stein saege in der Antike" Bautechnik der Antike, Band 5, 216-223. Bingöl, O., 2012, Bu Koca Taşları Nasıl İşlediler, Nasıl Kladırdılar, Ankara. Schnapp, Alain "Archaeology and the presence of the past" in The discovery of the past. New York: Harry N. Abrams Publishers, 11-37.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Tartışma,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Makale Sunuşu
2
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
13
2
26
Final Sınavına Hazırlık
1
26
26
Ders Saati
13
2
26
Ara Sınava Hazırlık
1
12
12
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Makale Sunuşu
2
10
20
Toplam İş Yükü
114
Toplam İş Yükü / 30
3,8
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ