Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Mekan ve algı kavramlarının farklı disiplinlerde ele alınış biçimlerini öğrenerek bu iki kavramın ilişkisini mimari tasarım araştırmaları bağlamında inceleyebilir ve değerlendirebilir. 2) Biliş kuramlarının ve davranış kuramlarının temel bilgilerini edinerek mimarlıkta mekan algısını bilişsel ve davranışsal süreçler üzerinden inceleyebilir. 3) Mekan ve özne ilişkisini farklı düzey ve yaklaşımlarla ele alarak mimari analiz ve mimari tasarım yöntemlerinde bunları değerlendirebilir. 4) Disiplinler arası araştırma ve düşünme becerisi geliştirerek mimarlık kuramı ve pratiği için yeni bakış açıları kazanabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Bu ders, mekan ve algı kavramları ve bu kavramların farklı disiplinler ve kuramlarda ele alınış biçimlerini inceleyerek mekan algısını bilişsel ve davranışsal süreçler üzerinden irdelemeyi hedefler. Mimarlıkta mekan ve özne ilişkisini fenomenolojik yaklaşımla ele alarak deneyimleme ve algılama süreçlerini mimarlık bağlamında değerlendirmeyi; böylelikle öğrencilerin mimari tasarım yöntemlerine katkıda bulunmayı amaçlar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Mekan Kavramına Giriş
2. Hafta
Fizikte ve Felsefede Mekan
3. Hafta
Nesne, Biçim ve Mekan
4. Hafta
Mimarlık ve Fenomenoloji
5. Hafta
Algı Kavramına Giriş
6. Hafta
Psikolojide Algılama ve Anlama Süreçleri
7. Hafta
Biliş ve Davranış Kuramları
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Mimarlık ve Göstergebilim
10. Hafta
Özne ve Yorum: Özne ve Yorumun İnşası
11. Hafta
Derridacı Paradigma Değişimi ve Mekan Kavrayışına Etkiler
12. Hafta
Makale Sunuşları
13. Hafta
Makale Sunuşları
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Baker, G. H.; Design Strategies in Architecture, An Approach to the Analysis of Form, Van Nostrand Reinhold, London, 1989. Ching, F. D. K.; Architecture: Form-Space and Order, Van Nostrand Reinhold, New York, 1996. Clark, R. H.; Pause, M.; Precedents in Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York, 1985. Gür, Ş. Ö.; Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 1996. İnceoğlu, N.; Mimarlık Bilgisi, Yıldız Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Baskı İşliği, İstanbul, 1993. İzgi, U.; Mimarlıkta Süreç, YEM Yayınevi, İstanbul, 1999. Krier, R.; Architectural Composition, Rizzoli, New York, 1991. Kuban, D.; Mimarlık Kavramları, YEM Yayınevi, İstanbul, 1992. Norberg-Schulz, C.; Existence, Space and Architecture, Studio Vista, London, 1971. Norberg-Schulz, C.; Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture, New York, 1980. Rasmussen, S. E.; Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1994. Roth, L. M., Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2000. Zevi, B., Architecture as Space, Horizon Press, New York, 1957.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
15
Makale Sunuşu
1
15
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
10
2
20
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
11
3
33
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
1
10
10
Final Jüri (hazırlık dahil)
Konu Araştırma
Tasarım Projesi Geliştirme
Uygulama
Makale Sunuşu
2
3
6
Makale İnceleme
1
25
25
Toplam İş Yükü
117
Toplam İş Yükü / 30
3,9
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ