Anasayfa  »  Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi »  Mimarlık Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
MİMARLIKTA MEKAN ALGISI MİM433 - 3 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IÖğretim Görevlisi Olsi Kafeja
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Mekan ve algı kavramlarının farklı disiplinlerde ele alınış biçimlerini öğrenerek bu iki kavramın ilişkisini mimari tasarım araştırmaları bağlamında inceleyebilir ve değerlendirebilir.
2) Biliş kuramlarının ve davranış kuramlarının temel bilgilerini edinerek mimarlıkta mekan algısını bilişsel ve davranışsal süreçler üzerinden inceleyebilir.
3) Mekan ve özne ilişkisini farklı düzey ve yaklaşımlarla ele alarak mimari analiz ve mimari tasarım yöntemlerinde bunları değerlendirebilir.
4) Disiplinler arası araştırma ve düşünme becerisi geliştirerek mimarlık kuramı ve pratiği için yeni bakış açıları kazanabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIBu ders, mekan ve algı kavramları ve bu kavramların farklı disiplinler ve kuramlarda ele alınış biçimlerini inceleyerek mekan algısını bilişsel ve davranışsal süreçler üzerinden irdelemeyi hedefler. Mimarlıkta mekan ve özne ilişkisini fenomenolojik yaklaşımla ele alarak deneyimleme ve algılama süreçlerini mimarlık bağlamında değerlendirmeyi; böylelikle öğrencilerin mimari tasarım yöntemlerine katkıda bulunmayı amaçlar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Mekan Kavramına Giriş
2. Hafta Fizikte ve Felsefede Mekan
3. Hafta Nesne, Biçim ve Mekan
4. Hafta Mimarlık ve Fenomenoloji
5. Hafta Algı Kavramına Giriş
6. Hafta Psikolojide Algılama ve Anlama Süreçleri
7. Hafta Biliş ve Davranış Kuramları
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Mimarlık ve Göstergebilim
10. Hafta Özne ve Yorum: Özne ve Yorumun İnşası
11. Hafta Derridacı Paradigma Değişimi ve Mekan Kavrayışına Etkiler
12. Hafta Makale Sunuşları
13. Hafta Makale Sunuşları
14. Hafta Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBaker, G. H.; Design Strategies in Architecture, An Approach to the Analysis of Form, Van Nostrand Reinhold, London, 1989.
Ching, F. D. K.; Architecture: Form-Space and Order, Van Nostrand Reinhold, New York, 1996.
Clark, R. H.; Pause, M.; Precedents in Architecture, Van Nostrand Reinhold, New York, 1985.
Gür, Ş. Ö.; Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 1996.
İnceoğlu, N.; Mimarlık Bilgisi, Yıldız Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Baskı İşliği, İstanbul, 1993.
İzgi, U.; Mimarlıkta Süreç, YEM Yayınevi, İstanbul, 1999.
Krier, R.; Architectural Composition, Rizzoli, New York, 1991.
Kuban, D.; Mimarlık Kavramları, YEM Yayınevi, İstanbul, 1992.
Norberg-Schulz, C.; Existence, Space and Architecture, Studio Vista, London, 1971.
Norberg-Schulz, C.; Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture, New York, 1980.
Rasmussen, S. E.; Yaşanan Mimari, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1994.
Roth, L. M., Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2000.
Zevi, B., Architecture as Space, Horizon Press, New York, 1957.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev115
Makale Sunuşu115
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi10220
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati11333
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler11010
Final Jüri (hazırlık dahil)
Konu Araştırma
Tasarım Projesi Geliştirme
Uygulama
Makale Sunuşu236
Makale İnceleme12525
Toplam İş Yükü117
Toplam İş Yükü / 303,9
Dersin AKTS Kredisi4
DİLİngilizce
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X     X   X
P2  X   X   X   X
P3  X       X
P4       
P5       
P6       
P7       
P8    X   X  
P9       
P10       
P11      X   X
P12       
P13       
P14       
P15       
P16       
P17       
P18       
P19       
P20       
P21       
P22       
P23  X       X
P24  X       X
P25