Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Mimari terminoloji ve kavramların teori ve pratikteki yorumlarını geliştirme becerisi kazanır. 2) Tasarım ve yapım süreçlerine temel oluşturan kavramların çeşitlendirildiği yapı örnekleri üzerinden geliştirilen tartışmalarla mesleki birikim, görsel hafıza ve entelektüel vizyonlarını geliştirir. 3) Seçilen yapıların/yapılı çevrelerin/ projelerin ve/veya süreçlerin özgün niteliklerini kavrar. 4) Mimari fiziki çevre ve yapıların görsel, eleştirel analizini ve eleştirel okumasını yapar. 5) Ders kapsamında edindiği mimari görsel belleği tasarım stüdyosunda kullanabilir, diyagramatik okuma ve eleştiri becerilerini üzerinde çalıştığı projenin tasarım ve sunum süreçlerine uygulayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Ders, öğrencilerin fiziki yapılı çevrelerle kurdukları ilişkiyi, görsel ve mekansal algıyı, mimarlık disiplini içinden terminoloji ve kavramlara dayanarak çeşitlendirmesini sağlar. Derste örneklenen ve öğrenciler tarafından analiz edilen yapıların özgün mekansal niteliklerini, organizasyon ilkelerini bağlam ve tasarım girdisi olarak değerlendirip kavramalarını amaçlamaktadır. Bu amaç için kullanılan yöntem, temel kavramların mimari tasarım ve yapımında çeşitlendiği örnekler üzerine tartışma yapmak ve mimarlık tarihi, kuramı, tasarımında önem taşıyan, güncel mimarlık ortamında yer tutan yapıların analiz edilmesiyle öğrencilerin mimari okuma kavrayış ve eleştiri becerilerini geliştirmesidir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma, ders tanıtımı ve yapı seçimleri
2. Hafta
Görsel iletişim, mimarlıkta diyagramatik okuma ve anlatım
3. Hafta
Topoğrafya, yapı-yer ilişkisi
4. Hafta
Karşılaşma, mekan-giriş-geçiş
5. Hafta
Tematik-diyagramatik sunumlar
6. Hafta
Ölçek
7. Hafta
Strüktür
8. Hafta
Yüzey- duvar, döşeme, çatı, cephe
9. Hafta
Mimari Okuma: Yapılar ve Eleştiri
10. Hafta
Mimari Okuma: Yapılar ve Eleştiri
11. Hafta
Dolaşım
12. Hafta
Malzeme
13. Hafta
Final Tartışmaları
14. Hafta
Final Tartışmaları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Belardi, Paolo. Mimarlar Neden Hala Çiziyor?. Çev. Atilla Erol. İstanbul: Janus Yayıncılık, 2015. Boudon, Philippe. Mimari Mekan Üzerine: Mimarlık Epistemolojisi Üzerine Deneme. Çev. Alp Tümertekin. İstanbul: Janus Yayınları, 2015. Cragoe, Carol Davidson. Binalar Nasıl Okunur? Resimli Bina Okuma Rehberi. İstanbul: YEM Yayıncılık, 2011 Colomina, Beatriz. Mahremiyet ve Kamusallık: Kitle İletişim Aracı Olarak Modern Mimari. Çev. Aziz Ufuk Kılıç. İstanbul: Metis Yayınları, 2015. Hopkins, Owen. Reading Architecture: A Visual Lexicon. Laurence King Publishing, 2012. İnceoğlu, Necati. Mimarlıkta Söylem, Kuram ve Uygulama. İstanbul: Tasarım Yayın Grubu, 2004. Pallasmaa, Juhani. Tenin Gözleri. Çev. Aziz Ufuk Kılıç. İstanbul: Yem Yayınları, 2016. Sontag, Susan. Fotoğraf Üzerine. Çev. Reha Akçakaya. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın, 2008. Taşçıoğlu, Melike. Bir Görsel İletişim Platformu Olarak Mekan. İstanbul: YEM Yayın, 2013. Zevi, Bruno. Mimarlığı Görebilmek. İstanbul: Daimon Yayınları, 2015.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
2
25
Örnek Olay Sunumu
1
20
Diğer
1
5
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
13
4
52
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
2
16
32
Sunum (Hazırlık dahil)
Final Jüri (hazırlık dahil)
1
20
20
Vaka Çalışması Sunumu
1
4
4
Toplam İş Yükü
108
Toplam İş Yükü / 30
3,6
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ