Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Tarih boyunca geliştirilmiş mimari ütopya örneklerini inceleyerek mimarlık ve toplumsal ilerleme arasındaki ilişkiyi analiz etme becerisi geliştirir. 2) Ütopyacı mimarlık örnekleri üzerine tarihsel okuma ve analizler yaparak önerilen alternatiflerin mimarlık pratik ve kuramıyla ilişkisini değerlendirebilir. 3) Belirli bir bağlamdaki çevresel, toplumsal, kentsel beklentilere yönelik geliştirilmiş çözüm önerilerini inceleyerek mimarlık ve bağlam ilişkisini değerlendirebilir. 4) Geleceğin mimarlığı ve kentlerine yönelik araştırma yaparak çağdaş toplum ve mimarlık ilişkisi üzerine fikir geliştirebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Bu dersin amacı, mimari ütopyalar ile toplumsal ilerleme arasındaki doğrudan ilişkiyi analiz etmek ve mimarlığın sosyal sorumluluğunu mekansal örnekler üzerinden çalışmaktır. Dönem boyunca hem ütopyacı mimarlık örnekleri üzerine tarihsel analizler yapılacak, hem de geleceğin mimarlığı ve kentlerine yönelik yenilikçi bakış açıları, yöntemler, teknolojiler incelenecektir. Ders kapsamında öğrencilerden çağdaş dünyanın çevresel, toplumsal, kentsel problemlerini analiz etmeleri, ve bu analizler ışığında alternatif mimari düşünme biçimleri geliştirmeleri beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş, Dersin tanıtılması, Ütopya kavramı üzerine tartışmalar
2. Hafta
Modernite ve mimari ütopyalar: Aydınlanma ve Endüstrileşme
3. Hafta
Modernite ve mimari ütopyalar: 20. yüzyıl ve avant-garde hareket
4. Hafta
Manifestolar, erken dönem modern sanat ve mimarlıkta dönüşüm
5. Hafta
Savaş sonrası ütopya/ distopyaları, Modernist sanat ve mimarlığın toplumu dönüştürücü etkisi üzerine tartışmalar
6. Hafta
İkinci kuşak modernist mimarlar ve teknolojinin mimari ütopyalar üzerindeki etkisi
7. Hafta
ARA SINAV
8. Hafta
Öğrenci sunumları ve kritikler
9. Hafta
Öğrenci sunumları ve kritikler
10. Hafta
Öğrenci sunumları ve kritikler
11. Hafta
1970'ler sonrası neo avant-garde hareket
12. Hafta
Çağdaş mimarlığın misyonu, 21. Yüzyıl ütopyaları, akıllı teknolojiler ve etkileri
13. Hafta
Çağdaş mimarlığın misyonu, 21. Yüzyıl ütopyaları, akıllı şehirler, çevre dostu mimarlık
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Thomas More, Ütopya Anthony M. Townsend, Smart Cities: Big Data, Civic Hackers, and the Quest for a New Utopia Antoine Picon, Smart Cities: A Spatialized Intelligence David Harvey, Spaces of Hope Manfredo Tafuri, Architecture and Utopia: Design and Capitalist Development
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
5
Sözlü
1
5
Örnek Olay Sunumu
1
20
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
6
2
12
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
10
2
20
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
1
15
15
Sunum (Hazırlık dahil)
1
30
30
Konu Araştırma
Vaka Çalışması Sunumu
3
2
6
Makale İnceleme
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
Toplam İş Yükü
130
Toplam İş Yükü / 30
4,33
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ