Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Mimarlıkta bağlam tartışmaları üzerine tarihsel bir okuma yaparak bunları mimari tasarım odağında tartışabilir. 2) Mimarlıkta fiziksel ve sosyal bağlam üzerine geliştirilmiş yöntem ve yaklaşımları inceleyerek mimarlık söylemi ve pratiğini değerlendirmek üzere bir bakış açısı geliştirebilir. 3) Yapıları fiziksel ve sosyal bağlam ile ilişkili olarak okuma ve değerlendirme becerisi geliştirir. 4) Mimarın bağlamsal bilgiyi araştırma ve tasarıma aktarma yöntemlerini öğrenerek bunları mimari tasarım süreçlerinde kullanabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Bu dersin amacı tarih boyunca mimarlık söylemi ve pratiğinde yer bulmuş olan bağlam nosyonunu mimari tasarım odağında aktarmak ve tartışmak; mimarlıkta fiziksel ve sosyal bağlam üzerine geliştirilmiş yöntem ve yaklaşımları incelemek ve mimarın bağlamsal bilgiyi yorumlayarak tasarıma aktarmadaki rolünü araştırmaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Mimarlık ve bağlam: giriş ve tanımlar
2. Hafta
Mimarlıkta bağlam tartışmalarına bakış
3. Hafta
Mimarlıkta bağlam tartışmalarına bakış
4. Hafta
Mimarlıkta bağlam tartışmalarına bakış
5. Hafta
Mimarlıkta bağlam tartışmalarına bakış
6. Hafta
Okumalarla ilgili sınıf çalışması
7. Hafta
Mimarlıkta bağlam tartışmalarına bakış
8. Hafta
Mimarlıkta bağlam tartışmalarına bakış
9. Hafta
Okumalarla ilgili sınıf çalışması
10. Hafta
Vize
11. Hafta
Dönem ödevi konularının belirlenmesi
12. Hafta
Dönem ödevi taslakları ile sınıf çalışması
13. Hafta
Dönem ödevi taslakları ile sınıf çalışması
14. Hafta
Dönem ödevi teslimi ve genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Aldo Rossi, The Architecture of the City, Cambridge, MA: MIT Press, 1982.
Brent Brolin, ?Architecture in Context: Fitting New Buildings with Old?, The Harvard Architecture Review, 2, Cambridge: MIT Press, 1981. ?
Carol J. Burns and Andrea Kahn, ?Why Site Matters?, in Carol J. Burns and Andrea Kahn (eds), Site Matters: Design Concepts, Histories, and Strategies, New York: Routledge, 2005.
Christian Norberg- ?Schulz, Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture, New York: Rizzoli, 1980. ?
Colin Rowe & Fred Koetter, Collage City, Cambridge, MA: MIT Press, 1979.
George Dodds, ?Architecture as Instauration?, Architectural Research Quarterly, 5, no. 2 (2001). ?
K. Michael Hays, ?Critical Architecture: Between Culture and Form?, Perspecta, 21, (1984).
Keith Ray, Contextual Architecture: Responding to Existing Style, New York: McGraw Hill, 1980. ?
Kenneth Frampton, ?Towards A Critical Regionalism: Six Points For An Architecture Of Resistance?, 1983.
Linda Groat, ?Measuring the Fit of New to Old?, Architecture: The AIA Journal, 72, no. 11 (1983). ?
Mark Wigley and Philip Johnson, Deconstructivist Architecture: The Museum of Modern Art, New York/Boston: Little, Brown, 1988.
Robert Venturi, ?Context in Architectural Composition?, in Robert Venturi (ed.), Iconography and Electronics upon a Generic Architecture. A View from the Drafting Room, Cambridge, MA: MIT Press, 1996.
Sandy Isenstadt, ?Contested Contexts?, in Carol J. Burns and Andrea Kahn (eds), Site Matters: Design Concepts, Histories, and Strategies, New York: Routledge, 2005.
Stan Allen, ?From Object to Field?, AD Profile 127, Architectural Design, 67, no. 5/6 (1997).
William S. Saunders (ed.), The New Architectural Pragmatism, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2007.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,
Tartışma,
Soru-Cevap,
Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Mini-Sınav
5
15
Devam
1
5
Makale Sunuşu
2
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
6
2
12
Final Sınavına Hazırlık
1
25
25
Ders Saati
13
2
26
Ara Sınava Hazırlık
1
18
18
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
Atolye Çalışması
Dönem Projesi Araştırması
Vaka Çalışması Sunumu
Makale İnceleme
5
4
20
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
Toplam İş Yükü
106
Toplam İş Yükü / 30
3,53
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ