Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sömestrde odaklanmak üzere seçilen zaman dilimdeki ve coğrafyada hüküm süren toplumlar ve bunların sanat ve mimarlık alanındaki üretimlerini tanımlayıp açıklayabilir. 2) Söz konusu kültürlerin sanat, mimarlık ve kentsel bağlamda üretimlerini ayırt edip karşılaştırabilir. 3) Benzer ve farklı sanat ve mimarlık alanındaki üretimleri ait oldukların toplumların art zamanlı ve eş zamanlı olası sosyo-kültürel, ekonomik, dini, vb. ortamlarda karşılaşmaları, ilişkileri, etkileşimleriyle bağlantılı değerlendirebilir ve tartışabilir. 4) Mimarlık tarihine dair güncel tartışmalar, yaklaşımlar ve çalışmalarına ilişkin değerlendirmelerini geliştirir. 5) Mimarlık üzerine düşünme, okuma ve yazma becerisi geliştirir. ve kullanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Ders kapsamında tarih içinde mimarlık kültürü karşılaştırmalı olarak değerlendirilmekte; Anadolu ve Orta Doğu ağırlıklı olmak üzere Avrupa'dan Asya'ya uzanan geniş bir coğrafyaya yayılan toplumlar, bu toplumların art zamanlı ve eş zamanlı karşılaşmaları, etkileşimleri ve ilişkileri incelenmektedir. Ders her dönemde belirli bir zaman dilimine odaklanarak; bu dönemde etkili kültürlerin yapılı çevrenin biçimlendirilmesine yönelik yaklaşımlarını, sanat yapıtları ve özellikle mimari ürünler kapsamında olası karşılaşmaları vurgulayarak karşılaştırmalı olarak tartışmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders tanıtımı ve giriş
2. Hafta
Mimari karşılaşmalar, karşılaştırmalar, etkileşimler kavramları üzerine tartışma
3. Hafta
Sömestr'in zamansal ve mekansal odağı: Ortaçağ Akdeniz dünyasında Anadolu
4. Hafta
12. -13. yyda kültürel karşılaşmalar ve etkileşimler kesişiminde Anadolu: Selçuklular - Bizans - Haçlılar
5. Hafta
12. -13. yyda mimari karşılaşmalar ve etkileşimler kesişiminde Anadolu: Selçuklular - Bizans - Haçlılar
6. Hafta
İran?dan Anadolu?ya Selçuklu kültürü ve mimarlığı: Süreklilik ve değişim
7. Hafta
Memlükler ve Selçuklular, Moğol idaresinde Anadolu
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
14. yyda kültürel karşılaşmalar ve etkileşimler kesişiminde Anadolu: Beylikler-Bizans-Haçlılar
10. Hafta
14. yyda mimari karşılaşmalar ve etkileşimler kesişiminde Anadolu: Bizans-Beylikler-Haçlılar
11. Hafta
14. yyda kültürel karşılaşmalar ve etkileşimler kesişiminde Anadolu: Osmanlı-Bizans-Haçlılar
12. Hafta
14. yyda mimari karşılaşmalar ve etkileşimler kesişiminde Anadolu: Osmanlı-Bizans-Haçlılar
13. Hafta
Öğrenci sunuşları
14. Hafta
Genel değerlendirme
, tartışma
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Bentley j. H. (1996), ?Cross-Cultural Interaction and Periodization in World History?, The American Historical Review, Vol. 101, No. 3, pp. 749-770. Flood, Finbarr Barry. "Lost in Translation: Architecture, Taxonomy and the Eastern "Turks"." Muqarnas 24 (2007): 79 - 115.
Walker A., Grossmann H. E. (eds), (2013) Mechanisms of Exchange: Transmission in Medieval Art and Architecture of the Mediterranean ca. 1000-1500, Boston: Leiden Brill Hathaway S. L. Kim D. W., (2012) Intercultural Transmission in the Medieval Mediterranean, London ? New York: Continuum.
Hillenbrand R. (2005), İslam Sanatı ve Mimarlığı (çev. Ç. Kafesçioğlu), İstanbul: Homer Kitabevi. Hoffman E. R. (ed.) (2007) Late Antique and Medieval Art of the Mediterranean World, Oxford: Blackwell Publishing. Howard D. (2000) Venice and the East: The Impact of the Islamic World on Venetian Architecture 1100-1500, New Haven ? London: Yale University Press. Kafesçioğlu Ç. (2009), Contantinopolis / İstanbul: Cultural Encounter, Imperial Vision and the Construction of the Ottoman Capital, Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press. Kuban D. (2002), Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Kuban D. (2007), Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları. Ousterhout R., Ruggles D. F. (2004) ?Encounters with Islam: The Medieval Mediterranean Experience Art, Material Cultural and Cultural Interchange?, Gesta, 43/2, pp. 83-85. (Bu liste dönem başında verilecek haftalık okumalarla desteklenecektir.)
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Makale Sunuşu
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
13
1
13
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
10
10
Sunum (Hazırlık dahil)
1
20
20
Konu Araştırma
1
15
15
Toplam İş Yükü
130
Toplam İş Yükü / 30
4,33
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ