Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Mimari kültür mirasında korunacak değerler ve bunların değerlendirme ölçütleri hakkında bilgi edinir. 2) Restorasyon projesi hazırlama yöntemini ve restorasyon tekniklerini kullanır. 3) Analitik rölöve hazırlama tekniklerini kullanır. 4) Kültürel varlığın korunmasına ilişkin yasal mevzuat bilgisine hakim olur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Taşınmaz kültür varlıklarının korunması ve mimari mirasın değerlendirilmesi için kullanılacak bilim ve tekniklerle ilgili bilgi birikiminin sağlanması amaçlanmaktadır. Kültür varlıklarının korunması ile ilgili mevzuat hakkında bilgi ve analitik düşünce sisteminin kazandırılması hedeflenmektedir. Bu değerleri koruma amacıyla yapılması düşünülen restorasyon öncesinde, belgeleme sürecinin önemli bir basamağını teşkil eden analitik rölöve becerisinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Genel açıklamalar, derse giriş, Korumayla ilgili tüzükler ve ilke kararlarıyla ilgili haftalık okumaların dağıtılması (5 haftalık)
2. Hafta
Koruma Düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli, korunacak değerler ve değerlendirme ölçütleri
3. Hafta
Restorasyon öncesinde yapılan çalışmalar, Tarihi ve arkeolojik araştırmalar, Teknik araştırmalar, Yasal statü ile ilgili araştırmalar
Restorasyon Teknikleri I, Sağlamlaştırma, Bütünleme/ Reintegrasyon, Yenileme/ Yeniden İşlevlendirme
8. Hafta
Restorasyon Teknikleri II, Çağdaş Ek, Yeniden Yapım/Rekonstrüksiyon, Temizleme, Taşıma
9. Hafta
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili örgütlenme ve yasalar
10. Hafta
1. Ara sınav (teorik)
11. Hafta
Rölöve teknikleri konusunda bilgilendirme, Rölöve çalışma gruplarının tespiti ve çalışma alanlarının gruplara paylaştırılması (Gruplar en az 3?er kişiden oluşur).
12. Hafta
Aktif alan çalışmasının başlaması, (Bu çalışma düzgün geometriye sahip, herhangi bir fiziki sorunu olmayan çalışma ortamlarında, öğrencilerin mekan anlama, kavrama, taslak hazırlama, yatay ve dikey ölçü alma, tespit edilen verileri uygun ortama aktarma becerisini geliştirmeye yönelik ilk adımı teşkil eder).
13. Hafta
Yapılan çalışmaların değerlendirilmesi, eksiklerin tamamlanması ve ek bilgilerin verilmesi
14. Hafta
Yapılan çalışmaların değerlendirilmesi, eksiklerin tamamlanması ve ek bilgilerin verilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Uluengin, Bülent. Rölöve, YEM Yayınları, 2007 Ahunbay Zeynep. Tarihi Çevre koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, 2007 Jokiletto, Jukka. A history of Architectural Conservation, Architectural Pres, 1999
Erder, Cevat. Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2007
Erder, Cevat. Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 1999
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Örnek Olay İncelemesi,Proje,Sunum,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
5
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
13
2
26
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
13
3
39
Ara Sınava Hazırlık
1
3
3
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
5
1
5
Sunum (Hazırlık dahil)
Saha/Alan Araştırması
Final Jüri (hazırlık dahil)
1
6
6
Toplam İş Yükü
81
Toplam İş Yükü / 30
2,7
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ