Anasayfa  »  Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi »  Mimarlık Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
MİMARİ ANALİZ MİM338 - 3 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Yaratıcı düşünce ve farklı analiz yöntemleri aracılığıyla mimari bilgi üretir ve yorumlar.
2) Yapıların tasarım ve inşa sürecini oluşturan elemanlarının, geometrik, mimari, kentsel bileşen ve ilişkilerinin, farklı yapma biçimlerinin biçimsel, mekansal ve metinsel analizini yapar.
3) Mimari yeniden üretim ve yorumu konusunda fikir deneyim kazanarak eleştirel inceleme ve görsel ifade gücünü arttırır.
4) Mesleki ve kültürel birikimi geliştirmek amacıyla yapıların biçimsel oluşumları, tektonik, malzeme, strüktür bileşenleri ve bunların bir araya gelme yöntemlerini hakkında bilgi sahibi olur ve kullanır.
5) Mimari unsurların ve bu unsurların arasındaki ilişkilerin araştırılması ile mekanı oluşturan bileşenlerin mekansal deneyimin bir parçası olarak irdeler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIBu ders öğrencilere analitik düşünme süreçleri ve analiz yöntemleri ile tasarım bilgisi kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, mimari oluşumu meydana getiren mekansal organizasyonlara, geometrik ilişkilere, tasarım müdahalelerine odaklanarak farklı analiz ve temsil yöntemleri aracılığıyla eleştirel analiz becerilerini geliştirir. Seçilen yapılar, alan ya da kaynaklar üzerinden geliştirilecek okumanın, mimarlık uygulamaları ve alan pratiklerinde mimarlığın bileşenleri, görünmeyen unsurları, mimari oluşumu inşa eden yapım biçimleri, mekansal elemanlar üzerinden geliştirilerek farklı yapma/okuma biçimleri hakkında farkındalık ve beceri sağlaması amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda kullanılacak yöntem, mimari/mekansal görselleştirme teknikleri ve ilişkisel analizin bileşenleri üzerine tartışmaktır. Diyagramatik yöntemle çözümlenip analiz edilen mimari nesneleri özgün bir anlatı ile yeniden üretmektir. Öğrencilerin yapılı çevreye, mekansal temsillerine ve mimari metinlere analitik ve sorgulayıcı bir gözle bakmalarını sağlamaya yönelik olarak mimari tasarım analiz yöntemlerini ve pratiklerini kapsar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Tanışma: Ders programı, dersin hedefleri ve yöntemi hakkında bilgilendirme
2. Hafta Mimari analiz nedir? Nasıl ve ne için kullanılır?
3. Hafta Mimari analiz yöntemleri
4. Hafta Mimari analiz yöntemleri
5. Hafta Mimari analiz yöntemleri
6. Hafta Ara Sınav
7. Hafta Mimari analiz yöntemleri
8. Hafta Sunum 1: Kaynak (Hangi?)
9. Hafta Mimari analiz yöntemleri
10. Hafta Mimari analiz yöntemleri
11. Hafta Sunum 2: Yöntem (Nasıl?)
12. Hafta Mimari analiz yöntemleri
13. Hafta Mimari analiz yöntemleri
14. Hafta Mimari analiz yöntemleri
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBaker, Geoffrey H. Design Strategies in Architecture: An Approach to the Analysis of Form, Hong Kong: Van Nostrand Reinhold (International), 1989.
Baker, Geoffrey H. Le Corbusier: An Analysis of Form (London: Spon Press, Third Edition, 1996).
Borden, Gail Peter. Process: Material and Representation in Architecture, London, N.Y.: Routledge, 2014.
De Alba, Roberto. Paul Rudolph. The Late Work (N.Y.: Princeton Architectural Press, 2003)
Eisenman, Peter. Ten Canonical Buildings: 1950-2000, N.Y: Rizzoli, 2008.
Eisenman, Peter. The Formal Basis of Modern Architecture (Baden-Switzerland: Lars Müller Publishers, 2006).
Fraser, Murray. ?A Two-fold Movement: Design Research as Dialectical Critical Practice?, In Design Research in Architecture, ed. Murray Fraser (Surrey-England: Ashgate Publishing, 2013):217-248.
Hoesli, Bernard. ?Commentary?, In Transparency by C. Rowe and R. Slutzky, Basel, Boston, Berlin: Birkhause Verlag, 1997, pp. 57-83.
Marcus, George H. and Whitaker, William. The Houses of Louis Kahn (New Haven and London: Yale Uni. Press, 2013).
Radford, A., Morkoç, S., and Srivastava, A. The Elements of Modern Architecture: Understanding Contemporary Buildings, London: Thames & Hudson, 2014.
Rohan, Timothy. The Architecture of Paul Rudolph (New Haven and London: Yale Uni. Press, 2014).
Rowe, Colin. The Mathematics of the Ideal Villa, and Other Essays, Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1976.
Rowe, Colin and Slutzky, Robert. ?Transparency: Literal and Phenomenal?, In Transparency by C. Rowe and R. Slutzky, Basel, Boston, Berlin: Birkhause Verlag, 1997, pp. 21-56.
Rowe, Colin and Slutzky, Robert. ?Transparency: Literal and Phenomenal, Part II?, in As I was Saying: Recollections and Miscellaneous Essays, vol.1, Colin Rowe, ed. by Alexander Caragonne, Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1996, pp.73-106.
Salottobuono, ?Revealing the Secrets behind the Designs?, MAS Context, issue: 15 (Fall 2012): 46-63.
Unwin, Simon. Twenty Buildings Every Architect Should Understand, London, N.Y.: Routledge, 2010.
Onat, Esen. Mimarlık, Form ve Geometri, Ankara: Efil Yayınları, 2017 (ilk Basım 1991)
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Sunum,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev210
Örnek Olay Sunumu220
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi8324
Final Sınavına Hazırlık199
Ders Saati11333
Ara Sınava Hazırlık11212
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler21020
Sunum (Hazırlık dahil)248
Ara-Ön Jüri (hazırlık dahil)
Final Jüri (hazırlık dahil)
Tasarım Projesi Geliştirme
Toplam İş Yükü112
Toplam İş Yükü / 303,73
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1    X     X  
P2  X   X   X   X   X
P3      X    
P4    X   X    
P5  X   X   X   X   X
P6  X        
P7         
P8         
P9         
P10         
P11         
P12         
P13        X  
P14         
P15         
P16         
P17         
P18         
P19         
P20         
P21         
P22         
P23         
P24  X   X   X   X   X
P25