Anasayfa  »  Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi »  Mimarlık Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÇOK KATMANLI KENTLER MİM330 - 3 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Elif Selena Ayhan Koçyiğit
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Farklı niteliklerde görsel ve yazılı kaynakları kullanarak bir kentin tarihi topoğrafyasını okuyabilme becerisi kazanır.
2) Çeşitli araştırma, belgeleme ve analiz yöntemlerini öğrenir ve elde edilen bilgiyi eleştirel bir bakış açısı ile yorumlar.
3) Kentin farklı dönemlerine ait fiziksel, sosyal, kültürel, işlevsel ve görsel değerleri tanımlayarak kenti oluşturan farklı katmanları inceler.
4) Çok katmanlı kentlerde tarihi katmanların mevcut kentsel bağlamla ilişkisini inceler.
5) Kenti, tarihi yapı ve alanlarla bütünleştiren yaklaşımları ve uygulamaları inceleyerek, eleştirel bir bakış açısıyla yorumlama yetisi geliştirir.
6) Çok katmanlı kentlerde tarihi katmanlaşmanın ortaya çıkarılması ve korunması için sunum önerileri geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMITeorik anlatım ağırlıklı olan bu ders, çok katmanlı kentlerin fiziksel, fonksiyonel, sosyal ve görsel karakterini inceleme, araştırma ve değerlendirme yöntemlerini tanıtmayı hedeflemektedir. Ders kapsamında zengin tarihi geçmişi olan bir kent örnek olarak incelenerek, tarihsel katmanları ve bu katmanları tanımlayan farklı nitelikleri ortaya çıkarılacaktır. Bu süreçte öğrencilerin yazılı ve görsel kaynaklar üzerinden kentin katmanlarını keşfetmesi, kent dokusu, kenti oluşturan elemanlar, açık-kapalı alan ilişkileri, fonksiyonel dağılımlar ve kentin gelişimini etkileyen sosyal-politik-kültürel-ekonomik faktörleri araştırarak bir değerlendirme yapması beklenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin kentin farklı katmanlarına dair dönemsel özellikleri ortaya çıkarması ve bu özelliklerin zaman içinde geçirdiği süreklilik, dönüşüm ve değişimi irdelemesi hedeflenmektedir. Tarihsel sürecin son katmanı olan mevcut durumun araştırılması sürecinde, seçilen çok katmanlı kente gezi düzenlenmesi düşünülmektedir. Bu gezi, öğrencilerin farklı tarihi katmanların çağdaş kent dokusu ile olan ilişkisini sorgulaması açısından da bir fırsat yaratacaktır. Dersin sonunda öğrencilerden tarihi kent sınırları dahilinde bir alan seçmeleri ve o alanın kentle entegrasyonu veya çok katmanlı karakterinin sunum yöntemleri üzerine fikir geliştirmeleri beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Tanışma: Ders programı, dersin hedefleri ve yöntemi hakkında bilgilendirme / Araştırma ödevlerinin dağıtılması ve grupların belirlenmesi
2. Hafta Çok Katmanlı Kentler
3. Hafta Çok Katmanlı Kentlerde Tarihsel Katmanlaşmanın Değerlendirilmesi
4. Hafta Çok Katmanlı Kentlerde Sunum Prensiplerinin Belirlenmesi / Örnek inceleme için seçilen kentle ilgili genel bilgilendirme
5. Hafta Alan Gezisi
6. Hafta Ara Sınav
7. Hafta Final ödevi çalışma alanlarının ve gruplarının belirlenmesi / Seçilen kentin farklı dönemlerinin incelenmesi
8. Hafta Seçilen kentin farklı dönemlerinin incelenmesi: Dönem 2
9. Hafta Seçilen kentin farklı dönemlerinin incelenmesi: Dönem 3
10. Hafta Seçilen kentin farklı dönemlerinin incelenmesi: Dönem 4
11. Hafta Seçilen kentin farklı dönemlerinin incelenmesi: Dönem 5
12. Hafta Stüdyo Çalışması: Çok katmanlı kentlerde, katmanlaşmanın ortaya çıkarılması, çok katmanlı alanların kentle entegrasyonu ve sunumu için ilk öneriler
13. Hafta Stüdyo Çalışması ve Kritikler: Çok katmanlı kentlerde, katmanlaşmanın ortaya çıkarılması, çok katmanlı alanların kentle entegrasyonu ve sunumu için önerilerin geliştirilmesi
14. Hafta Stüdyo Çalışması ve Kritikler: Çok katmanlı kentlerde, katmanlaşmanın ortaya çıkarılması, çok katmanlı alanların kentle entegrasyonu ve sunumu için önerilerin geliştirilmesi, Finalde istenenlerin açıklanması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR- Alpan, A. Integration of Urban Archaeological Resources to Everydaylife in the Historic City Centers Tarragona, Verona and Tarsus (yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: ODTÜ, Mimarlık Fakültes, 2005.
-Aykaç, Pınar. Determination of Presentation Principles for Multi-Layered Historical Towns Based on Cultural Significance. Case Study: Tarsus. (erişim: 21.02.2018)
-Bilgin Altınöz, A. G. Assessment of Historical Stratification in Multi-layered Towns as a Support for Conservation Decision-Making Process; A Geographic Information Systems (GIS) Based Approach. Case Study: Bergama, (yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara: ODTÜ, Mimarlık Fakültesi, 2002.
-Boyer, M. C. The City of Collective Memory; Its Historical Imagery and Architectural Entertainments. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1994.
-Carver, M. Underneath English Towns: Interpreting Urban Archaeology. Londra: Batsford, 1987.
-Etyemez, Leyla. Assessing The Integration of Historical Stratification with The Current Context in Multi-Layered Towns. Case Study: Amasya. (yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: ODTÜ, Mimarlık Fakültesi, 2011. (erişim: 21.02.2018)
-ICOMOS, Archaeological Remains, in situ Preservation, International Conference, ICAHM, Montreal, 1994.
-ICOMOS, The Icomos Charter for the Interpretation and Presentation of Cultural Heritage Sites Proposed Final Draft, 2007 (erişim: 21.02.2018)
-Kostof, S. The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Through History. London: Thames and Hudson, 1991.
-Kostof, S. The City Assembled: Elements of Urban Form Through History. London: Thames and Hudson, 1992.
-Momirski, L. A. Interpreting the Site Archaeological Presentation between Project and Audience, Archaeological Remains, in situ Preservation, International Conference, ICAHM Montreal 1994.
-Mumford, Lewis. Tarih Boyunca Kent. İstanbul Ayrıntı Yayınları, 2007.
-Mutlu, Özge. Integration of The Roman Remains in Ulus Ankara Within The Current Urban Context. (yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: ODTÜ, Mimarlık Fakültesi, 2012. (erişim: 21.02.2018)
-Rossi, Aldo. Şehrin Mimarisi. İstanbul. Kanat Kitap, 2006.
-Uzzell, David. Interpreting our Heritage: A Theoretical Interpretation, 1998 (erişim: 21.02.2018).
-Wycherley, R. E. Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu? İstanbul. Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1986.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sunum,Tartışma,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav125
Devam110
Örnek Olay Sunumu125
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık13737
Ders Saati13339
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler188
Sunum (Hazırlık dahil)
Konu Araştırma 11515
Toplam İş Yükü123
Toplam İş Yükü / 304,1
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1            X
P2  X   X   X   X   X   X
P3    X   X   X   X   X
P4    X   X   X     X
P5            X
P6  X   X   X   X   X   X
P7  X   X   X   X   X   X
P8    X   X   X   X   X
P9  X   X   X   X   X  
P10  X   X   X   X   X   X
P11  X     X   X   X   X
P12  X   X   X   X   X   X
P13           
P14           
P15           
P16           
P17           
P18           
P19           
P20            X
P21           
P22           
P23            X
P24           
P25