Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Farklı niteliklerde görsel ve yazılı kaynakları kullanarak bir kentin tarihi topoğrafyasını okuyabilme becerisi kazanır. 2) Çeşitli araştırma, belgeleme ve analiz yöntemlerini öğrenir ve elde edilen bilgiyi eleştirel bir bakış açısı ile yorumlar. 3) Kentin farklı dönemlerine ait fiziksel, sosyal, kültürel, işlevsel ve görsel değerleri tanımlayarak kenti oluşturan farklı katmanları inceler. 4) Çok katmanlı kentlerde tarihi katmanların mevcut kentsel bağlamla ilişkisini inceler. 5) Kenti, tarihi yapı ve alanlarla bütünleştiren yaklaşımları ve uygulamaları inceleyerek, eleştirel bir bakış açısıyla yorumlama yetisi geliştirir. 6) Çok katmanlı kentlerde tarihi katmanlaşmanın ortaya çıkarılması ve korunması için sunum önerileri geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Teorik anlatım ağırlıklı olan bu ders, çok katmanlı kentlerin fiziksel, fonksiyonel, sosyal ve görsel karakterini inceleme, araştırma ve değerlendirme yöntemlerini tanıtmayı hedeflemektedir. Ders kapsamında zengin tarihi geçmişi olan bir kent örnek olarak incelenerek, tarihsel katmanları ve bu katmanları tanımlayan farklı nitelikleri ortaya çıkarılacaktır. Bu süreçte öğrencilerin yazılı ve görsel kaynaklar üzerinden kentin katmanlarını keşfetmesi, kent dokusu, kenti oluşturan elemanlar, açık-kapalı alan ilişkileri, fonksiyonel dağılımlar ve kentin gelişimini etkileyen sosyal-politik-kültürel-ekonomik faktörleri araştırarak bir değerlendirme yapması beklenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin kentin farklı katmanlarına dair dönemsel özellikleri ortaya çıkarması ve bu özelliklerin zaman içinde geçirdiği süreklilik, dönüşüm ve değişimi irdelemesi hedeflenmektedir. Tarihsel sürecin son katmanı olan mevcut durumun araştırılması sürecinde, seçilen çok katmanlı kente gezi düzenlenmesi düşünülmektedir. Bu gezi, öğrencilerin farklı tarihi katmanların çağdaş kent dokusu ile olan ilişkisini sorgulaması açısından da bir fırsat yaratacaktır. Dersin sonunda öğrencilerden tarihi kent sınırları dahilinde bir alan seçmeleri ve o alanın kentle entegrasyonu veya çok katmanlı karakterinin sunum yöntemleri üzerine fikir geliştirmeleri beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma: Ders programı, dersin hedefleri ve yöntemi hakkında bilgilendirme / Araştırma ödevlerinin dağıtılması ve grupların belirlenmesi
2. Hafta
Çok Katmanlı Kentler
3. Hafta
Çok Katmanlı Kentlerde Tarihsel Katmanlaşmanın Değerlendirilmesi
4. Hafta
Çok Katmanlı Kentlerde Sunum Prensiplerinin Belirlenmesi / Örnek inceleme için seçilen kentle ilgili genel bilgilendirme
5. Hafta
Alan Gezisi
6. Hafta
Ara Sınav
7. Hafta
Final ödevi çalışma alanlarının ve gruplarının belirlenmesi / Seçilen kentin farklı dönemlerinin incelenmesi
8. Hafta
Seçilen kentin farklı dönemlerinin incelenmesi: Dönem 2
9. Hafta
Seçilen kentin farklı dönemlerinin incelenmesi: Dönem 3
10. Hafta
Seçilen kentin farklı dönemlerinin incelenmesi: Dönem 4
11. Hafta
Seçilen kentin farklı dönemlerinin incelenmesi: Dönem 5
12. Hafta
Stüdyo Çalışması: Çok katmanlı kentlerde, katmanlaşmanın ortaya çıkarılması, çok katmanlı alanların kentle entegrasyonu ve sunumu için ilk öneriler
13. Hafta
Stüdyo Çalışması ve Kritikler: Çok katmanlı kentlerde, katmanlaşmanın ortaya çıkarılması, çok katmanlı alanların kentle entegrasyonu ve sunumu için önerilerin geliştirilmesi
14. Hafta
Stüdyo Çalışması ve Kritikler: Çok katmanlı kentlerde, katmanlaşmanın ortaya çıkarılması, çok katmanlı alanların kentle entegrasyonu ve sunumu için önerilerin geliştirilmesi, Finalde istenenlerin açıklanması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
- Alpan, A. Integration of Urban Archaeological Resources to Everydaylife in the Historic City Centers Tarragona, Verona and Tarsus (yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: ODTÜ, Mimarlık Fakültes, 2005. -Aykaç, Pınar. Determination of Presentation Principles for Multi-Layered Historical Towns Based on Cultural Significance. Case Study: Tarsus. (erişim: 21.02.2018) -Bilgin Altınöz, A. G. Assessment of Historical Stratification in Multi-layered Towns as a Support for Conservation Decision-Making Process; A Geographic Information Systems (GIS) Based Approach. Case Study: Bergama, (yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara: ODTÜ, Mimarlık Fakültesi, 2002. -Boyer, M. C. The City of Collective Memory; Its Historical Imagery and Architectural Entertainments. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1994. -Carver, M. Underneath English Towns: Interpreting Urban Archaeology. Londra: Batsford, 1987. -Etyemez, Leyla. Assessing The Integration of Historical Stratification with The Current Context in Multi-Layered Towns. Case Study: Amasya. (yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: ODTÜ, Mimarlık Fakültesi, 2011. (erişim: 21.02.2018) -ICOMOS, Archaeological Remains, in situ Preservation, International Conference, ICAHM, Montreal, 1994. -ICOMOS, The Icomos Charter for the Interpretation and Presentation of Cultural Heritage Sites Proposed Final Draft, 2007 (erişim: 21.02.2018) -Kostof, S. The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Through History. London: Thames and Hudson, 1991. -Kostof, S. The City Assembled: Elements of Urban Form Through History. London: Thames and Hudson, 1992. -Momirski, L. A. Interpreting the Site Archaeological Presentation between Project and Audience, Archaeological Remains, in situ Preservation, International Conference, ICAHM Montreal 1994. -Mumford, Lewis. Tarih Boyunca Kent. İstanbul Ayrıntı Yayınları, 2007. -Mutlu, Özge. Integration of The Roman Remains in Ulus Ankara Within The Current Urban Context. (yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara: ODTÜ, Mimarlık Fakültesi, 2012. (erişim: 21.02.2018) -Rossi, Aldo. Şehrin Mimarisi. İstanbul. Kanat Kitap, 2006. -Uzzell, David. Interpreting our Heritage: A Theoretical Interpretation, 1998 (erişim: 21.02.2018). -Wycherley, R. E. Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu? İstanbul. Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1986.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sunum,Tartışma,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Devam
1
10
Örnek Olay Sunumu
1
25
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
37
37
Ders Saati
13
3
39
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
1
8
8
Sunum (Hazırlık dahil)
Konu Araştırma
1
15
15
Toplam İş Yükü
123
Toplam İş Yükü / 30
4,1
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ