Anasayfa  »  Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi »  Mimarlık Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÇAĞDAŞ MİMARLIK I MİM323 Beşinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 3

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI3
YARIYILBeşinci Yarıyıl (Güz)
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IÖğretim Görevlisi Seçil Özcan Geylani
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Barok ve Aydınlanma Çağından 20. yüzyılın ilk yarısına kadar önemli mimari gelişmeleri kronolojik açıdan birbirleriyle ilişkilendirir.
2) Mimari biçimleri, yapım teknikleri ve yapı malzemelerini tarihte ait oldukları sosyal, ekonomik, kültürel ve teknolojik bağlamlar ve etkileşimlerle ilişkilendirir.
3) Barok ve Aydınlanma Çağından 20. yüzyılın ilk yarısına kadar önemli mimari anıtların ve eserlerin mimari özelliklerini analiz eder.
4) Önemli mimari eserlerin mekansal çözümlemelerini sözel ve görsel ortamlarda yapar.
5) Benzer ve farklı bağlamlardaki mimari ve sanatsal üretimleri ayırt eder ve karşılaştırır.
6) 20. yüzyılın ilk yarısındaki mimarlık eserleri ve söylemleri üzerine güncel tartışmalar, yaklaşımlar ve çalışmalara ilişkin değerlendirmelerini geliştirir, yorumlar.
7) Mimarlık üzerine düşünme, okuma ve yazma becerisini geliştirir ve kullanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIMimarlık Tarihi dersleri serisinin üçüncüsü olan bu ders Aydınlanma Çağı'ndan 20. yüzyılın ilk yarısına mimarlık alanındaki önemli gelişmelere odaklanmaktadır. Dersin amacı mimarlık ve yapılı çevredeki gelişim, dönüşüm ve değişimleri yukarıda belirtilen zaman diliminde eş zamanlı süregelen sosyal, toplumsal, ekonomik, kültürel ve teknolojik bağlamlar ve etkileşimler ışığında irdelemek ve çözümlemektir. Ders kapsamında, içinde bulunulan coğrafyada hüküm sürmüş mimari anlayışların, söz konusu dönemlerde geçirdikleri dönüşümlere yer ayrılırken; aynı zamanda Batı odaklı kanonik bir mimarlık tarih anlatısının dışına taşarak dünyanın farklı coğrafyalarının eş zamanlı olarak şekillendirdiği mimarlık tarihi yaklaşımına ışık tutulur.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders Tanıtımı, İşleyiş ve Yöntem Üzerine
2. Hafta Aydınlanma Düşüncesi ve Global Ölçekte Düşünce Devrimleri; Aydınlanma Mimarlığı Üzerine
3. Hafta 19. Yüzyıl'da Nostaljik Söylem: Geçmişin Yeniden Keşfi
4. Hafta 19. Yüzyıl'da Teknolojik Söylem: Endüstrileşme ve Kolonizasyon
5. Hafta Batılılaşma ve Geç Dönem Osmanlı İmparatorluğu'nda Mimari Arayışlar
6. Hafta Erken Yirminci Yüzyıl ve Amerika: Chicago Okulu ve Gökdelen Mimarisi
7. Hafta Erken Yirminci Yüzyıl ve Avangart Yönelimler
8. Hafta ARA DEĞERLENDİRME
9. Hafta Modern Mimarlık ve Konut I
10. Hafta Modern Mimarlık ve Konut II
11. Hafta Modern Mimarlık ve Kentleşme
12. Hafta Mimari Pozitivizme Bir Cevap: Ankara ve Cumhuriyet Dönemi Modern Mimarlığı&Kentleşmesi Üzerine
13. Hafta Ödev Teslimleri ve Değerlendirmeler
14. Hafta Dönem İçeriği Tekrarı ve Değerlendirmeler
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAslanoğlu İ. (2001), Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi Basım İşliği.
Batur A. (2005), A Concise History: Architecture in Turkey During the 20th Century, Ankara: Mimarlar Odası Yayınları.
Bergdoll B. (2000), European Architecture, 1750-1890, Oxford-New York: Oxford University Press.
Ching F. D. K., Jarzombek M. M., Prakash V. (2007), A Global History of Architecture, Hoboken N. J.: J. Wiley and Sons.
Colquhoun A. (1990), Mimari Eleştiri Yazıları, (çev. A. Cengizkan), Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
Conrads U. (1991), 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, (çev.S. Yavuz), Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
Frampton K. (1992), Modern Architecture: A Critical History, New York: Thames and Hudson.
Jencks C., Kroph K. (2002), Theories and Manifestoes of Contemporary Architecture, London: Wiley - Academy
Kostof S. (1985), A History of Architecture: Settings and Rituals, New York: Oxford University Press.
Kuban D. (2007), Osmanlı Mimarisi, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.
Norberg-Schulz C. (1980), Meaning in Western Architecture, New York: Rizzoli International Publications.
Roth Leland M. (2000), Mimarlığın Öyküsü: Öğeleri, Tarihi, ve Anlamı (çev. E. Akça) İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
The Phaidon Atlas of Contemporary World Architecture (2004), London - New York: Phaidon.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Diğer,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav135
Ödev120
Toplam(%)55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)55
Finalin Başarıya Oranı(%)45
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi13113
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati13339
Ara Sınava Hazırlık11010
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler11010
Toplam İş Yükü96
Toplam İş Yükü / 303,2
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7
P1             
P2        X       X
P3             
P4             
P5        X      
P6             
P7             
P8  X     X        
P9  X   X   X     X    
P10             
P11  X   X   X   X   X     X
P12  X     X     X    
P13    X         X  
P14            X  
P15            X   X
P16             
P17             
P18             
P19             
P20             
P21             
P22             
P23             
P24             
P25