Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Tasarım sürecinde yer, biçim ve mekana dair bileşenlerin bütüncül olarak ele alınmalarını gözetir, tüm bu bileşenleri birbirleriyle ilişkilendirir. 2) Tasarım sürecinde yer ve bağlam kavramının mekanın fiziki ve sosyal bütünlüğünü sağlamadaki anlamını kavrar. 3) Tasarım sürecinde ana fikir, anlam ve temsil kavramlarını birbirleriyle ilişkilendirerek mimari tasarım örneklerini buna göre analiz eder. 4) Tasarım sürecinde işlev, strüktür ve malzeme gibi temel girdilerin mimari tasarımın ana fikrini ortaya çıkarmadaki rolünü kavrar, mimari tasarım örneklerini buna göre analiz eder. 5) Mimari tasarım ile ilişkili güncel tartışmaları takip edip bunlara ilişkin bireysel değerlendirmelerini geliştirebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Ders kapsamında mimari tasarım sürecindeki temel kavramlar ele alınmakta; öğrencinin tasarım sürecini destekleyecek teorik bilgi ve beceriye sahip olması sağlanmaya çalışılmaktadır. Derste mekan, biçim, öz, yer, bağlam, anlam gibi mimarlık terminolojisine dair temel kavramlar ile tasarlama sürecine ilişkin kuramsal yaklaşımlar üzerinde durulmakta, mimari tasarım girdileri ile ilgili güncel tartışmalar hakkında farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersi Tanıtım, Yöntem ve İşleyiş Üzerine
2. Hafta
Mekan Düşüncesine Tarihsel Bir Bakış: Yapma Eylemi, Yerleşme Düşüncesi Üzerine
3. Hafta
Mekan Tasarımının Girdilerine Genel Bir Bakış: Mimari Yaratma Eyleminin Bütünlüğü Üzerine
4. Hafta
Mekan Tasarımında Anlam: Ana fikir, Anlatım, Özgünlük Kavramları; Sunum+Tartışma 1
5. Hafta
Mekan Tasarımında Yer Kavramı: Fiziksel Koşullar ve Bağlam; Sunum+Tartışma 2
6. Hafta
Mekan Tasarımında Strüktür ve Yapım; Sunum+Tartışma 3
7. Hafta
Mekan Tasarımında Biçim ve İşlev; Sunum+Tartışma 4
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Mekan Tasarımında Malzeme: Geleneksel ve Çağdaş Yorumlar; Sunum+Tartışma 5
Alexander, C., A Pattern Language, Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, London, 1977. İzgi, U.; Mimarlıkta Süreç, YEM Yayınevi, İstanbul, 1999. Kuban, D.; Mimarlık Kavramları, YEM Yayınevi, İstanbul, 1992. Morris, W., Selected Writings and Designs, Penguin Books, 1963. Norberg-Schulz, C., Existence, Space and Architecture, Studio Vista, 1971. Norberg-Schulz, C., Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture, Rizzoli, 1980. Pevsner, N., The Sources of Modern Architecture and Design (World of Art), Thames & Hudson, 1985. Viollet-le-duc, E. The Foundations of Architecture, George Braziller, 1990. Hollamby, E.,Red House, Bexleyheath, 1859: Philip Webb, Phaidonn, 1991. Roth, L. M., Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınları, 2000. Gombrich, E., H.,Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, 2007. Loos, A., Süsleme ve Suç, Mimarlık Üzerine, Janus Yayıncılık, 2017. Ruskin, J., The Seven Lamps of Architecture, Gece Kitaplığı, 2018. Zevi, B., Architecture as Space, Horizon Press, New York, 1957.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Diğer,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
35
Örnek Olay Sunumu
1
10
Diğer
1
10
Toplam(%)
55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
55
Finalin Başarıya Oranı(%)
45
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
1
12
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
13
2
26
Ara Sınava Hazırlık
1
5
5
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
1
8
8
Konu Araştırma
Toplam İş Yükü
65
Toplam İş Yükü / 30
2,16
Dersin AKTS Kredisi
2
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ