Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Mekan tasarımı yaparken temel tasarım ilkelerini kullanabilir. 2) Farklı nitelik ve özelliklere sahip mekanları ilişkilendirebilir, bir araya getirebilir ve bir bütün oluşturacak şekilde düzenleyebilir. 3) İnsan bedeni ve ölçeğiyle ilişkili temel antropometri ve ergonomi bilgisine sahip olur ve bunu mekan tasarımında kullanabilir. 4) Hipotetik (varsayımsal) ve gerçek durumlarda mekan tasarlarken biçim-işlev ilişkisini yorumlayıp uygulayabilir. 5) Yapıya (strüktür) ve yapılı biçimlere dair genel bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi mekan tasarımında uygular. 6) Mekanın yer ve bağlamla ilişkisini tartışabilir, yorumlayabilir ve bu kavrayışı tasarım problemlerine çözüm üretmekte kullanma ve uygulama becerisini geliştirir. 7) Tasarım sürecinde öneri geliştirmek üzere bireysel ve grup halinde çalışabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Var( MİM191)
ÖNERİLEN DERSLER
-
DERS TANIMI
Temel Tasarım II dersi öğrenciyi mimari tasarıma hazırlayan ve buna yönelik kavramsal, teorik ve süreç-bazlı altyapıyı oluşturan derstir. Bu derste mekan kavramıyla tanışan öğrencinin Temel Tasarım I dersinde iki ve üç boyutlu ortamda tasarım yapmada edindiği bilgi ve becerileri mekan tasarlarken kullanması beklenmektedir. Ders sonunda öğrencinin hem hipotetik (varsayımsal) hem de gerçek durumlarda biçim-işlev ilişkisini anlayıp sorgulayabilmesi; yapı (strüktür) ve yapılı biçimlere dair genel bilgi sahibi olması; insan bedeni ve ölçeğiyle ilişkili temel antropometri ve ergonomi bilgisine sahip olması; mekanın çevre koşullarıyla ilişkisini anlayıp sorgulayabilmesi ve bütün bu bilgi ve kavrayışları tasarım problemlerine çözüm üretmekte kullanma ve uygulama becerisini geliştirmesi hedeflenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse giriş, alıştırma I: Hacimden Mekana, Stüdyo çalışması ve panel kritikler
2. Hafta
alıştırma I: Hacimden Mekana, Stüdyo çalışması ve panel kritikler
3. Hafta
alıştırma II: Beden ve Mekan, Stüdyo çalışması ve panel kritikler
4. Hafta
alıştırma III: Mekanda Işık ve Gölge, Stüdyo çalışması ve panel kritikler
5. Hafta
alıştırma IV: Strüktür, Stüdyo çalışması ve panel kritikler
6. Hafta
alıştırma V: Topoğrafya, Stüdyo çalışması ve panel kritikler
7. Hafta
alıştırma VI: İçerik ve Bağlam, Final Projesine Giriş
8. Hafta
alıştırma VII: İçerik ve Bağlam, Stüdyo çalışması, panel kritikler ve konuk sunuş
9. Hafta
ara Sınav
10. Hafta
Panel ve bireysel kritikler
11. Hafta
Panel ve bireysel kritikler
12. Hafta
Ön jüri
13. Hafta
Panel ve bireysel kritikler
14. Hafta
Panel ve bireysel kritikler
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Abbott, Edwin. Flatland: A Romance of Many Dimensions. Oxford: Oxford University Press, 2008. Adler, Gerald., Brittain-Catlin, Timothy. and Fontana-Giusti, Gordana. (Eds.) Scale: Imagination, Perception and Practice in Architecture.London and New York: Routledge, 2012. Bachelard, Gaston. The Poetics of Space. Boston: Beacon Press, 1994. Bilgin, İhsan. Mimarın Soluğu. İstanbul: Metis Yayınları, 2016. Ching, Francis D.K. Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen, çev. Sevgi Lökçe. İstanbul: Y.E.M., 2002. Davies, Colin. Thinking About Architecture An Introduction to Architectural Theory. Laurence King, 2011. Eisenman, P. Diagram diaries. New York: Universe., 1999. Farrelly, Lorraine. Mimarlığın Temelleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık, 2011. Karatabi, Kojin. Metafor Olarak Mimari. İstanbul: Metis Yayıncılık, 2006. Maletic, Vera. Body - Space - Expression: The Development of Rudolf Laban's Movement and Dance Concepts. Berlin, New York, Amsterdam: Mouton de Gruyter, 1987. Özcan, Zuhal., Bayraktar, Nuray., vd. Görsel Eğitimde Yaratıcılık ve Temel Tasarım. Ankara: NOBEL Akademik Yayıncılık, 2012. Tanalı, M. Ziya. Sadeleştirmeler. Ankara: Alp Yayınevi, 2000. Zumthor, Peter. Thinking Architecture. Basel, Boston and Berlin: Birkhauser Architecture, 1998. * Dönem içerisinde her bir Faz süresince farklı kaynakların takip edilmesi önerilecektir.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Eğitim-Uygulama,Diğer,Proje,Sorun/Problem Çözme,Deney,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
10
Ödev
7
35
Devam
1
5
Diğer
1
5
Toplam(%)
55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
55
Finalin Başarıya Oranı(%)
45
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
8
8
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
12
8
96
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
7
15
105
Ara-Ön Jüri (hazırlık dahil)
1
30
30
Final Jüri (hazırlık dahil)
1
70
70
Tasarım Projesi Geliştirme
Portfolyo
Toplam İş Yükü
309
Toplam İş Yükü / 30
10,3
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ