Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bilgi felsefesinin temel kavramlarını tanımlar, açıklar. 2) Bilim felsefesinin temel kavramlarını tanımlar, açıklar. 3) Etiğin temel kavramlarını tanımlar, açıklar. 4) Etik kuramlarını tanımlar, açıklar. 5) Etik kuramlarının gündelik yaşam ve iş hayatı içindeki yerlerini açıklar, örneklendirir. 6) İnsanın ahlaki gelişimi ile ilgili kuramları açıklar, aşamaları sıralar. 7) Biyoetik kavramını tanımlar, açıklar. 8) Biyoetiğin uygulama alanlarını, tanımlar, sıralar. 9) Genetik biliminin uygulamalarının etik boyutunu açıklar, tartışır, konu ile ilgili etik sorunları örneklendirir. 10) Çevre etiğinin temel kavramlarını açıklar, konu ile ilgili etik sorunları örneklendirir, tartışır. 11) Araştırma etiğinin temel kavramlarını açıklar, tanımlar. 12) Bir araştırmanın başlangıcından sonlanmasına kadar her süreçte karşılaşılabilecek etik sorunları tanımlar, ayırt eder, açıklar. 13) Bir araştırmanın başlangıcından sonlanmasına kadar her süreçte karşılaşılabilecek etik sorunları önleme yöntemlerini açıklar. 14) Araştırmalardaki yapılan etik ihlalleri tanımlar, fark eder, birbirlerinden ayırt eder. 15) Deney hayvanı ile yapılan çalışmalarda karşılaşılan etik sorunları tanımlar, açıklar. 16) Deney hayvanı ile yapılan çalışmalarda karşılaşılan etik sorunları önleme yollarını açıklar. 17) Yayın etiği ihlallerini tanımlamalar, ayırt eder. 18) Bilimin tarih içindeki gelişimini açıklar. 19) Tarih içindeki önemli bilimsel gelişmeleri sıralar, örneklendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Genel anlamda felsefenin bir alt dalı olan etiğin tanımının ve genel kuramlarının öğrencilere tanıtıldığı, aynı zamanda biyoetik, genetik alanında etik, araştırma ve yayın etiği özelindeki etik sorunların tartışıldığı ve değerlendirildiği bir derstir. Bununla birlikte bilimin tarih içindeki gelişimi de dersin konusu içindedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Felsefeye Giriş ? Bilgi Felsefesi ve Bilim Felsefesi
2. Hafta
Etiğe Giriş ? Temel Kavramlar ve Temel Etik Kuramları
3. Hafta
Etiğe Giriş ? Ahlaki Gelişim Kuramları
4. Hafta
Etik İlkeler ? Yararlılık ve Zarar Vermeme
5. Hafta
Etik İlkeler ? Özerkliğe Saygı ve Adalet
6. Hafta
Biyoetik ve Biyoetiğin Uygulama Alanları
7. Hafta
Genetik Uygulamalara Etik Yaklaşım
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Genetik Uygulamalara Etik Yaklaşım ? Olgu Sunumları
10. Hafta
Çevre Etiği
11. Hafta
Araştırma ve Yayın Etiği
12. Hafta
Bilim Tarihi ? Öğrenci Sunumları
13. Hafta
Bilim Tarihi ? Öğrenci Sunumları
14. Hafta
Bilim Tarihi ? Öğrenci Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Ders Notları Dougherty, Edward R., The evolution of scientific knowledge : from certainty to uncertainty, Bellingham, Washington, 2016. Bioethics for Scientists, Edited by John Bryant, Linda Baggott la Velle and John Searle, John Wiley & Sons Ltd., 2002.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Tartışma,Anlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
5
Proje
1
10
Örnek Olay Sunumu
1
5
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
13
3
39
Ara Sınava Hazırlık
1
8
8
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
1
2
2
Sunum (Hazırlık dahil)
1
3
3
Proje
1
4
4
Toplam İş Yükü
69
Toplam İş Yükü / 30
2,3
Dersin AKTS Kredisi
2
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ